Inlägg från: Rundown |Visa alla inlägg
  • Rundown

Jesus Mirakel Tråd 3

KristenTjej84 skrev 2011-04-26 10:41:26 följande:
    Tror man på Jesus, så tror man på en Gud som skapat världen.
    Det finns dock dom som pekar på evolutionen/big bang som en anledning till att förneka Guds inblandning i skapelsen. Dock så finns det ingen anledning till att dessa två inte går att kombinera.
    Hur vet man att det inte fanns en Gud bakom Bing Bang? som satte igång hela skapelsen.
    För mig låter det mer logiskt att det finns en skapare bakom vår existens, än att vi bara helt plötsligt finns till..
    som att säga till ett barn som ritat en teckning: Nej du det här har inte du ritat,teckningen har ritats av sig själv..

Jag hoppas någon förstår vad jag menar..

Det är ingen som förnekar något, nu hittar du på igen. Därimot finns det ingen anledning att sätta in gud i förklaringsmoddeln tills vi har goda belägg för att gud finns och att vi vet att gud skapar universum. Detta är än så länge obevisat och har inget förklaringsvärde, alltså ointressant för Big Bang. Precis som det är ointressant att det kanske var Allah som skapade Big Bang, eller tomten, eller en osynlig stor anka. Allt får anses "onödigt" tills vi visat dess existens. Precis som med allt annat inom vetenskapen.

Det är möjligt att det låter mer logiskt för dig med gud, precis som flertalet säkert anser att Allah bakom det hela är logiskt. Eller kanske någon anser att det mest logiska är att den osynliga ankan skapade gud och sedan gömde sig? Bara för att något låter logiskt betyder det inte att det är det, logik är ingen man kan bestämma på ett personligt plan utan följer vissa "lagar".
    KristenTjej84 skrev 2011-04-26 10:52:15 följande:
    Japp, och det är ett område vi människor inte fått möjlighet att snoka inom. Hur vetgiriga vi än är, så har vi begränsade hjärnor som inte kan eller kommer någonsin förstå allting, inte lika bra som Gud. Eftersom vi bara är människor.
    Och hur Gud den allsmäktige kan existera utan att någon skapat honom, förblir ett mysterium för människorna, som fått sin början från hans skapande händer.
    Detta har jag lärt mig att acceptera. Men vad jag VET är att vi har en skapare bakom VÅR existens, och det är Gud. Även om Gud själv inte fått sin början av någon skapare, eftersom det är han som är skaparen den enda som finns. Hade han haft en skapare, så skulle ju någon vara större än han är.
    Om vi inte har möjlighet att snoka i det, hur vet du då att gud vet? Hur vet du att gud existerar utan skapare? Hur kan gud veta att han existerar utan skapare? Låter kanske som fåniga frågor men det är sådant som följer när man sätter in något "obevisat" (som gud) i förkalingsmodellen. Frågorna blir liksom mer än "svaret".

Tänk om det fanns en störra skapare än gud och han skapade gud och sedan gömde sig för honom, hur kan vi veta att det inte är så? Hur skulle gud kunna veta att detta inte var fallet? Allvarligt alltså?

Eller... så är det bara vi, och vi har ingen skapare mer än våra föräldrar.
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-04-26 22:18:22 följande:
    Vad var din fråga?
    Jag har redan upprepat den för dig, är det verkligen så knepigt att scrolla tillbaka ett par inlägg för att se efter?

(hit, inlägg #690 är min förra upprepning)
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-04-26 22:50:32 följande:
    Vad är din fråga, klarlägg den så missförstånd kan elimineras : ......
    Sista paragrafen i inlägg #690. Det är väl tre frågor men de hänger samman så svara gärna på de tre delfrågorna så att säga. Om du inte minns de påståenden du gjort kan du backa ett par inlägg innan #690 för att se konversationen vi hade där och som ledde fram till att jag fick posta frågan igen då du hoppade över den första gången den ställdes.
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-04-27 00:28:48 följande:
    Vi fick när Adam gjorde uppror mot Gud i Eden, en möjlighet att visa om vi kunde styra Jordens samhälle utan Gud.
    Just nu är vi under den bevisperioden. Vi lever under dessa promisser nu:

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.

Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.

Predikaren 8:9

”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.

Hur vet du allt detta? Om vi idag lever i en värld som ser ut som den gör utan Guds existens är att citera bibeln inte ett giltigt argument då den under dina egna premisser i så fall bara är en gammal bok i mängden.
    Användarnamn skrev 2011-04-27 00:28:48 följande:
    Om inte Skaparen Gud inte finns kan vi packa åch åka hem.

Illustration: När vi ser en kamera, en radio eller en dator erkänner vi villigt att den måste ha framställts av någon intelligent konstruktör. Skulle det då vara förnuftigt att säga att långt mer komplicerade ting — ögat, örat och människohjärnan — inte har skapats av en intelligent konstruktör?

Rom 1:20
    "Hans osynliga egenskaper ses nämligen tydligt alltifrån världens skapelse, eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda, ja, hans eviga makt och Gudomlighet, så de är oursäktliga."

Vi "erkänner" att kameror med mera har en skapare därför att vi vet att de skapats, vi är bekanta med tillverkning av mekaniska ting. Organ och andra kroppsdelar skapas dock inte på torslandafabriken utan växer fram med sin början i livmodern. Detta vet du antagligen men jag undrar då din skapareliknelse är ganska bisarr. Kanske du menar "designer" istället? Inte för att det gör ditt argument bättre men du framstår i alla fall inte som galen som tror att levande varelser byggs på fabrik.

Läs gärna vad SkåneP sade, om nu skaparen/designern är ännu mera komplicerad, borde han inte då med samma "förnuft" även han vara skapad/designad?
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-04-27 10:29:12 följande:
    Vi visar i vårt liv vem man vill följa.
    Den som har uttalned om evigt liv i ett återupprättat paradis, fritt från lidende och dödö, elle följaer man världens oberoende och följer med i den kommande eviga döden.

Eller

Det svarar återigen inte på min fråga, skall jag tolka det som att du alltså inte kan utveckla vad du menade? Du kanske pångrar att du skrev som du gjorde nu när det går upp för dig vad det betyder? Det är helt ok, men då borde du vara vuxen att erkänna det med och gå vidare. Att bara låtsas som det regnar är ful debatt"teknik" och helt ärligt ganska fånigt då det antagligne är uppenbart för alal som läser tråden vad du håller med.

Så, kan du inte försöka diskutera som en vuxen lite så kanske vi båda lär oss något?
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-04-28 15:25:46 följande:
    En vuxen är rak på sak.
    Bra, kan du svara på min fråga då?
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-04-28 16:48:24 följande:
    Vad var din fråga exakt?
    Driver du med mig nu, jag har ställt samma fråga TRE gånger nu efter att du frågat mig "vad var frågan". Tycker du verkligen att du föregår med bra exempel när du tramsar dig såhär?

Sista paragrafen i inlägg #690. Det är väl tre frågor men de hänger samman så svara gärna på de tre delfrågorna så att säga. Om du inte minns de påståenden du gjort kan du backa ett par inlägg innan #690 för att se konversationen vi hade där och som ledde fram till att jag fick posta frågan igen då du hoppade över den första gången den ställdes.

"Frågan var alltså hur du kan, i en värld som ser ut som en värld där det inte fins någon gud (dina ord, inte mina) ändå påstår att det finns en gud? Kunde man innan se att det fanns en, kanske för 200 år sedan? Vad får dig att tro att den "guden fortfarande existerar?"
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-04-28 20:34:36 följande:
    Ok, du kan inte svara.
    Svara gärna på mitt inlägg #747 när du är i farten. Ifall du inte kan svara är det helt ok om du erkänner det så vi kan gå vidare.
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-04-28 20:56:54 följande:
    Svaret är att världen är som nu därför vi ville visa att vi kunde styra samhället själv utan Gud och under tiden vi håller på att visa vad vi kan är vi lämnade till oss själva.

Ja du påstår det, men hur vet du det? Först säger du att världen idag ser ut som en värld där gud inte finns, sedan citerar du bibeln som ett "belägg" för din gud. Hur går det ihop? Rimligen är bibeln en del av världen och alltså något som med dina ord inte visar på guds existens.

Frågan kvarstår alltså, om det är som du sade att vi idag inte kan se gud, hur vet du då att gud finns eller ens har funnits alls? Biblen borde ju vara en gammal bok som alla andra i sådana fall?
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-04-29 22:20:50 följande:
    Det du skriver förtjänar inte ett svar.
    Nej det brukar låta så när frågorna blir komplicerade.

Tycker du att du uppträder på ett föredömligt sätt när du tramsar såhär?
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3