• Anonym (csn)

Sambon vill inte att jag tar csn lån

jag började skolan nu i jan och pluggar med csn bidrag enbart. Har 1 år kvar i skolan efter sommarn, dvs 3 terminer sammanlagt.

Vill gärna ta csn bidrag + csn lån efter sommarn fram tills jag slutar, dvs 1 år.

Men han vägrar! Han vill inte dra på sig mer lån säger han.. Jag har ett csn lån på 20.000 kr som jag betalar på redan. Jag anser att studiemedel är en investering i mina studier som sedan leder fram till jobb.

Dom 20.000 är från en annan termin när jag pluggade.

Det är skitjobbigt att snåla och tanken på att göra det i 1,5 år till känns inte kul alls!

Fattar ju hur han tänker också.. Tips? Eller håller ni med honom?

• Svar på tråden Sambon vill inte att jag tar csn lån
  • Lo Ammi

Min man försörjer mig under studierna. Jag jobbar extra så mycket jag kan och tar bidraget. Dock klarar vi oss utan problem på bara hans inkomst så vi behöver inte snåla. Vi tycker att det är skönt att ha så låga utgifter som möjligt och vill därför inte ta lån när vi kan vara utan. Jag pluggar dock en väldigt lång utbildning (5,5 år) så det handlar ju om andra summor i slutändan. Santidigt kommer jag tjäna bra när jag är klar.

• Anonym

Om ni klarar er utan lån, så ta den chansen att slippa mera skulder. Bröllop måste inte kosta mycket. Är det värt att ha studielån hängande efter sig bara för att ha ett lyxigt bröllop? Du kanske kan tjäna lite extra på något annat. I o m att ni kan klara er på sambons lön.

• Anonym

Var glad att han vill att ni har lite lån. Jag tycker din man verkar klok!
    Du klarar av att snåla i 1,5 år till. Det kommer kännas såååå bra den dagen du tar examen och är skuldfri!!!

• Anonym (Prio)
    Anonym skrev 2010-02-25 10:33:06 följande:
    CSN-lånet är personligt. Dör du avskrivs lånet, skiljer ni er sedan så står lånet enbart på dig
    Det jag menade var att om de lever tillsammans när lånet ska börja betalas, så drabbas även mannen, inte att han är delaktig i lånet
  • Thorla

Min sambo vill inte heller att jag ska ta mer lån. De är så onödigt om man kan klara sig utan lånen. Jag blir visserligen mer beroende av honom, men vi planerar att skaffa gemensam ekonomi snart och jag tror det är där skon klämmer. Kanske din sambo vill ha gemensam ekonomi?

?*¨*?.¸¸❤ 13 maj ❤¸¸.?*¨*? hemligbulle.blogspot.com/
  • Marma

men ta bara bidragen då? vet inte hur mcyket det blir men om du nu "måste" ha dessa pengar så ju iallafall bidragen "gratis"

• Anonym

Var glad att du har en kille som tycker det är ok att betala mer och snåla medan du pluggar. Det är många tjejer som inte har det, kan jag tala om.

Pluggade själv förra året och tog inga studielån. Min sambo jobbade och jag levde på honom. Vi har gemensam ekonomi och klarade oss bra. 
    Ang hur skulden delas vi ev skilsmässa. Skulden är din, den kan aldrig bli hans. Däremot så kan han få mindre av dina tillgångar alternativt att han måste ge dig mer av hans tillgångar då du får räkna av dina skulder först innan man ser vad som är giftorättsgods (det som ska delas på). Därför kan det drabba honom, men om ni skulle skilja er så spelar det väl inte så stor roll för dig då? Så länge ni är gifta så är lånet ditt och det är du som är skyldig att betala det.
  • Anonym (csn)

Eftersom vi har gemensam ekonomi helt ut så påverkar det ju han om jag tar csn lån, eftersom det är våra pengar som ska betala tillbaka lånet varje kvartal.

Samtidigt så gynnar det ju honom om jag tar lånet, eftersom han får mer nöjespengar också :)

Vete sjutton =/ han blir bara sur om jag nämner det.. Rent själviskt sett så skulle jag ju kunna ta csn utan att han märker det?

• Anonym
    Anonym (csn) skrev 2010-02-25 21:26:34 följande:
    Samtidigt så gynnar det ju honom om jag tar lånet, eftersom han får mer nöjespengar också :) Vete sjutton =/ han blir bara sur om jag nämner det.. Rent själviskt sett så skulle jag ju kunna ta csn utan att han märker det?
    Klart han blir sur när du snackar om att ta studielån när ni egentligen inte behöver. Lev snålt ett tag, om det ger er bättre förutsättningar framöver. Ta inte lån som inte behövs.
Svar på tråden Sambon vill inte att jag tar csn lån