• Anonym (csn)

Sambon vill inte att jag tar csn lån

jag började skolan nu i jan och pluggar med csn bidrag enbart. Har 1 år kvar i skolan efter sommarn, dvs 3 terminer sammanlagt.

Vill gärna ta csn bidrag + csn lån efter sommarn fram tills jag slutar, dvs 1 år.

Men han vägrar! Han vill inte dra på sig mer lån säger han.. Jag har ett csn lån på 20.000 kr som jag betalar på redan. Jag anser att studiemedel är en investering i mina studier som sedan leder fram till jobb.

Dom 20.000 är från en annan termin när jag pluggade.

Det är skitjobbigt att snåla och tanken på att göra det i 1,5 år till känns inte kul alls!

Fattar ju hur han tänker också.. Tips? Eller håller ni med honom?

• Svar på tråden Sambon vill inte att jag tar csn lån
  • Thorla
    Anonym (csn) skrev 2010-02-25 21:26:34 följande:
    Eftersom vi har gemensam ekonomi helt ut så påverkar det ju han om jag tar csn lån, eftersom det är våra pengar som ska betala tillbaka lånet varje kvartal. Samtidigt så gynnar det ju honom om jag tar lånet, eftersom han får mer nöjespengar också :) Vete sjutton =/ han blir bara sur om jag nämner det.. Rent själviskt sett så skulle jag ju kunna ta csn utan att han märker det?
    Att ta lån bakom ryggen gör ingen nytta.
    Tänk på att lån kostar pengar!!
    Enligt min avbetalningsplan från CSN kommer jag att betalat ca 75.000:- i enbart räntor och avgifter...!
    ?*¨*?.¸¸❤ 13 maj ❤¸¸.?*¨*? hemligbulle.blogspot.com/
  • Luule

20000 kr tycker jag låter lite... Jag kommer ha 225000 kr i skuld när jag är klar med min utbildning. Jag ser det som en investering i mig själv, jag får jobba med det jag vill! och samtidigt är det enda sättet att överleva, bor själv med hyra på 5000 kr så de 3000 som är över efter det är knappa men det går, jag klarar av det!

Lycka till med studierna!

• sirisdotter
    Luule skrev 2010-02-25 23:20:43 följande:
    20000 kr tycker jag låter lite... Jag kommer ha 225000 kr i skuld när jag är klar med min utbildning. Jag ser det som en investering i mig själv, jag får jobba med det jag vill! och samtidigt är det enda sättet att överleva, bor själv med hyra på 5000 kr så de 3000 som är över efter det är knappa men det går, jag klarar av det!Lycka till med studierna!
    Skulden låter inte liten för mig som  lyckats betala hela studieskulden precis innan ålderspensionen  betalas ut.  Har vänner som också tyckt det varit tungt att betala.  Man betalar och betalar - när sedan årsbeskedet kommer har skulden räknats upp till ett belopp som gör att årets betalningar inte märks.

TS har chans att slippa - och därmed större chans till lite guldkant i tillvaron efter studietiden.  (även om jämställdhetstjejen i mig har lite svårt för att någon låter sig försörjas av någon annan.  Ingår man i ett stabilt par,  som planerar livet tillsammans torde det kunna fungera).
  • Anonym (csn)

Ja för saken är den att sambon har alltid försörjt mig i princip. Hans egna vilja iofs.. Men nu när jag har chansen att bidra med något så vill han inte det. Och det är ju väldigt gulligt egentligen om man ska se det så.. :)

• Anonym

hej

du skulle inte bidra med ngt eget för att det e ett lån som ska betalas tillbaka..

ta bidragsdel tog inget lån när jag pluggade,,, du kan ju bidra med den...

jag tog inget lån medans jag pluggade i 4 år... Vi är visserligen gifta så vi har delad ekonomi i alla fall...

Men första året som gifta körde maken buss o vi hade cirka 10 000 kr att leva på med hans lön (HAN JOBbADE DÅ HAN KALLADES IN BARA) o mitt bidrag.. Hyran var på 5000 kr o elen ca. 500 kr o sen lite fackavgifter...

det som var över var till mat osv. vi kännde inte att vi snålade precis.. var ute mkt ändå osv. men man prioriterade lite...

Nu 7 år senare, har vi cirka 41 000 kr efter skatt varje månad så det e skillnad ( inann räkningrna på cirka 20 000 kr e betalda)..... MEN han betalar av cirka 3000 kr i månaden för sin CSN skuld så man känner hur dessa pengar försvinner varje månad bara så där.. nu är det visserligen cirka 40000 krav att betala av o vi ska betala in så snart vi kan så blir man av med dem. Så kan man börja spara 3000 kr i mån istället...

• Anonym (Prio)
    Anonym (csn) skrev 2010-02-25 21:26:34 följande:
    Eftersom vi har gemensam ekonomi helt ut så påverkar det ju han om jag tar csn lån, eftersom det är våra pengar som ska betala tillbaka lånet varje kvartal.Samtidigt så gynnar det ju honom om jag tar lånet, eftersom han får mer nöjespengar också :) Vete sjutton =/ han blir bara sur om jag nämner det.. Rent själviskt sett så skulle jag ju kunna ta csn utan att han märker det?
    Tycker det låter som han är nöjd med de "nöjespengar" han har..
  • Anonym
    Anonym (csn) skrev 2010-02-25 23:41:39 följande:
    Men nu när jag har chansen att bidra med något så vill han inte det.
    Ja men du bidrar ju genom att låna pengarna. Det är ju pengar som ska betalas en dag. Jag förstår verkligen att din sambo inte vill det, och all heder till honom som verkar ha sunt förnuft när det gäller det ekonomiska. All heder till dig också som vill göra vad du kan för er ekonomi men lyssna på honom, bekosta inte nöjen och bröllop med lånade pengar! Sånt beteende kommer försätta er i framtida ekonomiska trångmål!

Låt honom stå för merparten av inkomsterna nu när du pluggar och när det är möjligt. Tids nog kommer du börjar jobba och då kanske dina inkomster är högre än hans och du får chans att 'ge igen'. Ni är en familj, en enhet och tillsammans jobbar ni väl för samma mål - dvs att familjen ska ha så bra förutsättningar som möjligt?
  • starless

Jag är nog på din sambos sida. Det är aldrig kul med lån, och tänk bara tiden det kommer ta att betala tillbaka dessa med ränta och allt. :/

Jag vet att det är svinjobbigt att behöva vända på varenda öre, men tänk så skönt sen när du är färdig. Då är du ju förhoppningsvis helt skuldfri och får en hel lön att spendera på roligare saker än räntor och lån.

Det finns ingen liten matbutik i ditt område där du kanske kan få jobba extra?
    Att jobba två söndagar i månaden ger ungefär 4-5000:- innan skatt.
    Kan du dessutom jobba nån kväll drar det ju snabbt ihop till en välkommen extrainkomst.

Me&I, Blingo, L&B eller Tupperware ger ju också en slant om man vill satsa på det.

Angående bröllopet. Finns det inte möjlighet att ni kan ta en kuvertavgift istället för bröllopspresenter (a.k.a artonhundrafemti skålar och vaser) då behöver det inte bli så fasligt dyrt men fint ändå.

Lycka till.

• johandra

men jösses det är klart att du INTE ska ta lån om du inte behöver det! Självklart ska ni snåla om ni kan klara er på enbart hans inkomst...Att du lånar pengar ger dig bara mer pengar JUST NU. Men i förlängningen så betyder det mindre pengar,de ska betalas tillbaka och med ränta..

Jag önskar verkligen att vi hade haft möjligheten att slippa csn-lånen för det är sååå jäkla trist att sitta o betala för det där

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Anonym (fel)
    Anonym (Prio) skrev 2010-02-25 12:41:59 följande:
    Det jag menade var att om de lever tillsammans när lånet ska börja betalas, så drabbas även mannen, inte att han är delaktig i lånet
    Om du på något sätt försökte citera mitt svar så är citeringen fel, om ni skiljer er så är inte lånet personligt utan ingår bland de tillgångar och eventuella lån som ska delas upp. Det kan således vara bra för honom att veta huruvida du har lån eller ej, eftersom det kommer att påverka hans personliga ekonomi vid en ev. skiljsmässa.
  • smulan16
    johandra skrev 2010-02-26 09:09:53 följande:
    men jösses det är klart att du INTE ska ta lån om du inte behöver det! Självklart ska ni snåla om ni kan klara er på enbart hans inkomst...Att du lånar pengar ger dig bara mer pengar JUST NU. Men i förlängningen så betyder det mindre pengar,de ska betalas tillbaka och med ränta.. Jag önskar verkligen att vi hade haft möjligheten att slippa csn-lånen för det är sååå jäkla trist att sitta o betala för det där
    Jag håller verkligen med dig! Mycket klokt inlägg!!!
  • Lallamen

Ja, även jag får väl erkänna att jag håller med din sambo. 

Jag förstår dig däremot helt och hållet för jag är i samma situation själv fast jag har två år kvar efter att denna termin är gjord. Vissa dagar känns det rysligt lockande att även söka lånet men vi har bestämt att vi ska fixa det med bara bidragsdelen. 
    För hur det än är - det är utbildningen i sig som är investeringen i min framtid. Om valet stod mellan att plugga med lån eller inte plugga alls så skulle lånet bli en investering i framtiden. Men om det står mellan att "snåla" i ett-två år eller att leva som vanligt, ja då ser jag bara lånet som något onödigt tungt att bära på sedan när jag är klar och faktiskt vill njuta av att jobba och tjäna pengar. 
    Skulle det inte fungera hur vi än vrider och vänder på slantarna har vi bestämt att då kan jag söka en liten del av lånet men bara så att det täcker upp det som absolut behövs. Känns skönt att ha en sådan liten nödlösning i reserv om det skulle skita sig totalt men det kommer verkligen vara i sista hand.
Svar på tråden Sambon vill inte att jag tar csn lån