Tack för alla svar.
Anledningarna till att vi inte kan få medgivande, var inte så viktiga i denna fråga. Min frus svenska är tillräckligt bra tycker vi såklart. Hon läser SFI och kan halvbra svenska, men om diskussionen går för snabbt, som den lätt gör när vi diskuterar med utredarna, hinner hon inte med att förstå. Det är också nervöst att sitta där, och då tappar hon orden. Med sköra kan de inte exakt förklara, men ska göra det nästa gång på uppmaning av oss. Vi förstår dock att de menar att vi förra året nyligen hade förlorat våra föräldrar. Mercy min fru förlorade hennes mamma 2007, och hennes pappa 2008. Jag förlorade min pappa 2009, men min mamma lever fortfarande och mår bra. Hon har flyttat nära oss nu. Vid förra utredningen från mars 2009 så var det bara ca. 4 månader sedan vi gjort IVF också, men nu är det över ett år sedan. Vi tror också att vi inte är tillräckligt tuffa mot utredarna, utan vi accepterar för lätt vad de säger negativt om utredningen och om oss. Vi ska vid nästa möte vara mycket tuffare. Jag ska skriva ner en "slutplädering" som de får rätta sig efter, där vi tar upp hur dålig utredningen har varit hittills, och att de inte har kunnat bedömma oss. Och nej, de har inte tagit kontakt med våra referenter än heller, men de ska göra det innan de fattar ett beslut. Men de sa specifikt att: "Tro inte att era referenter kan ändra vår åsikt, hur goda vänner det än är." Så det känns ganska hopplöst att övertyga dem, men vi ska inte ge upp. Om inte vi lyckas få medgivande med alla våra förutsättningar, så ska vi sätta hårt mot hårt och ta upp att våra utredare har mobbat oss. Jag vet inte om allt detta är för sent dock. Vi har bytt utredare under tiden, men de bytte en, eftersom den ena gick i pension. Vi hade helst velat byta bägge och få en fräsch nystart.
Vi har undersökt om möjligheten till att adoptera i Kenya, nationellt. Det är svårt, och kan ta flera år. Minst 3 år enligt uppgifter från barnhemsmyndigheten Little Angels Network (LAN) i Kenya.