• Analklådan

På Bio håller man käft!

Igår var jag på Bio, älskar att sitta där i mörkret, luta sig tillbaka speciellt när det är en bra film man lyckas se.
    Det är mysigt och rogivande, om det inte vore för alla nötter som får för sig att man kan sitta och tjata sönder filmerna med diverse saker.

Igår hade jag framför mig 3 herrar i 40 års åldern, som naturligtvis hade läst boken och skulle disskutera faktum att boken var mycket bättre och vad som skulle hända enligt boken i nästa scen.

Brevid mig satt 2 damer i samma ålder och dividerade om vart dom skulle äta efter bion, ena kärringen ville äta på Mc Donals medans den andra ville äta på Burgerking!

Varför går man på bio om man inte kan sitta och hålla käften? Är det inte bättre att hyra en dvd om man nu måste snacka sönder filmerna?
    Jag betalar för att se filmen och det är fan inte billigt, om jag betalar för att gå på bio vill jag höra vad f-n dom säger i filmen, inte lyssna på idioter som inte vet vart dom ska äta efter!
    Är det för mycket begärt? Och alla dessa mobiltelefoner som folk duktigt nog har på ljudlös men som folk ändå måste sitta och kolla på var 5e minut för att dom kanske fått ett sms... det lyser, och det stör.

Är det bara jag som anser att man går på bio för att SE en film och vara tyst?

• Svar på tråden På Bio håller man käft!
  • Smultronfia

Om de störande personerna sitter inom räckhåll kan man väl be dem hålla käften...på ett lite halvtrevligt sätt i alla fall...

Men jag tycker inte att man ska behöva göra det. Det tillhör väl allmänt hyfs att man inte stör andra på bio.

• Analklådan
    Laire skrev 2010-02-26 23:52:50 följande:
    Ja den tystaste filmvisningen jag varit på var Madagascar (på svenska) där alla var 3-6 år ungefär. Alla satt som ljus när filmen börjat och enbart en enda kommentar hördes (ett barn som skrek på lejonet att "så där får du inte göra" när han ville äta upp zebran) - under hela filmen.
    Hahahaha...
  • Bedan

Mitt "favorit"biominne är då jag var med en kompis och såg den av mig efterlängtade musikalfilmen Fantomen på Operan. Bakom mig satt en familj med två barn, en flicka på kanske 10 år och en pojke på 6-7. Pojken satt filmen igenom och gnällde högljutt över att det var så TRÅÅÅÅÅÅÅÅÅKIGT och att DE SJUNGER JU HELA TIDEN!!! Jag slängde några mordiska blickar över axeln på föräldrarna och de försökte hysscha honom. Faan vad arg jag var!!! Som fattig student hade jag unnat mig att mig att gå på bio och hela besöket blev förstört av den där j*vla ungen. Jag fattar inte att föräldrarna inte tog ungen och gick därifrån. Ifall man är så himla korkad så att man tar med ett litet barn på en musikal för vuxna får man stå sitt kast! Dålig stil!

• Dripknot

Jag gick på bio med en kompis för några år sedan. Det var nån film med Jim Carrey, och den var hysteriskt rolig. Alla skötte sig, kanske nåt godispåseprassel och popcornkrasande lite här och var men ingen längre och högre konversation.

Förutom min kompis då.

Efter varje gång det hände något, t ex en explosion, bilkrock, nån rolig kommentar, sa min kompis "Wow, såg du?!?" varpå hon puttade (säkert omedvetet) till min i sidan som om nån skulle spola tillbaka filmen så jag kunde se. De bakom började sucka irriterat efter min väns 4:e "Wow! Såg du?!?" med tillhörande påputtning, så jag sa (högt nog så de bakom skulle höra) "Snälla du, jag har inte betalat 100spänn för att missa en film. Jag ser precis allt som händer, du behöver inte påtala- och putta."

Hon slutade. Hon är jättego' men ingen dröm att se bio med. Hon har en ful ovana att prata sönder filmer. Jag kallar det för hennes hobby.

Det krävs inget för att bli pappa men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Mamma till V och E
    nummerfem skrev 2010-02-26 13:34:56 följande:
    Det förstörde hela Harry Potter och halvblodsprinsen för mig. Stanna hemma med ungarna om de är för små för att läsa.
    Barn som är så små att de inte kan läsa texten bör inte heller se en sådan film! Inte småbarnsvänligt, till och med jag tycker att de filmerna är lite läskiga ibland.
  • Koloraturell
    Bedan skrev 2010-03-01 21:52:42 följande:
    Mitt "favorit"biominne är då jag var med en kompis och såg den av mig efterlängtade musikalfilmen Fantomen på Operan. Bakom mig satt en familj med två barn, en flicka på kanske 10 år och en pojke på 6-7. Pojken satt filmen igenom och gnällde högljutt över att det var så TRÅÅÅÅÅÅÅÅÅKIGT och att DE SJUNGER JU HELA TIDEN!!! Jag slängde några mordiska blickar över axeln på föräldrarna och de försökte hysscha honom. Faan vad arg jag var!!! Som fattig student hade jag unnat mig att mig att gå på bio och hela besöket blev förstört av den där j*vla ungen. Jag fattar inte att föräldrarna inte tog ungen och gick därifrån. Ifall man är så himla korkad så att man tar med ett litet barn på en musikal för vuxna får man stå sitt kast! Dålig stil!
    Gaaah! Jag skulle ha fått psykbryt!
  • nummerfem
    Fru Hennerdal skrev 2010-03-02 08:21:38 följande:
    Barn som är så små att de inte kan läsa texten bör inte heller se en sådan film! Inte småbarnsvänligt, till och med jag tycker att de filmerna är lite läskiga ibland.
    Tja, man kan ju verkligen ifrågasätta det barnvänliga i att ta med sin 8åring på en film som visar en sjö full av levande lik. *rys*

Men det mest störande var att hon skulle översätta rakt av i alla känsliga scener, som är tysta, fulla av minspel, och bara en replik. Som såklart direkt måste översättas till svenska.
    crede quod habes, et habes
  • pingel

Några av de saker som stört mig mest på bio är följande:

Ett par som plockade fram och åt kebab i början av filmen, härligt med sunkig flottlukt i hela salongen

Några tonårstjejer som satt bakom om oss på en rysare och under precis hela filmen satt och tjöt "guuud vad läskigt, iiiih! Nej jag vill inte se, hi hi! Nej, där är han! Ååååh! Iiiiiiiih!" tills maken fick tokfnatt och morrade något ilsket åt dem.

En grabb med kompis som under en Bondfilm med äkta målbrottsröst brölade "shit, det här är den häftigaste biljakten jag har sett! Kolla här, kolla nu, kolla detta, fan vad coolt asså" till varenda actionscen.

Folk generellt som utnyttjar mera finstämda partier i filmer till att diskutera vad de ska göra imorgon.

En äcklig tant som hade modern till alla vidriga andedräktssorter och satt och lutade sig åt mitt håll, bort från sitt sällskap, varenda gång hon skrattade, så att jag fick ta del av hennes varböldslukt från munnen. Mysigt!

• Koppkaka

Jag jobbar själv på en biograf, och jag vet ju själv hur mkt man stör sig på allt möjligt. Men!

För det första, så är det absolut förbjudet att ta med sig mat in i salongerna, jag tvivlar starkt på att detta är tillåtet någonstans då det luktar och kan kladda ner.

För det andra, så ska mobiltelefoner vara avstängda under filmvisningen, mobiler har en förmåga att lysa upp något fruktansvärt mycket inne i en mörk salong, och det är väldigt störande om man är mitt i en spännande/mysig film.
    För det tredje, det är otroligt respektlöst med folk som pratar under filmen. Detta är något som ALLA vet om som går och ser en biofilm, ingen över 10 års ålder är dummare än så.

Alla biografer (såvitt jag vet), har en kort instruktionsvideo innan filmen, där gästerna ombeds stänga av telefonerna, slänga bort allt skräp och visa hänsyn till de andra som är och tittar. Om något av detta på något vis missköts så är det helt okej att komma ut till kassapersonalen och säga till. Vad det gäller popcornknaster och godispåsprassel är det nog tyvärr svårare att säga något om, då vi faktiskt säljer sådant just för att folk ska få smaska lite under filmen. Sen gäller givetvis samma sak här, man visar hänsyn och undviker prasslandet så mycket det går ändå!

När man går på bio går man dit för att njuta av en mysig stund i mörkret med en film, inte för att lyssna på andras tjatter :)
  • Faber
    Koppkaka skrev 2010-03-12 00:55:19 följande:
    Jag jobbar själv på en biograf, och jag vet ju själv hur mkt man stör sig på allt möjligt. Men! För det första, så är det absolut förbjudet att ta med sig mat in i salongerna, jag tvivlar starkt på att detta är tillåtet någonstans då det luktar och kan kladda ner. För det andra, så ska mobiltelefoner vara avstängda under filmvisningen, mobiler har en förmåga att lysa upp något fruktansvärt mycket inne i en mörk salong, och det är väldigt störande om man är mitt i en spännande/mysig film. För det tredje, det är otroligt respektlöst med folk som pratar under filmen. Detta är något som ALLA vet om som går och ser en biofilm, ingen över 10 års ålder är dummare än så. Alla biografer (såvitt jag vet), har en kort instruktionsvideo innan filmen, där gästerna ombeds stänga av telefonerna, slänga bort allt skräp och visa hänsyn till de andra som är och tittar. Om något av detta på något vis missköts så är det helt okej att komma ut till kassapersonalen och säga till. Vad det gäller popcornknaster och godispåsprassel är det nog tyvärr svårare att säga något om, då vi faktiskt säljer sådant just för att folk ska få smaska lite under filmen. Sen gäller givetvis samma sak här, man visar hänsyn och undviker prasslandet så mycket det går ändå! När man går på bio går man dit för att njuta av en mysig stund i mörkret med en film, inte för att lyssna på andras tjatter :)
    Prat och skrik kan jag förstå men hur i helvete kan man störa sig på prassel från godis och popcorn som hör till, dessutom är ju volymen alltid uppskruvad till samma nivåer som tredje världskriget.
Svar på tråden På Bio håller man käft!