• JAG är BÄST

Hur MYCKET betalade ni?

www.familjeliv.se/Forum-13-242/m50039029-7.html

www.familjeliv.se/Forum-13-243/m50631205.html

Jag har läst den tråden det finns svar i.

Nu blev jag lite nyfiken som vanligt . Hur mycket betalade ni för eran föräldrautbildning per/pers ???

Vi betalade 2300:-/pers för 2dagar. I priset ingick en fleesfilt (kallades anknytningsfilten)+ en anteckningsbok+ lunch & en fika=kaffe/saft alt te & bulla.

Om jag tyckte att kursen var värd pengarna? klart NEJ!!!!

*Inte för att se film å sitta å prata om barn.
    *Massera partens händer för att ha närhet mellan oss.
    *Att ligga på golvet under filten för att slappna av.
  • Svar på tråden Hur MYCKET betalade ni?
  • Manchester
    JAG är BÄST skrev 2010-02-28 21:11:48 följande:
    Vi fick veta först då vi skulle förnya medgivandet att man kunde gå via sin vc å där bara betala 600:- per skalle. Så vi har egentligen DYRBETALAT för våra läkarintyg Dom andra besöken fick vi gå till en läkare som gjorde dessa intyg. Han surrade med oss i 10min å inget annat typ jag ser att du har glasögon8till min man) så jag sätter att din syn är OK, för du koller ju synen ofta va?, till mig -ja du måste ha bra syn för du har inga glasögon Vägning mätning, å hiv-privet är ju obligatoriskt. När vi skulle ha andra omgången intyg så sa han bara i tel, kom hit bara å hämta dom typ (självklart nytt HIV prov).Men det vara mer bara ett kryss två
    Även 600 kr per person låter mycket. Här är det alltså bara vanlig patientavgift. Minns inte just nu vad den är på, men samma som andra läkarbesök. Vet att det har varit 140 kr, men det kanske är ett tag sedan. Det lär nog inte vara mer än 200 kr i alla fall.
  • JAG är BÄST
    Manchester skrev 2010-02-28 21:17:08 följande:
    Även 600 kr per person låter mycket. Här är det alltså bara vanlig patientavgift. Minns inte just nu vad den är på, men samma som andra läkarbesök. Vet att det har varit 140 kr, men det kanske är ett tag sedan. Det lär nog inte vara mer än 200 kr i alla fall.
    Men det är ju just det här som är så orättvist mellan länen.
    Det ska vara lika för alla.

På VC här sa dom att det är mer speciellt då det är intyg för adoption å därför kostar läkartiden mer (för 30min).
    Nåja, vi tyckte ändå det vara billigt med tanke på hur mycket vi fått betala innan.

Men som sagt, helst ska det inte hosta nå alls. För bio-föräldrarna betalar ju inget för sina föräldrautbildningar.
  • Thalis

0 kr och 30 timmar totalt!

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Marie IE B
    JAG är BÄST skrev 2010-02-28 20:35:37 följande:
    Lyllos er som fått era läkarbesök gratis.Bara på dom la vi ut 6400:-Hur kunde ni få dom gratis?
    Så är reglerna i vårt landsting, vi betalade inte ens patientavgift. Det finns även landsting som bjuder adoptanter på de vaccinationer som behövs inför adoptionsresan. Tur att jag hade hört om detta innan för när jag ringde och bokade för intyg nr 1 så hänvisade sköterskan mig först till en privat klinik men då bad jag henne kolla igen med sina kollegor och visst hade jag rätt :)
  • Cerdrica

Bra tråd!

Vi betalade (år 2006) 2400 kr per person. Vi gick en dag i veckan och datumen blev flyttade flera gånger för att kursledarna hade annat för sig. Vi började med en kursledare som knappt kunde stava till adoption. Hon bad oss välja referenser med stor omsorg för om vi dog skulle de få barnet...!
    Efter en eller två gånger byttes hon ut mot en socionom som säkert var väldigt kompetent men hon hade noll kunskap och erfarenhet av adoption. NOLL! Vi betalade alltså 4800 kr för att lyssna på henne när hon läste innantill i det uppkopierade material de dragit ut från internet. Sen såg vi en film från nittonhundrafrösihjäl och så pratade vi. Vi fick inte fika. Det positiva med kursen var:

1. När en vuxen adopterad kom och berättade om sitt liv.
    2. Att vi fick vänner för livet.
    3. Att den tog slut så vi fick vårt intyg och kunde adoptera vår son.

Och JA, vi klagade i utvärderingen. Jag hoppas verkligen att kursen är bättre numera för vi lärde oss inget alls på vår.

För övrigt har vi betalt alla läkarundersökningar, intyg och vaccinationer själva. Läkarintyg hade vi eventuellt kunnat tjata oss till via en vårdcentral men då vi fick reda på att det var många månaders väntan på en tid i så fall (sjuka prioriteras och det är självklart logiskt) valde vi att betala själva. Läkarundersökning för båda har kostat 1200 var gång (en för hemutredning, en för papper till landet).

Den som lever får se
  • Nimbus
    Jag kopierar bitar av MARIE IE B:s inlägg eftersom det är ganska likt vårt:
    2500 kr/pers
    6 tillfällen à 3 tim
    en ledare
    5 par deltagare
    fick inte kaffe/te & smörgås
    fick boken som används som kursmaterial att läsa själva efter första gången, sen pratade vi inte om det överhuvudtaget.

Kursen kändes inte bra för oss, vi gick därifrån ledsna och nertrampade nästan varje gång, det kändes som om vi skulle TA ett barn från ett annat land och placera det i vår egoistiska familj, och att barnet sen alltid skulle förakta oss för att vi slet upp det med rötterna. Men visst, det öppnade upp oss för diskussioner om var vi själva stod och ansåg om adoption, men jag kan inte säga att vi lärde oss särskilt mycket.
    Vi lärde känna  härliga människor däremot. Inte värt sina 5000 kr alltså. 
    Vi fick iaf läkarbesök och friskintyg gratis av vår kommun och sen även vaccinationen faktiskt.
  • xena

Vi gick föräldrautbildningen 2007 i norrbotten. Själva kursen kostade 400:-/person, men eftersom den genomfördes i internatform över två helger så hade man möjlighet(och den tog alla på vår kurs) att gemensamt både dricka för- och eftermiddagskaffe, samt lunch och middag. Dessutom fanns det frukt och godis i konferensrummet hela dagen/kvällen.

Priset inkluderat kurs och alla måltider för två hela helgen blev således 1850:-/person och vi betalade alltså då sammanlagt 3700:-.

För läkarintygen betalade vi 300:-/person och det var på vår vanliga vårdcentral. Samma pris betalade vi när vi skulle förnya medgivandet.

• Manchester
    Cerdrica skrev 2010-03-01 07:30:34 följande:
     För övrigt har vi betalt alla läkarundersökningar, intyg och vaccinationer själva. Läkarintyg hade vi eventuellt kunnat tjata oss till via en vårdcentral men då vi fick reda på att det var många månaders väntan på en tid i så fall (sjuka prioriteras och det är självklart logiskt) valde vi att betala själva. Läkarundersökning för båda har kostat 1200 var gång (en för hemutredning, en för papper till landet).
    Jag har också hört om vårdcentraler som har månadslånga väntetider för adoptionsintyg. Tror nästan att det är ett sätt att slippa göra de undersökningarna. Här hos oss hamnar adoptionsintyg i samma kategori som alla andra icke akuta besök. Den som är akut sjuk får ofta tid samma dag, i alla fall inom 1-2 dagar. Den som vill göra en undersökning som inte är akut - eller ha ett läkarintyg för adoption - får vanligen tid inom 2-3 veckor. Kan man komma när som helst på dagen och inte bryr sig om vilken läkare man får träffa så kan det gå fortare.

Jag går exempelvis och kollar min ämnesomsättning då och då, för att se om jag behöver ändra medicineringen. Då får jag tid på samma villkor som den adoptionssökande. Det tycker jag är det mest logiska. Akuttider ska förstås gå till dem som verkligen inte kan vänta. Har man ett sår som behöver sys eller behöver man antibiotika mot en svår infektion så funkar det ju inte att vänta två veckor. Men en allergiutredning eller ett test av sköldkörtelfunktionen (det jag brukar göra) är faktiskt inte mer akut än ett intyg till adoptionsutredning. Båda behöver göras, men inget måste ske precis nu
  • Cerdrica
    Manchester skrev 2010-03-01 10:35:32 följande:
    Jag har också hört om vårdcentraler som har månadslånga väntetider för adoptionsintyg. Tror nästan att det är ett sätt att slippa göra de undersökningarna. Här hos oss hamnar adoptionsintyg i samma kategori som alla andra icke akuta besök. Den som är akut sjuk får ofta tid samma dag, i alla fall inom 1-2 dagar. Den som vill göra en undersökning som inte är akut - eller ha ett läkarintyg för adoption - får vanligen tid inom 2-3 veckor. Kan man komma när som helst på dagen och inte bryr sig om vilken läkare man får träffa så kan det gå fortare. Jag går exempelvis och kollar min ämnesomsättning då och då, för att se om jag behöver ändra medicineringen. Då får jag tid på samma villkor som den adoptionssökande. Det tycker jag är det mest logiska. Akuttider ska förstås gå till dem som verkligen inte kan vänta. Har man ett sår som behöver sys eller behöver man antibiotika mot en svår infektion så funkar det ju inte att vänta två veckor. Men en allergiutredning eller ett test av sköldkörtelfunktionen (det jag brukar göra) är faktiskt inte mer akut än ett intyg till adoptionsutredning. Båda behöver göras, men inget måste ske precis nu
    Nu blir det lite OT:
    Jag håller med om att sjuka ska gå före men inte om att adoptionsundersökningar inte behöver ske just nu.

Vi skulle 2006 skicka till Kina och som de flesta känner till så går det inte så snabbt där. CCAA ger barnbesked på 2-3 dagars inloggade familjer per månad. Det betyder, snabbt och enkelt räknat, att om vi fått vänta två månader = 60 dagar på ett läkarintyg skulle det för oss ha kunnat innebära 60/3 (snällt räknat), alltså 20 månader. Dvs två månaders väntan på ett intyg från vårdcentralen skulle i praktiken betyda nästan två års extra väntetid på barnbesked i Kina.
    Vi hade i och för sig bestämt oss för att adoptera ett barn med särskilda behöv men visste ju inte hur lång tid det skulle ta, med det gamla sättet (detta var innan 48h-lista men min gissning är att det så småningom kommer spela roll när man är inloggad för 48h-listan då det troligen kommer bildas kö där med) så log in datumet var väldigt viktigt att få så snabbt som möjligt.  

Så jo, jag anser att det finns all anledning för adoptionsundersökningar att ske snarast, även om man inte är framme i någon kö. Enligt mig ska man alltid se till att ha ett giltigt medgivande, så snart som möjligt, ifall en möjlighet dyker upp; ett nytt land, ett barn som söker föräldrar osv. Därför valde vi att betala och få intygen så snabbt som möjligt.
    Den som lever får se
  • JAG är BÄST
    Cerdrica skrev 2010-03-01 07:30:34 följande:
    Bra tråd!Vi betalade (år 2006) 2400 kr per person. Vi gick en dag i veckan och datumen blev flyttade flera gånger för att kursledarna hade annat för sig. Vi började med en kursledare som knappt kunde stava till adoption. Hon bad oss välja referenser med stor omsorg för om vi dog skulle de få barnet...!Efter en eller två gånger byttes hon ut mot en socionom som säkert var väldigt kompetent men hon hade noll kunskap och erfarenhet av adoption. NOLL! Vi betalade alltså 4800 kr för att lyssna på henne när hon läste innantill i det uppkopierade material de dragit ut från internet. Sen såg vi en film från nittonhundrafrösihjäl och så pratade vi. Vi fick inte fika. Det positiva med kursen var:1. När en vuxen adopterad kom och berättade om sitt liv.2. Att vi fick vänner för livet. 3. Att den tog slut så vi fick vårt intyg och kunde adoptera vår son. Och JA, vi klagade i utvärderingen. Jag hoppas verkligen att kursen är bättre numera för vi lärde oss inget alls på vår. För övrigt har vi betalt alla läkarundersökningar, intyg och vaccinationer själva. Läkarintyg hade vi eventuellt kunnat tjata oss till via en vårdcentral men då vi fick reda på att det var många månaders väntan på en tid i så fall (sjuka prioriteras och det är självklart logiskt) valde vi att betala själva. Läkarundersökning för båda har kostat 1200 var gång (en för hemutredning, en för papper till landet).
    VA??
    Du skämtar va? skulle referenserna få barnet om ni dog?

Nä nu ska jag starta en ny tråd för nu blev jag riktigt nyfiken.
Svar på tråden Hur MYCKET betalade ni?