Manchester skrev 2010-03-01 10:35:32 följande:
Jag har också hört om vårdcentraler som har månadslånga väntetider för adoptionsintyg. Tror nästan att det är ett sätt att slippa göra de undersökningarna. Här hos oss hamnar adoptionsintyg i samma kategori som alla andra icke akuta besök. Den som är akut sjuk får ofta tid samma dag, i alla fall inom 1-2 dagar. Den som vill göra en undersökning som inte är akut - eller ha ett läkarintyg för adoption - får vanligen tid inom 2-3 veckor. Kan man komma när som helst på dagen och inte bryr sig om vilken läkare man får träffa så kan det gå fortare. Jag går exempelvis och kollar min ämnesomsättning då och då, för att se om jag behöver ändra medicineringen. Då får jag tid på samma villkor som den adoptionssökande. Det tycker jag är det mest logiska. Akuttider ska förstås gå till dem som verkligen inte kan vänta. Har man ett sår som behöver sys eller behöver man antibiotika mot en svår infektion så funkar det ju inte att vänta två veckor. Men en allergiutredning eller ett test av sköldkörtelfunktionen (det jag brukar göra) är faktiskt inte mer akut än ett intyg till adoptionsutredning. Båda behöver göras, men inget måste ske precis nu
Nu blir det lite OT:
Jag håller med om att sjuka ska gå före men inte om att adoptionsundersökningar inte behöver ske just nu.
Vi skulle 2006 skicka till Kina och som de flesta känner till så går det inte så snabbt där. CCAA ger barnbesked på 2-3 dagars inloggade familjer per månad. Det betyder, snabbt och enkelt räknat, att om vi fått vänta två månader = 60 dagar på ett läkarintyg skulle det för oss ha kunnat innebära 60/3 (snällt räknat), alltså
20 månader. Dvs två månaders väntan på ett intyg från vårdcentralen skulle i praktiken betyda nästan två års extra väntetid på barnbesked i Kina.
Vi hade i och för sig bestämt oss för att adoptera ett barn med särskilda behöv men visste ju inte hur lång tid det skulle ta, med det gamla sättet (detta var innan 48h-lista men min gissning är att det så småningom kommer spela roll när man är inloggad för 48h-listan då det troligen kommer bildas kö där med) så log in datumet var väldigt viktigt att få så snabbt som möjligt.
Så jo, jag anser att det finns all anledning för adoptionsundersökningar att ske snarast, även om man inte är framme i någon kö. Enligt mig ska man alltid se till att ha ett giltigt medgivande, så snart som möjligt, ifall en möjlighet dyker upp; ett nytt land, ett barn som söker föräldrar osv. Därför valde vi att betala och få intygen så snabbt som möjligt.