JAG är BÄST skrev 2010-03-01 13:43:31 följande:
Är ju ren SKANDAL att man ska behöva betala för sånt
Jag tycker det är bra med en föräldrakurs, missförstå mig inte. Jag tycker det behövs. Det är inte samma sak att adoptera som att föda ett barn och jag tycker att det är viktigt att blivande adoptivföräldrar verkligen får detta presenterat för sig. Men det vi fick för våra 4800 kr 2006 gav inget. Verkligen inget. Jag tror att kursen i vår kommun förbättrats något, jag vet tex att den kursledare vi hade (nr 2 alltså) har deltagit på flera temadagar om adoption så hon har nog skaffat större kunskap på de här åren. Det är bra! Men kursen borde vara likvärdig överallt och innehålla vissa obligatoriska moment. En adoptivförälder borde vara självklart att bjuda in, så väl som minst en adopterad vuxen. Det behöver ju inte vara personer som bara har rosaskimrande historier att berätta!
Till sist borde självklart kursen vara gratis eller kosta lika mycket överallt, liksom läkarintyg och vaccinationer. När det gäller kursen gick vi den
billigaste i vår kommun, alltså 2400 kr/pp var det billigaste alternativet. Kanske var de dyrare varianterna av kursen bättre, vad vet jag, men vi ansåg oss inte i det läget ha råd att lägga ut mer än nästan 5000 kr på detta.