• JAG är BÄST

Hur MYCKET betalade ni?

www.familjeliv.se/Forum-13-242/m50039029-7.html

www.familjeliv.se/Forum-13-243/m50631205.html

Jag har läst den tråden det finns svar i.

Nu blev jag lite nyfiken som vanligt . Hur mycket betalade ni för eran föräldrautbildning per/pers ???

Vi betalade 2300:-/pers för 2dagar. I priset ingick en fleesfilt (kallades anknytningsfilten)+ en anteckningsbok+ lunch & en fika=kaffe/saft alt te & bulla.

Om jag tyckte att kursen var värd pengarna? klart NEJ!!!!

*Inte för att se film å sitta å prata om barn.
    *Massera partens händer för att ha närhet mellan oss.
    *Att ligga på golvet under filten för att slappna av.
  • Svar på tråden Hur MYCKET betalade ni?
  • Anatha

Vi fick någon utbildning gratis som barnmorskan bjöd in oss på det var fyra kvällar. Något annat kände jag inte ens till.

• Linnis

Vi betalade 2000 kr per person för vår föräldrautbildning inför adoption. Fick kaffe och en smörgås.

Tycker att angreppssättet med obligatorisk utbildning innan man påbörjar hemutredning är bra. Skulle dock önska att Sverige höjer bidraget till adoptivfamiljer, dels med tanke på de högre adoptionskostnaderna men också med tanke på hur mycket de som får barn på biologisk väg får "gratis".

• Kurreburre
    JAG är BÄST skrev 2010-02-28 17:37:36 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-13-242/m50039029-7.ht...www.familjeliv.se/Forum-13-243/m50631205.htmlJag har läst den tråden det finns svar i.Nu blev jag lite nyfiken som vanligt . Hur mycket betalade ni för eran föräldrautbildning per/pers ???Vi betalade 2300:-/pers för 2dagar. I priset ingick en fleesfilt (kallades anknytningsfilten)+ en anteckningsbok+ lunch & en fika=kaffe/saft alt te & bulla.Om jag tyckte att kursen var värd pengarna? klart NEJ!!!!*Inte för att se film å sitta å prata om barn.*Massera partens händer för att ha närhet mellan oss.*Att ligga på golvet under filten för att slappna av.
    Jag hade precis tänkt starta en liknande tråd när jag såg din! Får jag hänga på?!
    Jag och min man har precis ställt oss i adoptionskö och måste gå den obligatoriskakursen, som jag har svårt att förlika mig med. Kvaliten verkar variera så sjukt mycket och likaså kostnaderna. Jag vet att det är upp till kommunerna att subventionera det här eller ta ut hur mycket eller liten kostnad de vill. Jag har precis kontaktat min kommun ang. det här och både ifrågasatt och bett om att de faktiskt skulle kunna ställa upp och subventionera den här kostnaden. Men de påstår att vi måste betla själva och att kommunen inte kan stå för kostnaderna. Det stämmer inte!
    Nu tänkte jag samla in lite material på hur det ser ut i andra komuner i landet och sen skriva till kommunen igen.

Så snälla ni som har gått den här utbildningen skriv gärna och berätta om ni fick betala själva eller inte, hur mycket och hur många gånger ni gick!

Jag tänker driva det här rätt långt kanske tom upp till riskdagen att ingen ska behöva betala för den här utbildningen. Jag är angagerad i patientföreningen Barnlängtan (fd IIRS). Förutom kostnaden så borde utbildningens innehåll, relevans och utbildare säkerställas och finns högra krav på. Det är en annan fråga jag vill driva. Jag läste den andra tråden som du har länkat till, mycket bra inlägg!

Hoppas att det e okej att jag "lånar" din tråd, det blir ju mer som en "puffning" av tråden, känns onödigt att starta en till likadan
    Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • Fru U

Vi betalade 5400kr och kursen var bra. Mycket bra till och med.

Vi gick en gång i veckan i några veckor och eg tycker jag inte någon annan form borde finnas för det är tunga saker man går igenom och man måste få tid att tänka igenom dem ordentligt.

Det som var värdefullt var också att få träffa andra som kommer att gå igenom samma process, man kan finnas där och stötta varandra i den långa process som det är att adoptera (idag väntar ju nästan alla minst 3år)

Svaren bor i hjärtat
  • JAG är BÄST
    Kurreburre skrev 2010-02-28 18:28:42 följande:
    Kämpa på bara. Mig kan du räkna med
  • JAG är BÄST
    Fru U skrev 2010-02-28 18:32:45 följande:
    Vi betalade 5400kr och kursen var bra. Mycket bra till och med.Vi gick en gång i veckan i några veckor och eg tycker jag inte någon annan form borde finnas för det är tunga saker man går igenom och man måste få tid att tänka igenom dem ordentligt.Det som var värdefullt var också att få träffa andra som kommer att gå igenom samma process, man kan finnas där och stötta varandra i den långa process som det är att adoptera (idag väntar ju nästan alla minst 3år)
    En gång i veckan??
    Hur många gånger var er föräldrautbildning egentligen? med tanke på att vi bara hade 2dagar under en helg.
  • Fru U
    JAG är BÄST skrev 2010-02-28 18:43:51 följande:
    En gång i veckan?? Hur många gånger var er föräldrautbildning egentligen? med tanke på att vi bara hade 2dagar under en helg.
    5-6ggr, minns inte exakt. Vi träffades fyra timmar varje gång inkluderat pauser
    Svaren bor i hjärtat
  • JAG är BÄST
    Fru U skrev 2010-02-28 18:47:36 följande:
    5-6ggr, minns inte exakt. Vi träffades fyra timmar varje gång inkluderat pauser
    OK!

Underligt att det är så olika runt om i landet. Det bör ju vara lika för ALLA!!!
    Å framförallt kostnaden¨(helst graits då )
  • Fru U

Timantalet är samma oavsett om man går helgkurs eller en gång i veckan

Svaren bor i hjärtat
  • JAG är BÄST
    Anatha skrev 2010-02-28 17:53:16 följande:
    Vi fick någon utbildning gratis som barnmorskan bjöd in oss på det var fyra kvällar. Något annat kände jag inte ens till.
    Men är jag bakom flötet nu eller? du har väl inte adopterat,,,eller?
Svar på tråden Hur MYCKET betalade ni?