• saua83

    Väntan på våra bebisar 2010 - Del 2

    Här samlas vi från trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-308/m48044028.html 
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49731427.html 

    {#lang_emotions_heart} Nu pratar vi istället om inköp av vagnar, längtan efter våra
    små gryn, hus och mycket mycket mer! =)  {#lang_emotions_heart}
    Här har vi vår BF-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-4-252/m48489000.html 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-21 14:58
    Ny BF-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-115/m51504536.html
  • Svar på tråden Väntan på våra bebisar 2010 - Del 2
  • saua83

    Okej, jag börjar nya tråden med en fundering. Satt och kollade in Ikeas hemsida -  priser på täcken och kuddar till bebis men där står att det ej rekommenderas för barn under 12 månader? Hur har ni gjort? Eller ska göra? Läser runt här på nätet att det inte rekommenderas täcke till spädbarn eller? Detta var helt nytt för mig och jag känner mig verkligen som en ovetandes förstagångsmamma...

  • livsmedel
    saua83 skrev 2010-02-28 22:06:17 följande:
    Okej, jag börjar nya tråden med en fundering. Satt och kollade in Ikeas hemsida -  priser på täcken och kuddar till bebis men där står att det ej rekommenderas för barn under 12 månader? Hur har ni gjort? Eller ska göra? Läser runt här på nätet att det inte rekommenderas täcke till spädbarn eller? Detta var helt nytt för mig och jag känner mig verkligen som en ovetandes förstagångsmamma...
    Jag har köpt fleecefiltar på ikea och klippt till så de passar till påslakanen.
    Anledningen till att täckena rekommenderas från 12 månader är att de är för varma för bebis = inte bra. Kuddar har vi köpt på barnens hus.

    Och som svar på frågan i förra tråden..
    JO det börjar bli riktigt tungt nu! Kan knappt vända mig i sängen på nätterna för att det gör så ont i bäckenet, är nästäppt så det heter duga, har ont i revben, fötter, ben etc.
    Men det är som det ska vara antar jag Snart har vi ju vår älskling här! 15 dagar till BF idag Längtar så.
    ☆°★ BF 100316 ☆°★
  • attblimamma

    Jag har också börjat fundera kring det här med täcken och kuddar.

    Vad gäller kudde till den nyfödda så ska man ha en fluffig kudde (inte en platt) i början. Sen när bebisen kan vända på sig själv ska man byta till en platt kudde. (Det står olika info överallt, men jag tror det är detta som stämmer! Man kan ju höra med barnmorskan eller de i butiken som säljer kuddarna )

    Jag tänker köpa standard kudde från Rätt start.

    Osydd kudde i början (fluffig)
    http://www.babyland.se/kudde-stnd,-38x55-ratt-start_x_RS9761.aspx

    Sydd kudde när bebisen kan vända på sig själv (platt)
    http://www.babyland.se/kudde-stnd,-sydd-38x55-ratt-start_x_RS9763.aspx

    Vad gäller täcke så är det lite svårt att veta hur vi ska göra. Vår lilla tjej kommer att komma i juni. Kommer det att bli för varmt med täcke? En del har påslakan med en filt i då det blir svalare, en del har sovpåse o.s.v.

    Jag tror att vi kommer att köpa ett standard täcke från Rätt start och pröva oss fram. Tycker vi att det verkar för varmt får man byta till filt eller kanske till och med bara ha påslakan. Täcket kommer ju användas när det blir kallare iallfall.

    Det här täcket kommer vi nog att köpa
    http://www.babyland.se/istoppstacke-stnd,-100x130-rattstart_x_RS9751.aspx

    I vagnen kommer vi bara att bädda med lakan och en kudde. Antigen samma kudde som vi har till spjälsängen eller så köper vi en till likadan. Dom är ju inte billiga direkt. Vi kommer nog inte att ha täcke utan bara en filt i vagnen.

    Min pappas sambo håller på att brodera på ett babytäcke till oss
    http://www.margaretha.se/butik/default.asp?gclid=CMKZ6qvfmaACFcOT3wodBxp2eA

    Men jag tycker att det är lite av en djungel av vad man ska välja och hur man ska välja täcke och kudde. Men jag tror att det i slutändan blir bra det man väljer!


    ♥ Den 8 juni 2010 ♥ jagvantarbarn.blogg.se
  • attblimamma

    Jag ställde frågan angående kudde till barnsjuksköterska i min kommun. Hon svarade följande: 


    "Hej!
     
    Ang. kudde så ska den vara ganska så platt. De fluffiga kuddarna blir ofta lite för varma runt kinderna då bebisen kan sjunka ner i kudden.
     
    Täcke eller ej är lite svårare att svara på för det beror ju på vädret men oftast räcker en filt på sommaren.
     
    Med vänliga hälsningar!
    Annie Fredriksson
    Barnsjuksköterska"

    Det betyder att jag ska ha en sydd kudde i början och kan fortsätta ha den sen. Man får olika svar vart man än vänder sig verkar det som. Men jag kommer att köpa den sydda kudden nu har jag bestämt mig för. Det är nog inte hela världen, då slipper jag ju byta sen.
    ♥ Den 8 juni 2010 ♥ jagvantarbarn.blogg.se
  • saua83

    Tack för hjälpen! Då blir det nog att köra med filt i sommar och sen köpa ett täcke när det börjar bli kallare ute, de där platta kuddarna på Ikea såg rätt okej ut tycker jag - köper nog en sådan till sängen och vagnen.
    På tal om vagn så fick jag samtal i måndags att den redan har kommit - 2 veckor tog det bara =) Men vi hämtar den inte förrens i slutet av månaden, vi har ju lite snålt om plats än så länge, flytten blir i april nångång men nån vecka eller så får vagnen bo här i lägenheten och trängas med oss =)

    Jag har börjat sova så otroligt dåligt på nätterna, är aldrig utsövd längre, hittar ingen skön sovställning...suck! Drömmer konstiga drömmar oxå... Kan man få en natts sömn utan att vakna och behöva gå upp eller vakna av att det är obekvämt? Snälla!!!

    Livsmedel: Då har du bara 10 dar kvar nu, om du skulle komma i tidigare så önskar jag dig all lycka till på förlossningen. Det kommer gå jättebra och snart har ni er lilla tjej (jag tror att det är så...hehe) hos er! =)

  • Sparvöga

    Nu har vi äääntligen fått tummen ur och börjat fixa lite saker till bebisen!
    Igår tog vi en sväng till IKEA och köpte skötbord och lite småplock, och på vägen hem hämtade vi upp en begagnad spjälsäng som vi hittat på Blocket. Jääättefin var den! Hela kvällen igår gick åt till att skruva ihop saker, och idag har jag möblerat om sovrummet och ställt dit spjälsängen. Mysigt.
    På onsdag ska jag och svärmor åka till Gekås (Ullared), så där blir det väl en del småshoppande också kan jag tänka.

    Men jag funderar på det här ni skriver om kuddar och täcken och sånt. När svärmor hörde att vi köpt babykuddar (till vagnen och spjälisen) på IKEA så reagerade hon lite, för när hennes barn var små så skulle man absolut inte ha nån kudde. Och min sambos syster hade inte haft det till sin son heller när han föddes (för 3 år sedan).
    Så nu har man hört alla råd ifrån att inte ha nån kudde alls, att ha en sydd (platt) kudde till att ha en fluffig. Är det konstigt att man blir förvirrad??! {#lang_emotions_tongue_out} 

    Hur är det med er andra då? Mår ni bra?
    Inte många dagar kvar för dig nu, livsmedel. Spännande!!!

  • attblimamma
    Sparvöga skrev 2010-03-07 11:01:19 följande:
    Nu har vi äääntligen fått tummen ur och börjat fixa lite saker till bebisen! Igår tog vi en sväng till IKEA och köpte skötbord och lite småplock, och på vägen hem hämtade vi upp en begagnad spjälsäng som vi hittat på Blocket. Jääättefin var den! Hela kvällen igår gick åt till att skruva ihop saker, och idag har jag möblerat om sovrummet och ställt dit spjälsängen. Mysigt. På onsdag ska jag och svärmor åka till Gekås (Ullared), så där blir det väl en del småshoppande också kan jag tänka. Men jag funderar på det här ni skriver om kuddar och täcken och sånt. När svärmor hörde att vi köpt babykuddar (till vagnen och spjälisen) på IKEA så reagerade hon lite, för när hennes barn var små så skulle man absolut inte ha nån kudde. Och min sambos syster hade inte haft det till sin son heller när han föddes (för 3 år sedan). Så nu har man hört alla råd ifrån att inte ha nån kudde alls, att ha en sydd (platt) kudde till att ha en fluffig. Är det konstigt att man blir förvirrad??!  Hur är det med er andra då? Mår ni bra? Inte många dagar kvar för dig nu, livsmedel. Spännande!!!
    Mysig att handla lite bebissaker! Javisst blir man förvirrad med allt vad sägs om kuddar!

    I veckan var vi och hämtade barnvagnen, så den är på plats nu. Jag har sammandragningar så gott som varje dag, de började i vecka 25. Jag har fått lämna in ett urinprov för att se om jag har urinvägsinfektion. Har man urinvägsinfektion när man är gravid så gar man inte vanliga symptom utan det visar sig med sammandragningar. Jag har aldrig haft urinvägsinfektion så jag tror inte att det är de.

    Åh, jag skulle också vilja åka till Ullared och titta lite, men det känns som att det inte kommer att bli av =(
    ♥ Den 8 juni 2010 ♥ jagvantarbarn.blogg.se
  • Myran82
    Sparvöga skrev 2010-03-07 11:01:19 följande:
    Nu har vi äääntligen fått tummen ur och börjat fixa lite saker till bebisen! Igår tog vi en sväng till IKEA och köpte skötbord och lite småplock, och på vägen hem hämtade vi upp en begagnad spjälsäng som vi hittat på Blocket. Jääättefin var den! Hela kvällen igår gick åt till att skruva ihop saker, och idag har jag möblerat om sovrummet och ställt dit spjälsängen. Mysigt. På onsdag ska jag och svärmor åka till Gekås (Ullared), så där blir det väl en del småshoppande också kan jag tänka. Men jag funderar på det här ni skriver om kuddar och täcken och sånt. När svärmor hörde att vi köpt babykuddar (till vagnen och spjälisen) på IKEA så reagerade hon lite, för när hennes barn var små så skulle man absolut inte ha nån kudde. Och min sambos syster hade inte haft det till sin son heller när han föddes (för 3 år sedan). Så nu har man hört alla råd ifrån att inte ha nån kudde alls, att ha en sydd (platt) kudde till att ha en fluffig. Är det konstigt att man blir förvirrad??!  Hur är det med er andra då? Mår ni bra? Inte många dagar kvar för dig nu, livsmedel. Spännande!!!
    Åh vad kul att ni börjat fixa lite till bebben. Jag har inte börjat tänka på kuddar alls än, har inte tagit reda på hur det ska vara. Däremot så köpte vi en babyfilt idag som vi ska ha i vagnen. Ja kläder har jag köpt på mig en hel del oxå, har lite svårt att låta bli ;)
    Annars så har vi börjat renoveringen av rummet som skrutten ska ha. Väggarna är nu målade så i veckan ska vi sätta dit golvlister och taklister sen så kan jag börja möblera där inne :)
    Jag har för tillfället inga större graviditetsbesvär förutom halsbränna. Tuggar på gaviscon för fullt.

    livsmedel; vad spännande det måste vara för er nu, inte många dagar kvar till bf nu!
  • attblimamma

    Jag var och kollade lite på filtar på Barnens hus. Jag hittade en enkel tunn flanell-filt, och tänkte det tygstycket kan inte kosta mycket. 99 kr skulle dom ha för en "tygbit med sick-sack sömn" runt.

    Då beslöt jag mig för att sy egna filtar. Jag har knappt sytt med maskin sedan jag tog symaskinskörkortet i grundskolan.

    Jag köpte två olika söta tyger med mått 70 x 90 cm och sedan kantband till det.

    Nu är jag klar med filtarna, och jag är jättenöjd! Det var så enkelt. Nåla och sy dit kantband -  sen har man en babyfilt!

    Det kan jag verkligen rekommendera! Det finns ju så många fina tyger.


    ♥ Den 8 juni 2010 ♥ jagvantarbarn.blogg.se
  • saua83
    Sparvöga skrev 2010-03-07 11:01:19 följande:
    ....Och min sambos syster hade inte haft det till sin son heller när han föddes (för 3 år sedan). Så nu har man hört alla råd ifrån att inte ha nån kudde alls, att ha en sydd (platt) kudde till att ha en fluffig. Är det konstigt att man blir förvirrad??!  Hur är det med er andra då? Mår ni bra? Inte många dagar kvar för dig nu, livsmedel. Spännande!!!
    Jag håller med dig, alla säger olika om kuddar och täcken men jag tror att man får testa sig fram lite. Alltså känna om bebisen blir för varm/kall... Om huvudet ligger bra eller ej, vi börjar på föräldrautbildningen nu på måndag och jag hoppas man får ställa sådana här frågor till barnmorskan då.

    Jag mår finfint igen, eller nja - har blivit förkyld igen men har insett att bebisen tar mitt immunförsvar och jag ryker på allt, så det är bara att stå ut. Nu är det nästäppa och orkeslöshet igen men måste till jobbet för det finns inga vikarier att ringa in. Hoppas på det bästa! =)

    Jag tycker att det börjar bli lite tungt nu, magen växer jättemycket och jag hiinner inte riktigt med. Sambon tog en ny magbild på mig i helgen och jag blev helt chockad - har nog en ganska skev självbild för tillfället. Hehe...

    Hur går det för dig Livsmedel? Några känningar än? Spännande!!!
Svar på tråden Väntan på våra bebisar 2010 - Del 2