• JennyPenny

Är jag löjlig som blir ledsen för att inte få bli fadder?

Hej,
    det är knappt att jag vill skriva detta för jag känner mig verkligen egoistisk och löjlig.
    Men jag kan inte låta bli att ta illa upp för att jag inte blev tillfrågad om att vara fadder till våra nära vänners barn.

Jag och min man har några nära vänner sedan många år. De har nu fått sitt första barn som ska döpas om några veckor. De frågade bara honom om han vill vara fadder - trots att jag är lika god vän med dem som han är. Det var till och med jag som först lärde känna dem.

Jag vet att alla har rätt att välja den fadder de vill, men ändå känner jag ett litet stygn i hjärtat över att inte ha blivit tillfrågad. Vi kunde ju ha varit faddrar tillsammans. Jag vet ju hur det kommer att bli - min man har aldrig kommit ihåg en födelsedag eller annan högtidsdag i hela sitt liv. Det är jag som skickar kort och köper presenter till alla hans släktingar,  syskonbarn och hans andra fadderbarn. Och det kommer inte att bli någon skillnad den här gången - jag får göra "jobbet" och han får förmånerna.

Ska jag ta upp det med dem trots att det är egoistiskt av mig och kanske gör att de känner sig obekväma?

• Svar på tråden Är jag löjlig som blir ledsen för att inte få bli fadder?
  • Mamma till V och E

Det jag kommer att tänka på är att vissa föräldrar (även jag och min man) vill ha EN fadder till barnet. För oss fanns det aldrig någon tanke ens på att ha mer än en. Säkert är det olika i olika familjer, men hos oss är det brukligt med endast en fadder och då föll just valet på din man.

Var stolt istället att han ger ett så gott intryck att han föräras en sådan uppgift.

• smörblomman81
    JennyPenny skrev 2010-03-01 15:29:50 följande:
    Tack för era snälla ord! Det känns bättre när man fått prata av sig lite.Och visst är fadderskapet mer än presenter, men om de väntar sig någon "andlig vägledning" av min man så tycker jag synd om dem - han är varken döpt, konfirmerad eller medlem i svenska kyrkan... vilket jag är (ytterligare en anledning att välja mig, tycker jag )Jag har inte pratat med min man om detta. Dels för att jag skäms över min neggiga reaktion och dels för att jag inte vill förstöra hans glädje. Han är redan fadder åt sitt ena systerbarn och i det fallet blev jag inte alls förvånad eller ledsen övar att inte bli tillfrågad. Föräldrarna valde helt enkelt var sin släkting som fadder åt sitt barn. I det här fallet är ingen av oss släkt utan vi är lika goda vänner allihop (eller så har i alla fall jag uppfattat det hittills  - kanske är vi inte det när allt kommer till kritan...)Usch det stör mig att jag inte kan släppa det. Det ligger liksom och gnager hela tiden- som ni märker. Tillslut kommer jag att brista och säga något spydigt.   Fy vilken trist typ jag är! Tänk om någon kännt så inför våra barns dop, då hade man ju bara: "hej då!"
    Mina barns farmor fick inte vara fadder till våra barn då hon ej var döpt
    så ni borde kanske kolla upp det innan så det inte blir några tråkigheter... hon fick dock bära barnet i kyrkan min min mamma blev gudmor :)
  • Amorina

Vi har också gjort så som du beskriver att dina vänner gjort - valt killen i ett par som är våra närmaste vänner. Vi står varandra väldigt nära alla fyra, åker på semestrar och umgås så fort vi får chansen. Nu har vi i och för sig känt killen längre tid, men orsaken att vi valt bara honom är för att vi inte vill ha två faddrar ur samma familj. Nästa barn blir det helt klart hon som blir fadder dock.

Vår tanke är att det är bättre att knyta barnet till två familjer, så får den ju liksom partnerna "gratis". Att det sen föll på att det blev han och inte hon var helt enkelt för min närmaste väninna redan var utsedd. Ett tag funderade vi på att ha våra syskon som faddrar, men de protesterade och sa att det var onödigt "för vi komer ju alltid finnas här ändå"!

Så försök att inte lägga in för mycket i det, bara för att man får en titel betyder det inte att man står barnet närmare (eller föräldrarna heller för den delen) än om man inte får det! Som du skriver så är det säkert du som kommer ha en mer aktiv relation till barnet, och det är ju ändå det som är viktigt - inte vem som får cred för det...

• amalie79

Jag tycker det där med att välja ett par kan vara lite vanskligt. Vare sig det är släktingar eller inte. Det kan bli så knöligt och jobbigt om det tar slut och så följer vännerna liksom automatiskt med den de gillar bäst eller kände först. Jag vet barn som liksom plötsligt bara har en fadder eftersom det blev separation och så vips försvann den ena faddern.

Jag är fadder till min kompis son- där valdes en av hans bästa vänner och en av hennes. Vilket lett till att vi blivit lite kompisar jag och han, eftersom vi har litegrann gemensamt uppdrag.

Kanske är det så man har tänkt?

• Fnollan
    limfi skrev 2010-03-01 17:22:11 följande:
    Det kan ju oxå vara så att de har valt honom och någon annan kvinna som fadder. Jag vet några vänner som gjorde så för de ville inte att det skulle påverka om faddrarna skulle skilja sig. (Alltså om de hade valt ett par som faddrar och de skulle ha skiljt sig.)Jag kan förstå att du blir ledsen men försök att inte tänka på det så mycket. Nu för tiden är det egentligen inte så märkvärdigt att vara fadder.
    Tänker folk verkligen så? jag blev inte heller vald till fadder bara min man...nu undrar jag om barnets föräldrar har funderat över om vi kanske ska skilja oss i framtiden.
    Jag är väl optimist kanske, men jag tror att par ska hålla ihop...
  • Miss Cee

Har själv "råkat ut för" exakt samma sak. Maken blev utsedd till fadder, jag inte.
    Fast jag är den som håller kontakten. har stöttat och frågar efter barnet och hur allt är osv.

Jag räknar mig i tysthet till fadder ändå. Jag tror att de helt enkelt inte tänkt igenom saken mer än så, att de kanske inte tror att man får ha fler än 2st och då väljer en person från var sin sida.

Men det blir ju lätt skrattretande eftersom partnern (i det här läget jag) ändå får ta exakt lika mycket ansvar och engagemang om inte MER.

Kort sagt, jag förstår och håller med dig till fullo. Men jag råder dig att inte fästa dig vid det här och att utgå ifrån att de inte valt bort dig, utan helt enkelt inte tänkt längre, Och gör det bästa av situationen.

• framsteg

Kan ju bara säga hur vi tänkte - vi ville ha en kvinna och en man till vårt barn som fadder.

Sen vilka vi skulle välja var vi lite olika åsikt om - jag tycker att ett av våra syskon skulle vara fadder helst två, men inte från samma familj.

Inte av anledningen till att "de kanske ev går skilda vägar" utan för att vårt barn skulle kunna ha någon att prata med som kanske inte pratar om allt med den andra faddern.

Sen vad våra faddrar gör med fadderskapet är upp till dem, vi har sagt att för oss är det mer en symbolisk handling med tanken att vara där för barnet om barnet behöver det någon gång, vilket båda var helt med på. De behöver inte uppvakta extra alls om de inte vill osv.

Även om du TS inte blir fadder så kanske det blir så att du i framtiden blir den person som barnet får en bra relation till osv. Se till att finnas där för barnet istället när det behöver det - det är bra mycket viktigare än att stå som fadder på ett papper!

• limfi
    Fnollan skrev 2010-03-01 22:01:34 följande:
    Tänker folk verkligen så? jag blev inte heller vald till fadder bara min man...nu undrar jag om barnets föräldrar har funderat över om vi kanske ska skilja oss i framtiden.Jag är väl optimist kanske, men jag tror att par ska hålla ihop...
    Jag tycker inte du ska tro att folk tror att ni ska skilja er bara för att de valde en av er till fadder. Sen är det ju inte heller så att de tycker om din man MER bara för att de valde honom. De hade nog bara nån annan plan för barnet. Sen håller jag med dig, jag tycker oxå att man ska hoppas på att par ska hålla ihop och inte utgå ifrån att det blir skilsmässa.
  • Lickie

Hej ,. förstår hur du känner ! Själv blev jag inte ens tillfrågad av min egen lillasyster ! Känns också rätt surt. Hennes första barn liksom.

• augustisten

Det kan ju vara så enkelt att de redan hade en "självklar" kvinnlig fadder - tex tjejens bästa väninna - men ingen manlig. Då är ju utnämningen på sätt och vis till er båda även om det formellt blev din man som blev fadder.

• LyckligtSlut

Vad är fadder? Är det samma som gudfar/gudmor?

Isåfall kan det ju vara att det redan valts en gudmor som kanske är nära släkt och enligt tradition ska det väl vara en av varje kön? Eller jag vet ju inte hur era vänner gör det.

• KattenKorven

Tycker TS har all rätt i världen att bli ledsen, men jag tror nog att det kan finnas bra förklaringar till varför det blivit så här.

1. Föräldrarna hade en idé om att de skulle ha ett visst antal faddrar. Kanske fanns det flera kvinnofaddrar som kandidater men inte så många män?
    2. Föräldrarna vill inte ha ett par som faddrar. Jag tänker lite som kungafamiljen, man sätter inte alla ägg i en korg och låter både kungen och Viktoria flyga i samma plan - OM något skulle gå åt helvete.
    3. Föräldrarna vill knyta din man närmare till barnet och hoppas att det här är ett sätt för honom att engagera sig. 
    Karla, född 21 november 2009.
  • LillaFlingan
    LyckligtSlut skrev 2010-04-28 14:31:31 följande:
    Vad är fadder? Är det samma som gudfar/gudmor?Isåfall kan det ju vara att det redan valts en gudmor som kanske är nära släkt och enligt tradition ska det väl vara en av varje kön? Eller jag vet ju inte hur era vänner gör det.
    det heter fadder numer enligt kyrkans papper och inte gudmor-far..
Svar på tråden Är jag löjlig som blir ledsen för att inte få bli fadder?