• mrsSoffi

Vi som hade BF feb-09 del 5

Nu fortsätter vi tjattra i nästa tråd....

• Svar på tråden Vi som hade BF feb-09 del 5
  • Minnie7
    LillaLoppanT skrev 2011-02-06 21:37:54 följande:
    Lukas pratar väldigt tydligt, och den senaste månaden har det fullkomloigt exploderat. Meningar med tre ord kommer hela tiden. Och som mest har han nog sagt fem ord i rad. Jag tror han lär sig väldigt mycket av att gå på dagis och så där.
    Ja, dagis gör underverk. Det märktes direkt när hon började där.
  • LillaLoppanT

Lukas sa en väldigt söt sak häromdagen, som visade tydligt att fhan förstår mig. Det kom en låt på radion som jag gillar. Jag skruvade upp och sa: Denna låten gillar mamma. Lukas lyssnade, började dansa lite och sa: Lukas också!

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ LUKAS ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  • Minnie7
    LillaLoppanT skrev 2011-02-06 21:40:05 följande:
    Lukas sa en väldigt söt sak häromdagen, som visade tydligt att fhan förstår mig. Det kom en låt på radion som jag gillar. Jag skruvade upp och sa: Denna låten gillar mamma. Lukas lyssnade, började dansa lite och sa: Lukas också!
    Gulligt!
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Minnie7 skrev 2011-02-06 21:37:51 följande:
    Men, det var ju inte dåligt. Felicia har nästan precis börjat säga 2-ords meningar. Blev så snopen för någon vecka sedan när hon sa "hejdå mommo" till min mamma i telefonen. Och dagen efter "tittut mamma". Häftigt!
    Hon pratar också ganska otydligt, ffa mjuka konsonanter såsom f och j.
    Nu jämför jag med Emilio som pratade obehindrat som 2åring och hade redan då låtsas kompis som han berättade om,därför tycker ju jag Milton e väldigt sen men egentligen vet jag ju att det var Emilio som var extremt tididgt men han var ju min första men nu förstår jag när alla tjatade om vad tidig han var och att folk trodde han var 1-2år äldre än han var jämt. Men märker ju fortfarande vad han har för ordförråd och tankar mot för hans jämnåriga och även de som är 1år äldre.
  • mmmiikaela

miliam pratar också väldigt tydligt & mycket, han pratar hur många ord som helst i följd, jätte duktig är han, fröknarna på dagis kan inte förstå hur han kan prata så mycke fastän att han är så liten, så de är jätte roligt :D enligt bvc kan han jämföras med en 3 åring, minst!
    ibland får man "skryta", haha!:D

son född 09, pyret i magen beräknad 7/7-11
  • mmmiikaela

jag fattar inte riktigt de där med * ords meningar o säånt :P hur avgör man de? miliam kan ju berätta en hel historia så antar att de där med ett visst ords meningar inte går o räkna:P lär ju inte finnas nåt som heter 20 ords mening, hahaha

• Minnie7
    mmmiikaela skrev 2011-02-06 21:52:03 följande:
    jag fattar inte riktigt de där med * ords meningar o säånt :P hur avgör man de? miliam kan ju berätta en hel historia så antar att de där med ett visst ords meningar inte går o räkna:P lär ju inte finnas nåt som heter 20 ords mening, hahaha
    Tvåordsmeningar är när de medvetet sätter ihop två ord. Inte att de tex säger en massa ord separat. Svårt att förklara, men jag märkte det tydligt, Från att ha sagt ord som mamma, hejdå, tittut mm blev det så tydligt när hon sa "tittut mamma" tillsammans istället för "tittut" och "mamma" separat. Är en del av språkutveckligen. Brukar komma i 2-årsåldern.
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    mmmiikaela skrev 2011-02-06 21:50:00 följande:
    miliam pratar också väldigt tydligt & mycket, han pratar hur många ord som helst i följd, jätte duktig är han, fröknarna på dagis kan inte förstå hur han kan prata så mycke fastän att han är så liten, så de är jätte roligt :D enligt bvc kan han jämföras med en 3 åring, minst!
    ibland får man "skryta", haha!:D
    Absolut får man det Var lika som EMilio,de sa han pratade bättre än en 3åring. Och när han var 3 som en 5åring
  • mmmiikaela
    Minnie7 skrev 2011-02-06 21:55:51 följande:
    Tvåordsmeningar är när de medvetet sätter ihop två ord. Inte att de tex säger en massa ord separat. Svårt att förklara, men jag märkte det tydligt, Från att ha sagt ord som mamma, hejdå, tittut mm blev det så tydligt när hon sa "tittut mamma" tillsammans istället för "tittut" och "mamma" separat. Är en del av språkutveckligen. Brukar komma i 2-årsåldern.
    ja men då fattar jag :P men då pratar miliam 20 ordsmeningar, för han kan ju t ex säga:  på dagis så lekte jag med max, mio, freja, vi åkte i backen, tut tut i backen, hål i nacken.  så kan en mening se ut t ex:P fast då säger han kanske såhär " Eh, mille lekte me max, mio o fejja på gagis, vi åkte backen, tut tut i backen, hål i nacken.
  • Liddi

Lex använder få ord men han använder dem mycket... Han säger t.ex ofta "Å nej den e sönder" eller "Oj vad hände" det är typ de enda längre harangerna som kommer.

Alexander 090210
Svar på tråden Vi som hade BF feb-09 del 5