Inlägg från: gravid74 |Visa alla inlägg
  • gravid74

*Snackis 10*

Gokväll!
    Imorgon ska Axel få följa med mig till skolan och få vara en elev för en dag U ska lämna honom vid första rasten för sen har jag halvklasser resten av dagen då vi jobbar med veckans bokstav. Axel är väldigt spänd på detta.

I helgen har han tjatat jättemycket om att han ville åka till IKEA. Han gillar att äta i restaurangen där. Han har aldrig varit på lekavdelningen så jag berättade för honom att det fanns en lekavdelning där som mammor och pappor kan lämna sina barn medan de handlar. Axels kommentar var "Vad himla taskigt"
    Vi får väl ta en tur dit nästa helg kanske.

~Axel 060910 + Anton 090331 ~
  • gravid74

Igår morse sa Axel vid frukosten. "Pappa hur ska vi lägga upp taktiken idag?" U brukar säga det ganska ofta så det är så kul hur de använder våra uttryck. Vår taktik blev i allafall att gå på Familjegympa på Fysiken. Kan verkligen rekommenderas, det var först uppvärmning och sen redskapsgympa och så avslutades det med lekar. Anton var också med men han får stanna hemma i fortsättningen för han gjorde som han ville och Axel tramsade mycket pga Anton. Både U och jag köpte för ca 7-8 år sedan 10-kort på Fysiken och de använde vi 2-3 gånger så nu ska vi äntligen få använding av dom. Det är såna där gamla papperskort, så de såg lite förvånade ut när vi kom med de korten

Idag har vi bokat skidresa. Vi ska till Romme Alpin nära Borlänge vecka 7.Det ska bli kul, få se om Axel vill åka slalom nästa år. I år var han inte sugen.

• gravid74

Igår vaknade jag med världens nackspärr och kunde inte komma ur sängen på länge. Idag är jag bättre som tur är men jag har varit hemma från jobbet idag också. U och Anton är på Universeum så Axel och jag är ensamma hemma. Han är i en sån himla rolig period nu. Han har fullt med idéer. Idag hittade han på ett recept på en kaka som vi precis gjort så nu står den  i ugnen. Ska bli mycket spännande. Den innehåller bla  morot, choklad, valnöt.

I söndags bestämde han även vad makaronipuddingen skulle innehålla. Den innhöll mycket grönsaker för det är nyttigt för kroppen berättade han.

Anton är däremot inte i en lika charmig period, det är ganska mycket gnäll och vilja där.

• gravid74

Solaris: Axel gillade att vara i skolan och vill följa med fler gånger

Axel kommer att få en cykel, bakugan (nåt japanskt som är väldigt inne nu), en Bamsefilm, pysselböcker och säkert något mer.
    Anton kommer nog inte få så mycket av oss, han tycker nog ändå att pappret är roligast, men jag har tänkt köpa en ritbräda som man kan sudda och så ska han få en ryggsäck.

• gravid74

Stina: Vad härligt för er, grattis!

Julafton firar vi i Göteborg hos min faster och kusiner. Förhoppningsvis kommer det att vara en ny medlem i släkten med. Min kusin väntar sitt första barn vilken dag som helst, hon hade BF den 8 dec och om inget händer före den 23:e  blir hon igångsatt och då kommer de nog inte på julafton.

Förra veckan var vi på Lanzarote, det var så skönt och barnen stortrivdes. Vi hade fint väder så vi kunde bada i havet flera gånger. Det var nog runt 20 grader i vattnet. Vi hade all inclusive så vi behövde aldrig gå hungriga. Resan hem blev lite jobbig, vi skulle komma hem i torsdags kl 23.15 och kom hem 17.30 på fredagen. Det blåste sydliga vindar så planen kunde inte landa på Lanzarote utan fick landa på Fuerteventura. Som tur var ordnade de hotell så vi slapp sitta på flygplatsen hela natten.

Idag var det luciatåg på dagis och Axel var stjärngosse, han var den ende som var det.

• gravid74

God Jul allihopa!
    Vi fick en bra start på julaftonen då Anton sov till 9.15 och Axel steg upp 9.30
    Verkar lovande inför juldagarna då man gärna vill sova lite längre.

Idag ska vi fira jul hos min faster och mina kusiner. Min äldsta kusin kommer tyvärr inte för hon ligger på BB. Hon fick en flicka igår 15 dagar över tiden.

• gravid74

Idag kom vi hem efter några dagar hos svärföräldrarna i Skåne. Det var ännu mer snö där. Igår åkte U, Axel och de andra ut till deras sommarställe på Österlen och där hade det varit kolossala mängder. Det var medningen att vi de skulle firat julen där men det fanns inga öppna vägar ut dit dagen före julafton så de fick bege den idén.
    Jag och Anton fick stanna kvar i Trelleborg och gå till vårdcentralen istället. Han har varit förkyld i över en vecka och så fick han hög feber natten till igår, men testerna visade som tur var inget utan han har säkert fått en ny förkylning, hans kusin var döförkyld när vi kom ner på juldagen så han snappade säkert upp den.

Imorgon ska vi fira nyår med 10 vuxna och 10 barn så det kan nog bli livat värre.

Solaris: Hoppas att din syster mår bättre nu.

Heeso & Ullen: Tänk att era små redan är så stora, tyckte precis att de föddes.

Idag fick vi papper om inskolningen för Anton som sker den 10 januari. De har gått från 2 veckorsinskolning till 3 dagarsinskolning. Då är man med hela tiden i tre dagar 9-14 och den fjärde dagen ska man bara lämna dom, men man ska finnas tillgänglig under två veckor. Det blir spännande. Ser dock inte framemot att lämna två barn före 7.30 på morgonen.

• gravid74

Nu är Anton inskolad. Han har haft snabbinskolning på tre dagar från 9-14. U har varit med hela tiden men Anton har knappt varit i närheten utan har gått på upptäcksfärder och har haft jättekul. Han har dock inte haft tid att sova middag de två första dagarna, idag lyckades U få honom att somna men då fick de gå till ett litet rum där de var helt ensamma.
    Imorgon ska han vara där helt ensam från 9-14. Vi tror att det kommer att gå jättebra men man vet ju aldrig.

Stina: Mår du bättre nu, lät jättejobbigt, tur att du fick komma hem till jul.

Har nu jobbat första veckan efter jullovet och nu är det helg eftersom jag är ledigt imorgon

• gravid74

Våra kvällsrutiner är följande. Vi äter middag någon gång mellan 17-17.30. Sedan tittar de på bolibompa ( Axel har stenkoll på när klockan är sex). Vid sju tar vi på pyjamas och så lägger vi dom. Axel är jättesmidig och har nästan alltid somnat före åtta. Anton är krånglig. Bara jag får lägga honom och de senaste kvällarna har han blivit vansinnig när vi gått in på rummet så klockan blir ofta nio innan han somnar. Axel brukar gå upp vid sju men det är ofta Anton som väcker honom med sina skrik, han har ett dåligt humör på morgonen. Anton vaknar oftast när jag går upp 6.30.

• gravid74

Har haft en härlig helg med 3 kollegor. Vi åkte iväg till den ena tjejens sommarstuga och sov över från lördag till idag. Vi har haft så himla mysigt och det var så skönt att bara få vara jag och slippa springa efter barn.

Imorgon börjar allvaret för oss för då ska U börja jobba igen så nu blir det hämta och lämna på dagis med två ungar. Jag kommer mest att hämta och U att lämna.

Fossing: Nej Axel har aldrig gått hem till någon annan ensam efter förskolan. Men nu när vi varit föräldralediga har det hänt att vi bjudit hem någon annan föräldraledig mamma med barn från hans avdelning eller så har vi gått hem till dom.

Svar på tråden *Snackis 10*