Hur är fix overallerna i storlek?
Vill ha bebbe skrev 2012-08-22 08:53:30 följande:
Jag har använt Fix ytterplagg i flera år och jag är supernöjd! Lindex har skrivit olika från år till år angående vattenpelaren och de har fått varierande resultat på testen i ViFöräldrar - ändå tycker jag de har haft bättre kvalite än både Pop, Didrikson och Kaxs (vi har provat även dessa men alltid gått tillbaka till Fix).
Jag jobbar med textilier och det här med vattenpelare är ett komplicerat mått. På ett sätt är det lätt att förstå för det är bara att jämföra hur hög vattenpelaren är, men bara för att det är en hög vattenpelare betyder det inte att det är bra kvalité. Ett ytterplagg är beroende av så mycket mer än en hög vattenpelare, tex bra tejpade sömmar för att undvika läckage (då spelar det ingen roll hur hög vattenpelaren är), slitstarkt tyg och bra rivstyrka samt god andningsförmåga. Allt som klarar över 2000mm vattenpelare efter 3 tvättar (vilket är standarden för tester) räknas som vattentäta. Ett ytterplagg av funktionsmodell bör man inte tvätta för ofta utan snarare torka av med en trasa. Varje tvätt sliter otroligt mycket på plaggen och försämrar funktionerna avsevärt. Att ett plagg klarar 2000mm vattenpelare efter 3 tvättar är riktigt bra!