• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • fridajonsson
    violatricolor skrev 2011-11-01 22:58:04 följande:
    FridaJonsson: Ja, jag menar väl både sittdelen och liggdelen egentligen, om de blir väldigt varma på sommaren. Ja, det finns ju nackdelar med andra vagnar. På vintern är det ju mysigt att den är så ombonad. Eller vad kommer det sig att det blir så varmt? I och för sig säkert varmt i alla vagnar sommartid. Men att fälla ihop den låter ju inte som något större problem egentligen så länge man kommer ihåg hur man gör. Ang färg: Ok, då har alla färger kommit nu, som vi kan välja bland.
    Liggdelen vet jag inte då vi bara använde våran vintertid. Men eftersom den är rymlig finns de mycket plats för luften att cirkulera, om man gämför med t.ex en lift.
    Sittdelen är inte lika platt som "vanliga" sittdelar, därför den blir varmare. Den sitter ju tätare om barnet då den är mjukare i ryggen.
  • violatricolor

Frida: Då förstår jag varför den blir varmare... Men hur gör ni då en varm sommardag? Tar ni en annan vagn eller struntar ni att åka/gå någonstans med vagnen eller ger ni er ut med vagnen och låter barnet ta att det blir lite svettigt?

• fridajonsson
    violatricolor skrev 2011-11-01 23:13:35 följande:
    Frida: Då förstår jag varför den blir varmare... Men hur gör ni då en varm sommardag? Tar ni en annan vagn eller struntar ni att åka/gå någonstans med vagnen eller ger ni er ut med vagnen och låter barnet ta att det blir lite svettigt?
    När hon var mindre tog jag en handuk mellan ryggen coh ryggstödet och de funkade. Sen när hon satt mer själv så knäppte jag upp exelremmarna på selen så hon kunde sitta frammåtlutad. Då de var så mkt spännande att kolla på så satt hon gärna så, då blir det inte lika tätt mot ryggen.
  • ansanviol

Frågar er som är experter på Emmaljunga.. :)
    Jag kommer att åka till Thailand i dec då vår son är 5 mån, vi tar med oss vår city cross
    så han kan sova i den oxå på dagarna..  finns det nån resväska som passar till denna?

• Mumman
    Uliise skrev 2011-11-01 19:35:16 följande:
    Tänk på att vagnen blir mycket tyngre med sittdel+lift än endast en liggdel. Det finns dessutom liggel (city korg) till city Crossen!
    Men jag skulle föredra Edgen med classic chassi.
    Hm.. förstår inte riktigt vad du menar?! :) Är det city crossen eller duo edgen som blir tyngre?
  • fridajonsson
    ansanviol skrev 2011-11-02 14:07:42 följande:
    Frågar er som är experter på Emmaljunga.. :)
    Jag kommer att åka till Thailand i dec då vår son är 5 mån, vi tar med oss vår city cross
    så han kan sova i den oxå på dagarna..  finns det nån resväska som passar till denna?
    De finns det.
    I början så var det Rätt Start som sålde dessa men nu är de "egna". Allts företaget tror jag säljer dom själva eler om de var ett annat som tagit över dom.

Kolla med din närmsta butik om de vet, kanske har de inne eller kan ta hem :)
  • jajja81
    fridajonsson skrev 2011-11-01 22:45:26 följande:
    Är det den svarta plastdetaljen, den med EL klisterlapp på?
    Är de den gråa delen som släppt?

Nej nej, jag menar alltså den svarta remmen bakom sittdelen som har pajat när man ska fälla sittdelen till liggande eller till sittande. När man drar upp för att justera läget på sittdelen så fastnar den kvar i det läget, man får liksom klicka tillbaka det sjävl, så sittdelen ska vara kvar i t.ex sittläge, annars så åker själva sittdelen fram och tillbaka.
    Isac 21/9-05 & Filip 31/8-10
  • jajja81
    fridajonsson skrev 2011-11-01 22:47:22 följande:
    "Gungar" DU menar att den är lös i fästena?
    Gungar jag på våran utan barn så rör sej allt ca 1 cm.. Är de så du menar?
    Grejen med de är att eftersom de är rörliga, löstagbara, delar så akn de inte sitta snortajt utan en viss rörlighet måste finnas. Dock inte om de är överdrivet rörligt..

Nej, inte tror jag att den är lös i fästena, men vår gungar då mer än 1 cm iaf.
    Ska ringa Babyproffsen och höra med dom nu.  
    Isac 21/9-05 & Filip 31/8-10
  • fridajonsson
    fialisa80 skrev 2011-11-02 17:13:14 följande:
    Nej nej, jag menar alltså den svarta remmen bakom sittdelen som har pajat när man ska fälla sittdelen till liggande eller till sittande. När man drar upp för att justera läget på sittdelen så fastnar den kvar i det läget, man får liksom klicka tillbaka det sjävl, så sittdelen ska vara kvar i t.ex sittläge, annars så åker själva sittdelen fram och tillbaka.
    Jaha, jag trodde du menade fällningen på vagnen :)
    Har du prova smörjt?
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5