• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • fridajonsson
    Mumman skrev 2011-11-01 17:22:57 följande:
    Tack för svar! :) Jo, det var mycket därför jag är mer inne på edge pga den större liggdelen. Dessutom kommer bäbisen i vinter, så då vill jag ha plats för varma saker i vagnen också :)

En till fråga: Vilket chassi är bäst till den? Finns ju 4 att välja på tydligen. Som sagt; Ska köras på grusväg mest. Varukorg i stål eller tyg?? :)
    Som jag skrev till MammaL så skiljer sen Edge korgen och City korgen väldigt lie invändigt. 4 cm på längden och 1 cm på höjden större är edgen.

Vi hade City korg och fick utan problem plats med både fårkinn (långhårigt) och åkpåse de kallaste dagarna och vår dotter är förr i november. Det var aldrig några problem med plats under hela vintern!

Så jag rekommenderar stakr City korgen då de inte skiljer så mkt. De 4 ventimetrarna invändigt hade varken gjort till eller från. Snarare att den är klumpigare!
  • fridajonsson
    violatricolor skrev 2011-11-01 19:24:26 följande:
    Hej! Hoppas det är ok att jag hoppar in i tråden med en fråga: Är det någon som äger en eller har provat en Ozone city? Har läst lite om den på ELs hemsida samt ett par trådar här på FL men skulle fortfarande vilja höra fler omdömen. Vi väljer lite mellan den och Brio Go då vi vill ha en lättrullad vagn och vi bor i storstad. Vad tycker ni om Ozone? Vilka för- och nackdelar finns? Hur sitter barnet i den? Är det ofta fabriksfel på den så att man måste laga? Någon sa något om ett framhjul som snurrade i luften och att fabriken vägrade fixa det... Finns vinterhjul och hur stor skillnad gör de? Mm mm... Och så ett par allmänna EL-frågor. Hur bra håller färgen i solen? Om man t ex har svart tyg, blir det väldigt solblekt efter en säsong? Blir det mycket varmt i citykorgen på sommaren, jämfört med andra vagnar?
    Vi har Ozonen.
    Nu har jag inte provat BRION så jagkan inte jämföra, men jag har sett den och den verkar jäkligt lång och konstig vinkling på styret. Men de kanske är en smakfråga.

Men ozonen är kanon! VI har använt vår i snart ett år och jag ångrar inte för en sekund att i köpte den. Vår tjej kunde sitta i den redan vid tre månader då den är skålformad, men vi väntade ändå till sex månader. Men OM man hade velat så hade det gått.

Vi har en svart och än så länge har den inte blivit blekt, inte de minsta. Då har den varit ute en sommar :)
  • violatricolor

FridaJonsson: Tack för ditt svar! Go ser rätt lång ut ja, vet inte om den är det, minns inte riktigt måtten nu. Vad roligt att du är nöjd med din Ozone! Bra att barnet kan ligga tidigt i sittdelen ifall man får ett stort barn som växer ur citykorgen Vad bra att din inte blivit solblekt än, det är så fult tycker jag så man vill ju att färgen håller så länge som möjligt. Var den väldigt varm i somras? EL känns ju ombonad och varm...

• stor grön drake
    MaammaL skrev 2011-10-31 22:06:01 följande:
    den där är väl inte black beuty?? :S:S:S
    Nj, åh, varför blandar jag namnen. Grey dreams heter den va? exakt samma svarta fär som spidern i barnbutiken här. Säger att den är så fin att jag tycker den borde heta black beauty

Edge med classic chassi och classic sport är samma vagn, förutom att CS inte har liggdel. Edgens liggdel har förutom 4cm extra på längden gungmedar, ventilerad botten (guld värt för mig som har varm kille+bra ventilation=mindre risk för mögel), ventilationslucka i sufletten, myggnät och ett ryggstöd som man kan fälla upp så barnet kan sitta upp och se sig omkring, men endå ligga och sova utan att behöva vara fastspänd.

Ozone, härlig vagn. Våran edge från -06 är svart (och använd konstant i 5 år) och inte det minsta solblekt. när man använder liggdelen synns skillnaden på strike's orangea ränder. några kantband har blivit lite bleka
  • t0va
    violatricolor skrev 2011-11-01 20:23:34 följande:
    FridaJonsson: Tack för ditt svar! Go ser rätt lång ut ja, vet inte om den är det, minns inte riktigt måtten nu. Vad roligt att du är nöjd med din Ozone! Bra att barnet kan ligga tidigt i sittdelen ifall man får ett stort barn som växer ur citykorgen Vad bra att din inte blivit solblekt än, det är så fult tycker jag så man vill ju att färgen håller så länge som möjligt. Var den väldigt varm i somras? EL känns ju ombonad och varm...
    Jag har föregångaren till ozone, och använder den sittdelen på nitrochassit som är samma chassi som ozone. Är helt perfekt, och vi använde den sitsen när sonen var 3månader för han vägrade ligga ner då och sitta i vanliga sittdelen gick inte. Nu växlar vi mellan den ergonomiska och den vanliga sittdelen och det är kanon. 

Skulle vi köpa vagn idag och ha vetat det vi vet nu så hade det blivit en ozone. Jag har inte provat Go heller men vi kikade på den när vi valde vagn men gillade inte den alls.  
  • MaammaL

frida jonsson: det är ju galet lite, då får man synvilla haha..

Min dotter är bäst i världen <3
  • violatricolor

Tova: Vilken är föregångaren till Ozone? Nyfiken undran bara... Ja, min sambo gillar Go så vi kommer att läsa på om och prova den vagnen också. Har tittat på den tidigare ett par gånger men inte riktigt provat den ordentligt. Ozone har vi egentligen bara läst om och kollat på på hemsidan. Måste testa den i butik. Eftersom vi har olika favoriter från början känns det viktigt att utforska båda. Ozone ska var lite svår att fälla ihop förstod jag när jag läste bakåt i tråden? På vilket sätt då? Nu är inte det ett jätteproblem för oss då vi mycket sällan åket bil eller rikståg men vid de tillfällena måste man ju kunna fälla ihop den. Vilken färg har du förresten?

• t0va
    violatricolor skrev 2011-11-01 21:13:37 följande:
    Tova: Vilken är föregångaren till Ozone? Nyfiken undran bara... Ja, min sambo gillar Go så vi kommer att läsa på om och prova den vagnen också. Har tittat på den tidigare ett par gånger men inte riktigt provat den ordentligt. Ozone har vi egentligen bara läst om och kollat på på hemsidan. Måste testa den i butik. Eftersom vi har olika favoriter från början känns det viktigt att utforska båda. Ozone ska var lite svår att fälla ihop förstod jag när jag läste bakåt i tråden? På vilket sätt då? Nu är inte det ett jätteproblem för oss då vi mycket sällan åket bil eller rikståg men vid de tillfällena måste man ju kunna fälla ihop den. Vilken färg har du förresten?
    city jet http://strollersandprams.com/strollers/406/Emmaljunga-City-Jet/reviews.html Den är som ozone förutom att man inte kan ändra vinkel på fotstödet och ett annat lås för att klicka på och av sitsen. Är inte som på ozone och de andra vagnarna att man trycker in en stor knapp utan ett sämre sätt med knappar som ska glidas ner. Skitkrångligt, men det andra är smidigt. 

Det som nog stått om att det är svår att fälla ihop är att den måste vara i liggläge när man fäller ihop, annars förstörs kuggarna som gör att man kan ändra vinkel, men vi har haft jeten ett år nu och det är inte svårt att komma ihåg eller krångligt att göra. Man kan fälla ihop den med sittdelen på och då blir den lätt och tar inte så stor plats. Vi får plats med den i min mammas lilla golf, som inte är kombibagage.  
  • jajja81

Jag har också en Ozone vagn!

En klargrön som inte är solblekt alls. Dock så har själva handtaget man drar i för att fälla vagnen gått sönder.

Måste försöka lämna in den på lagning. Men vi har 4 mil till närmaste barnvagnsbutik. Drygt! Sen tycker jag även att själva sittdelen gungar fram och tillbaka, ingen annan som märkt det på sin vagn?

Vi är supernöjda med vagnen trots det! Så himla smidigt att köra och tar liten plats i bilen.      

Isac 21/9-05 & Filip 31/8-10
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5