• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • MaammaL
    stor grön drake skrev 2011-11-27 07:04:48 följande:
    Det är ju så olika på barn, hur snabbt de kan sitta så

Enda bilden jag har på min son i vagnen innan han kunde sitta själv:
    Ja men självklart, alltså min dotter halv satt när hon var 4 månader i sin vagn och det var inge problem.. förstår inte varför det skulle vara det.
    Min dotter är bäst i världen <3
  • MsStackhouse

Hur är nitro city på lite sämre vägar ( grusvägar tex)? blir det skumpigare med små hjul fram? Är lite kluven mellan en nitro och en duo edge.... edgen är ju lite klumpigare... Hmmmm.....

• MaammaL
    MsStackhouse skrev 2011-11-28 11:31:01 följande:
    Hur är nitro city på lite sämre vägar ( grusvägar tex)? blir det skumpigare med små hjul fram? Är lite kluven mellan en nitro och en duo edge.... edgen är ju lite klumpigare... Hmmmm.....
    Jag tycker att vagnen skakar väldigt mycket och hjulen kan hoppa lite..
    Min dotter är bäst i världen <3
  • Uliise
    stor grön drake skrev 2011-11-24 20:38:26 följande:
    Givetvis, men tänkte om de passade olika, tex passade int emina classic hjul på min sport edge, de kom liksom för långt in (sport chassits hjul sitter fast väldigt långt ut på hjulaxeln) förutom hela köret med broms osv
    Aha, ja så är det nog! Det är de gråa Edge-hjulen man får leta efter om man vill sko om sin Scooter.
    Majken 100421
  • Uliise
    MsStackhouse skrev 2011-11-28 11:31:01 följande:
    Små hjul gör det absolut skumpigare på grusväg. I somras körde jag min Nitro på ett motionsspår i skogen och på en bit av vägen var det grus och då körde jag på sidan av istället eftersom det blev så pass skumpigt.
    Majken 100421
  • Längtan efter dig

Är i valet och kvalet mellan en Emmaljunga och en Brio Happy. Har länge lutat åt Brio men nu börjar jag bli lite kluven. Har fått känslan av att Emmaljungas vagnar verkar mer ombonade för bebisen än Brios? Finns det någon Emmaljunga-vagn som är ganska likvärdig Brio Happy (dock mer mysig/ombonad för bebisen som sagt)?

Mina krav:

1. Bekväm och ombonad för bebisen.
    2. Inte för tung och klumpig (ska bäras in och ut ur bilen - en Saab 9-3, samt upp för 1 trappa.      Kommer antagligen byta till en 9-5:a när bebisen är här eller strax innan).
    3. Går bra att köra i snö (vi bor i norrland).
    4. Ska gå skapligt bra att köra i stan också.

Vilken vagn samt kombination kan ni rekommendera mig?

• Uliise
    Misaki: Jag säger Brio Happy med lufthjul om du bor i Norrland! Annars EL Edge/Mondial med classic chassi (har lufthjul men är mig veterligen tyngre än Brio)

Jag har själv haft en City Cross och de punkteringsfria hjulen (oberoende av vagnsmärke) är värdelösa. Dåliga i snö, dålig kvalité (stenar fastnade och borrade sig in i mina) samt att de är alldeles för breda. Större, smalare lufthjul är alltid att föredra! Stan, skogen ,snön, överallt!

Jag har inte haft en Brio men köper du Brio happy med liggdel blir den exakt lika ombonad som en Emmaljunga. För vill du ha det ombonat för barnet är liggdel det bästa, vagnen blir dessutom mycket mycket lättare med enbart chassi + liggdel än med chassit + sittdel + lift.

Har du testat i affär? Ut och testa med dig så ser du att det inte är någon skillnad i omboning ;)

Nu är jag PRO Brio i EL-tråden men jag hoppas det är OK ;)
    Majken 100421
  • 2små2stora
    Längtan efter dig skrev 2011-11-28 21:49:09 följande:
    Någon här förresten som har erfarenhet både av Brio och Emmaljunga? Vore intressant att få höra era synpunkter.
    Jag har kört båda sorterna

När det gäller liggdel ingen skillnad.
    Emmaljungas sittdel är bättre, det finns ett lutningsläge till på emmaljunga som brio inte har. Nu kommer jag inte ihåg hur Happys fotstöd är men den brio jag hade tryckte man in fotstödet för att fälla det, så varje gång man råkade komma åt fotstödet lite åkte det ned.

En emmaljunga classic med citykorg och brio happy med liggkorg borde vara jämförbara i storlek och vikt.  
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5