• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • Lycka 1
    Emma2007 skrev 2013-03-01 12:34:46 följande:
    Lycka 1: vi har bestämt PP black på sittdel. Så väljer vi (jag) massa färg på filtar, åkpåse, dyna.

Vad har du för vagn o färger? Och ni andra med får gärna svara :)

Har ingen vagn ännu .

Velar mellan en edge duos s och ozone/nitro med citykorg.
    Helst vill jag nog ha en edge OCH en ozone och kombinera dom olika delarna som jag vill .  
  • stor grön drake
    Emma2007 skrev 2013-03-01 08:38:20 följande:
    Va svårt det ska vara o välja färg på liggdel på nitron. Vilket problem man har. Haha :P Finns det nån tråd som folk har lagt upp bilder på sina vagnar?

Emma2007 skrev 2013-03-01 08:38:20 följande:
    Va svårt det ska vara o välja färg på liggdel på nitron. Vilket problem man har. Haha :P Finns det nån tråd som folk har lagt upp bilder på sina vagnar?

Här finns bildtråden, det finns fler om du söker på emmaljunga bildtråd www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
  • yodi

fler än jag som är besviken på scooterns sittmått?

vi har en nitro som vi är väldigt nöjda med men lillskruttan börjar bli för lång, både huvud och fötter är precis kant i kant, så jag har lite smått börjat fundera på en scooter, den ska ju vara 10 cm längre så jag tyckte att det borde fungera.

så jag tog med mig minstingen ner till barnvagnsaffären i dag och tänkte titta på lite färger, och frågade om hon kunde få provsitta för säkerhets skull, och det var tur det, för döm om min förvåning när den med var kant i kant, lite längre i ryggen men inte mycket och som sagt kant i kant med fötterna. var är den 10 cm längre någonstans?

och sen var den så trång i bygeln och då är minstingen en liten spinkelina mygg.

så nu verkar det bli en brio spin i stället vilket känns konstigt då jag bara har haft emmaljunga.            

• PeppoZ

Någon som har tips på vilka sittdynor som passar i Ozone, förutom Emmaljungas egna då.

• victoriadahl

Ni med nitro, är era vagnar glappa?

Våran har varit glapp i styret på alla ställen det går ända sedan vi hämtar ut den. Vi har varit till vår återförsäljare och de känns ovilliga att hjälpa oss med detta och hävdar att om vi går direkt till emmaljunga så kommer de inte hjälpa oss heller då emmaljunga hävdar att alla deras vagnar av denna modell är olika glapp och att det inte är något konstigt glapp.
    Då tycker jag att det är väldigt konstigt att de inte informerar om det redan i butiken att "köper du den här vagnen får du en glapp vagn" så man därefter kan göra sitt val om man vill ha en glapp vagn eller inte.

Just nu är jag så förbannad att jag inte vet vart jag ska ta vägen..

• stor grön drake
    victoriadahl skrev 2013-03-06 16:59:09 följande:
    Ni med nitro, är era vagnar glappa? Våran har varit glapp i styret på alla ställen det går ända sedan vi hämtar ut den. Vi har varit till vår återförsäljare och de känns ovilliga att hjälpa oss med detta och hävdar att om vi går direkt till emmaljunga så kommer de inte hjälpa oss heller då emmaljunga hävdar att alla deras vagnar av denna modell är olika glapp och att det inte är något konstigt glapp. Då tycker jag att det är väldigt konstigt att de inte informerar om det redan i butiken att "köper du den här vagnen får du en glapp vagn" så man därefter kan göra sitt val om man vill ha en glapp vagn eller inte. Just nu är jag så förbannad att jag inte vet vart jag ska ta vägen..

Nej, det ska definitivt inte vara glapp! Min -10 hade inte den minsta antydan till sådant.
  • yodi
    victoriadahl skrev 2013-03-06 16:59:09 följande:
    Ni med nitro, är era vagnar glappa?

Våran har varit glapp i styret på alla ställen det går ända sedan vi hämtar ut den. Vi har varit till vår återförsäljare och de känns ovilliga att hjälpa oss med detta och hävdar att om vi går direkt till emmaljunga så kommer de inte hjälpa oss heller då emmaljunga hävdar att alla deras vagnar av denna modell är olika glapp och att det inte är något konstigt glapp.
    Då tycker jag att det är väldigt konstigt att de inte informerar om det redan i butiken att "köper du den här vagnen får du en glapp vagn" så man därefter kan göra sitt val om man vill ha en glapp vagn eller inte.

Just nu är jag så förbannad att jag inte vet vart jag ska ta vägen..

inte på nitron, däremot på vår gammla duo edge, vi fick samma svar som ni fick i affären
  • Sagagirl

Jag vet inte om det är rätt ställe för alla frågor om Emmaljungavagnar men jag gör ett försök här. Bromsen till vår Emmaljunga Scooter (2010) blev slö och svår att få i ganska tidigt, dottern var dock närmare två år då och sov aldrig i vagnen längre och därför ställde vi den sällan ifrån oss utan hon hoppade ur när vi stannade.
     som är

Idag köpte jag en begagnad Emmaljunga City Cross från 2012 som är sparsamt använd och i mycket fint skick, Tyget på sittdel samt Citykorg ser oanvänt ut. När jag testade vagnens broms före köp gick den i utan problem. Men olustigt nog krånglade den redan när jag kom hem, precis som Scooterns. Nu får jag banne mig inte i den!

Är detta ett vanligt problem? Kan man åtgärda det själv eller ska man lämna in den? Hur gör man?  

• stor grön drake
    Sagagirl skrev 2013-03-07 21:30:07 följande:
    Jag vet inte om det är rätt ställe för alla frågor om Emmaljungavagnar men jag gör ett försök här. Bromsen till vår Emmaljunga Scooter (2010) blev slö och svår att få i ganska tidigt, dottern var dock närmare två år då och sov aldrig i vagnen längre och därför ställde vi den sällan ifrån oss utan hon hoppade ur när vi stannade.  som är Idag köpte jag en begagnad Emmaljunga City Cross från 2012 som är sparsamt använd och i mycket fint skick, Tyget på sittdel samt Citykorg ser oanvänt ut. När jag testade vagnens broms före köp gick den i utan problem. Men olustigt nog krånglade den redan när jag kom hem, precis som Scooterns. Nu får jag banne mig inte i den! Är detta ett vanligt problem? Kan man åtgärda det själv eller ska man lämna in den? Hur gör man?  

Testa lyfta den i bakaxeln så ingen vikt ligger på och testa. Bråkar det fortfarande så testa vapenrengöring, runt bromspedalen. Ha tidningspapper under, det kommer rinna ut smuts. När bromspinnarna är ute, lägg på kullagerfett längst in mot chassit och släpp på bromsen så de tras in, upprepa. Spraya siliconspray runt bromsen.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5