• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • t0va
    stor grön drake skrev 2010-10-28 18:09:38 följande:
    en city jet sittdel: www.blocket.se/stockholm/Emmaljunga_city_korg...
    oj, nu gjorde jag något dumt ;) 
    Hur ska jag lägga fram det här för sambon, får nog se till att få tummen ur ikväll och lägga ut hamsterburarna på blocket och finansiera. Vad har ni lett in mig på?  
  • TinkyWinky

vad tycker ni är ok att ge för ett emmaljunga city cross chassi från 07/08 ?? har ej sett bild så jag vet ej skicket men tror det är i gott skick.

٩(͡๏̮̮̃̾͡๏)۶ Kewin 9/7-09 ♥ Http://Heromer.blogg.se
  • stor grön drake
    t0va skrev 2010-10-28 19:35:55 följande:
    oj, nu gjorde jag något dumt ;) 
    Hur ska jag lägga fram det här för sambon, får nog se till att få tummen ur ikväll och lägga ut hamsterburarna på blocket och finansiera. Vad har ni lett in mig på?  

Min man sa, men vrede och allvar i rösten, INGA FLER VAGNAR!  men endå var han helt med på jet sittdels köpet en månad senare fast vi har inte haft den på till dagis, eftersom han bara sover där, och de är inte så finessrika vad gäller vagnar, tror inte de skulle fatta hur den funkar

hittade perfekt vagn, eller, den var superfin i klädseln, så det var ju lite minus med 450 för en classic i ddet närmaste oanvänd, med gamla fästet. Enda problemet? den finns så långt ner i skåne man kan komma utan att trilla i sjön... Har iof bekanta ganska nära, men vet ej när vi kan träffas nästa gång
  • t0va

ha, ha.. jag får väl motivera det med att det var billigt, slog till på både sittdelen och korgen vi har ju ingen korg och den kan vi ju testa och sälja vidare om det inte funkar. Jag är så förtjust i att ha bilskyddet på vagnen för den blir så lätt att lyfta in, det är nackdelen med nitrons sittdel och ha quadrolift, det blir så fruktansvärt tungt för mig. Är otympligt att dela varje gång och lägga in också, är ju ändå 9kg i sittdelen mot 4.2kg på korg och väger sittdelen som ozone är det 3.9kg, gör enhel del för mina leder och stackars svaga muskler ;) 

Men han fick ett nytt objektiv till kameran för några veckor sedan. 

• stor grön drake

tror min jet sittdel vägde 4,2
    Kan tänka mig att citykorg skulle kunna passa just för isärplockandet

Hittade en i norrtälje nu (så nära mig man kommer i sverige så att säga) men den var från september. Får nog maila dem nästa gång jag vet att jag ska över och fråga om den är kvar. Gamla vagnar (men ej vintage) är ju inte högvilt precis

• Carlosmami

Ni emmaljunga experter

Jag har en quadrolift och fotsack som jag hade tänkt använda till vintern.

Lillen kommer ha ull underställ närmast kroppen, sedan något varmt och sen en vindfleeceoverall. Alltså inte en vinteroverall.

Räcker det med quadroliften då eller ska jag köpa en vinteråkpåse tycker ni?

• t0va
    Carlosmami skrev 2010-10-28 22:05:48 följande:
    Ni emmaljunga experter

Jag har en quadrolift och fotsack som jag hade tänkt använda till vintern.

Lillen kommer ha ull underställ närmast kroppen, sedan något varmt och sen en vindfleeceoverall. Alltså inte en vinteroverall.

Räcker det med quadroliften då eller ska jag köpa en vinteråkpåse tycker ni?
    hmm... beror lite på vart du bor, hur kallt det är och hur mycket det blåser, men jag skulle nog klarat mig. 
    Vi kör med vinteroverall när det blir riktigt kallt, men det blir varmt i liften, nu har vi bara haft lammskinn i liften och sen en fleeceoverall eller björnoverallen på bebis och en filt över och det har varit varmt och skönt även på kvällarna nu när det varit 0-gradit ute och blåst, då har vi inte haft locket på än.  

Blir det superkallt så kanske du kan lägga på en filt extra.

Vi planerar att köpa en babysovsäck att ha när han ska sova ute i vagnen så det blir lättare att ta in honom sovandes och lyfta ur, men för promenader tror jag mer på kläder så man kan ta upp bebisen utan att den kanske fryser massor. Har du vinteråkpåse i liften så blir det nog så varmt att man får skära ner på kläderna.

Själv sitter jag i rullstol och förra året när det var superkallt så hade jag fleeceunderställ och sen vindtäta byxor och det blev inte speciellt kallt, då satt jag ändå i drag men bebisen slipper ju sånt i vagnen.  
  • Carlosmami
    t0va skrev 2010-10-28 22:16:59 följande:
    hmm... beror lite på vart du bor, hur kallt det är och hur mycket det blåser, men jag skulle nog klarat mig. 
    Vi kör med vinteroverall när det blir riktigt kallt, men det blir varmt i liften, nu har vi bara haft lammskinn i liften och sen en fleeceoverall eller björnoverallen på bebis och en filt över och det har varit varmt och skönt även på kvällarna nu när det varit 0-gradit ute och blåst, då har vi inte haft locket på än.  

Blir det superkallt så kanske du kan lägga på en filt extra.

Vi planerar att köpa en babysovsäck att ha när han ska sova ute i vagnen så det blir lättare att ta in honom sovandes och lyfta ur, men för promenader tror jag mer på kläder så man kan ta upp bebisen utan att den kanske fryser massor. Har du vinteråkpåse i liften så blir det nog så varmt att man får skära ner på kläderna.

Själv sitter jag i rullstol och förra året när det var superkallt så hade jag fleeceunderställ och sen vindtäta byxor och det blev inte speciellt kallt, då satt jag ändå i drag men bebisen slipper ju sånt i vagnen.  
    Tack så mycket!
    Jo jag funderade på att ha en filt.. men vad för filt är lagom med tanke på att liften kommer ha locket på och sedan ska jag ha fotsacken över liften.
    Tänkte ha en varm till långa promenader.. men vilken?
    och en lagom till när man ska gå korta streck som t.ex. hem till tunnelbanan och sedan till en afärr och sedan tillbaka.

Jag bor i centrala stockholm.

Jag ska nog köra på quadron och sedan en filt på... om jag hittar nåt bra..
    Det sägs att denna vintern kommer bli riktig kall.. isfall får jag nog köpa en begagnad vinteroverall..
  • Louksor

Är det någon mer som har problem med suffletten på Emmaljungas Twin nitro ?
    Suffletten gick sönder under sommaren och vi fick den lagad i augusti, då var alla 4 bågar av i fästena.

Nu idag så upptäckte vi exakt samma fel igen, men bara på en båge än så länge.
    Ändå har vi varit jätteförsiktiga när vi fällt ihop vagnen osv och gör precis som det står i manualen.

Så länge det finns garanti så kostar det inget att få det fixat, men det tar tid och så måste vi åka ca 10mil tur o retur för att få den lagad.

Eftersom det hänt oss 2gånger på kort tid så antar jag att det finns fler som fått samma problem, eller är det bara vi som har extrem otur ?

Förutom problemen med suffletten, så är vi jättenöjda med vagnen.

• TedsMamma
    TedsMamma skrev 2010-10-20 16:22:52 följande:
    Hej allihop!
    Jag har en Emmaljunga nitro -11 tänkte att jag skulle köpa till en bilbarnstol som man kan sätta på.
    Vet att man måste köpa en separat grej att sätta på vagnen innan man ska ha på babyskyddet.
    Men till saken, tänkte köpa ett begangnat babyskydd. Vad exakt heter det, vilken årsmodell måste det vara för att passa? Vill ha ett babysafe britax då e klart.
    Ingen so vet detta säkert? Vet ni någon man kan fråga angående detta?
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5