• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • Uliise
    himlastorm skrev 2011-04-21 13:10:05 följande:
    Jag köpte den inte då den kändes ofräsch, men ja det var en 2010... Det är inte så på alla alltså, vad skönt då kan jag forsätta leta begagnat! :)
    Jamen dåså

Konstigt att den redan blivit så ranglig, annars tycker jag Emmaljunga håller väldigt hög klass på sina chassin. Brio däremot har jag sett måånga lite äldre rangliga, hemska exemplar av.

Fast en gång såg jag en Emmaljunga fån typ 99-00 på en second hand där hela vagnen gungade snett ner åt höger bara man vaggade lite på den, den var alltså helt sne eller hur man ska säga i chassit. Den skulle de ha 900:- för
    Majken 100421
  • Uliise
    t0va: Måste bara säga att det är så kul att läsa dina inlägg, du förklarar så bra; utförligt, tydligt och personligt
    Majken 100421
  • t0va
    Uliise skrev 2011-04-21 16:07:46 följande:
    t0va: Måste bara säga att det är så kul att läsa dina inlägg, du förklarar så bra; utförligt, tydligt och personligt
    Nästan så man kan tro att jag får provision från emmaljunga ;) 

Kanske ska satsa på att bli vagnprovare, och bilbarnstolsprovare efter mammaledigheten för den biten har jag också snöat in på. 
  • JwJw
    Uliise skrev 2011-04-21 11:53:21 följande:
    Fast fjädringen påverkar väl inte hur den känns i sidled?
    Jag tycker dom blir gungigare åt de hållet med men de kan va bara jag;)
  • JwJw
    t0va skrev 2011-04-21 16:04:34 följande:
    ozone, och sen skulle jag köpa en begagnat citycross eller liknande för att få nitrosittdelen. 

Vi har nitro och sonen låg bra i den men när han ville sitta upp vid 3månader så funkade det inte bra. Så då hade vi föregångaren till ozone, i den satt/låg han jättebra tils han började vända sig åt alla håll själv då skulle han bara sova på magen i vagnen. Så vi bytte tillbaka till nitrosittdelen.

Igår testade jag den ergonomiska igen och han sitter inte lika bra, såg att den inte är helt plan i sitsen utan lutar lite bakåt och det verkade inte passa sonen för han satt inte upp själv tan lutade sig mot ryggstödet och så ville han inte sitta. Svårt att förklara men just nu verkar nitron passa honom bättre. Han är 8månader nu.

Men vi varierar lite och kör nitron när vi ska vara ute längre stunder och han förväntas att sova i vagnen, som nu när vi varit på promenad till parken. Men när han bara ska åka vagn har vi tagit den andra.

Skulle jag tvingas välja en och inte kunna komplettera med något begagnat så hade jag valt nitron, även om jag är väldigt kär i den ergonomiska sittdelen men för en magsovare är den inte så bra, och man vet ju inte vad man får. Var därför vi tog nitron också.

Nitron är lite större och luftigare också, de ergonomiska är smalare i sitsbredden och jag märkte igår att sonen blev väldigt varm, trots att han bara hade body och byxor på sig, idag hade han samma men var inte alls lika varm.  
    ok=) sonen är nu snart 7 månader har just nu en teutonnia fun men tycker inte han sitter bra alls som en säck potatis efter ett tag.
  • t0va
    JwJw skrev 2011-04-21 18:11:05 följande:
    ok=) sonen är nu snart 7 månader har just nu en teutonnia fun men tycker inte han sitter bra alls som en säck potatis efter ett tag.
    Den har väl platt sits som nitron eller hur? Ni kan inte åka till en babyaffär och provsitta ett tag medans ni kikar runt en stund och se hur han sitter i en ozone. Kan han sitta stadigt utan stöd på golvet eller blir det samma effekt där? 

Min lille vill väldigt gärna sitta framåtlutad och gärna tugga på bygeln. Fördelen med en ergonomisk är att det går att tippa ryggen till halvsittande men de glider inte längre ner som de gör i en vanlig sits. Eller min gör det hela tiden för han kan inte sitta still i vagnen. Hade inte selen varit på så skulle han glida ur vagnen efter en stund, i den ergonomiska får de mer stöd. 
  • JwJw
    t0va skrev 2011-04-21 18:52:15 följande:
    Den har väl platt sits som nitron eller hur? Ni kan inte åka till en babyaffär och provsitta ett tag medans ni kikar runt en stund och se hur han sitter i en ozone. Kan han sitta stadigt utan stöd på golvet eller blir det samma effekt där? 

Min lille vill väldigt gärna sitta framåtlutad och gärna tugga på bygeln. Fördelen med en ergonomisk är att det går att tippa ryggen till halvsittande men de glider inte längre ner som de gör i en vanlig sits. Eller min gör det hela tiden för han kan inte sitta still i vagnen. Hade inte selen varit på så skulle han glida ur vagnen efter en stund, i den ergonomiska får de mer stöd. 
    Ja det är de=) har testat ozone och han sitter super där men lite orolig för om han alltid kommer sitta bra i en sån=) ...jo sonen sitter stadigt utan stöd men är som din knölar runt och har sig så trots sele sitter han som en säck efter ett tag.....kan även hända när han sitter still
  • t0va
    JwJw skrev 2011-04-21 19:23:05 följande:
    Ja det är de=) har testat ozone och han sitter super där men lite orolig för om han alltid kommer sitta bra i en sån=) ...jo sonen sitter stadigt utan stöd men är som din knölar runt och har sig så trots sele sitter han som en säck efter ett tag.....kan även hända när han sitter still
    Vet att det finns några som har större barn i ozone, i bildtråden finns några bilder. Någon av dem kan säkert svara på hur det funkar med ett större barn. 
  • t0va

Någon som vet vad detta är för vagn? http://www.blocket.se/ostergotland/Babytravel_syskon_vagn_samt_Emmaljungavagn_33341427.htm?ca=14&w=1 

Så har vi ytterligare en som inte vet vad de har för sittdel på vagnen, är inte en ozone det där utan en city jet... man får väl hoppas att de inte försöker blåsa folk. Trevlig kombination annars :)  http://www.blocket.se/gotland/Emmaljunga__Softy__Classic__Hardlift_Sittvagn_33351504.htm?ca=14&w=2

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5