• lillamye

varför kraffsar kaninen i burbotten som en galning för?

den har börjat med det dom senaste dagarna precis som han vill käka upp buren.
    samma så skakar han galler med,

trodde han var rastlös och har haft han lös inne jätt mkt,men hjälper inte utan han
    krafssar jätte mkt.

vad har ni i botten på eran bur?

jag hade en dörrmatta som funkade till en början men nu äter han upp och klöser sönde den.

så jag tog bort den.nu har han endast tom botten och en kanintoalett kvar.

tips på va man ska göra för at han ska sluta kraffsa?

• Svar på tråden varför kraffsar kaninen i burbotten som en galning för?
  • parvati

Kaniner har ett naturligt behov av att gräva. har du inte sett hur vildkaniner lever? De lever i gångar och hålrum som de grävt ut. De är jätteduktiga grävare.

Kaniner ska ha spån i buren och sedan hö, spån finns att köpa på vilken mataffär som helst. Sedan rekommenderar jag att du köper eller lånar en bok om hur man tar hand om kaniner.

• lillamye
    parvati skrev 2010-03-03 10:01:43 följande:
    Kaniner har ett naturligt behov av att gräva. har du inte sett hur vildkaniner lever? De lever i gångar och hålrum som de grävt ut. De är jätteduktiga grävare.Kaniner ska ha spån i buren och sedan hö, spån finns att köpa på vilken mataffär som helst. Sedan rekommenderar jag att du köper eller lånar en bok om hur man tar hand om kaniner.
    har haft kaniner förut men ingen krafsat som han gör..

vill ej ha spån i hela buren då det lutar illa då dom kissar överallt,
    han är duktig på gå på lådan.
  • parvati
    lillamye skrev 2010-03-03 10:03:48 följande:
    har haft kaniner förut men ingen krafsat som han gör.. vill ej ha spån i hela buren då det lutar illa då dom kissar överallt, han är duktig på gå på lådan.
    Då måste han få gräva i något annat jord, sand, kattsand, höstlöv.

En hund är flockdjur de har ett naTURLIGT BEHOV AV ATT UMGÅS MED ANDRA OCH GHA EN LEDARE. dÄRFÖRGÅR DET EMOT HUNDENS NATURLIGA BEHOV ATT SLÄNGAS IN OCH LÄMNAS I EN LÄGENHET I 8 TIMMAR. pÅ SAMMA VIS ÄR DET MED KANINER OCH GRÄVANDE.

Hoppsan nu blev det caps lock men det är viktigt att tillgodose sina djurs behov vare sig det är hästar, hundar eller kaniner.
  • lillamye
    parvati skrev 2010-03-03 10:15:43 följande:
    Då måste han få gräva i något annat jord, sand, kattsand, höstlöv.En hund är flockdjur de har ett naTURLIGT BEHOV AV ATT UMGÅS MED ANDRA OCH GHA EN LEDARE. dÄRFÖRGÅR DET EMOT HUNDENS NATURLIGA BEHOV ATT SLÄNGAS IN OCH LÄMNAS I EN LÄGENHET I 8 TIMMAR. pÅ SAMMA VIS ÄR DET MED KANINER OCH GRÄVANDE.Hoppsan nu blev det caps lock men det är viktigt att tillgodose sina djurs behov vare sig det är hästar, hundar eller kaniner.
    hur gör man då i uteburen på sommaren? då lär den gräva sig ut och rymma.
  • parvati
    lillamye skrev 2010-03-03 10:21:56 följande:
    hur gör man då i uteburen på sommaren? då lär den gräva sig ut och rymma.
    Spika fast nät på undersidan av uteburen. Mina kaniner rymde ofta men de stannade i närheten av buren så då får man fånga in dem igen.
  • lillamye
    parvati skrev 2010-03-03 10:53:08 följande:
    Spika fast nät på undersidan av uteburen. Mina kaniner rymde ofta men de stannade i närheten av buren så då får man fånga in dem igen.
    har jag ju gjort men då kan den ju inte gräva heller , samma sak som med inneburen där kan han inte gräva heller,
  • hundpuss

Klart kaninen ska ha spån i buren. Att du tycker att det luktar illa skulle du tänkt på innan du köpte kanin.

Jag har haft kaniner hela min uppväxt, små dvärgkaniner, som bott i en bur lika stor som en 90-säng. De måste ha utrymme.
    På sommaren bodde de i en utebur där alla sidorna var täckta med hönsnät, även botten, sen fyllde jag på med färskt gräs som jag klippte ner med en sax o la in i deras bur.

Det är inte rätt mot en kanin att dels ta bort spånet och sen lägga in en dörrmatta. Det är inte naturligt alls.

Har ni funderat på att aktivera kaninen med tex hoppning eller annat? Hur mkt får kaninen komma ut ur buren varje dag?

• lillamye
    hundpuss skrev 2010-03-03 11:43:58 följande:
    Klart kaninen ska ha spån i buren. Att du tycker att det luktar illa skulle du tänkt på innan du köpte kanin. Jag har haft kaniner hela min uppväxt, små dvärgkaniner, som bott i en bur lika stor som en 90-säng. De måste ha utrymme. På sommaren bodde de i en utebur där alla sidorna var täckta med hönsnät, även botten, sen fyllde jag på med färskt gräs som jag klippte ner med en sax o la in i deras bur.Det är inte rätt mot en kanin att dels ta bort spånet och sen lägga in en dörrmatta. Det är inte naturligt alls.Har ni funderat på att aktivera kaninen med tex hoppning eller annat? Hur mkt får kaninen komma ut ur buren varje dag?
    varje kväll hoppar runt i köket på golvet,
  • hundpuss
    lillamye skrev 2010-03-03 11:45:56 följande:
    varje kväll hoppar runt i köket på golvet,
    Ja men hur aktiverar ni den?
  • lillamye

har nu lagt in en massa spån i buren hur mkt bruka ni ha?

han gräver som en galning nu och grävt över matskålen.

Svar på tråden varför kraffsar kaninen i burbotten som en galning för?