• lillamye

varför kraffsar kaninen i burbotten som en galning för?

den har börjat med det dom senaste dagarna precis som han vill käka upp buren.
    samma så skakar han galler med,

trodde han var rastlös och har haft han lös inne jätt mkt,men hjälper inte utan han
    krafssar jätte mkt.

vad har ni i botten på eran bur?

jag hade en dörrmatta som funkade till en början men nu äter han upp och klöser sönde den.

så jag tog bort den.nu har han endast tom botten och en kanintoalett kvar.

tips på va man ska göra för at han ska sluta kraffsa?

• Svar på tråden varför kraffsar kaninen i burbotten som en galning för?
  • parvati
    lillamye skrev 2010-03-03 11:09:00 följande:
    har jag ju gjort men då kan den ju inte gräva heller , samma sak som med inneburen där kan han inte gräva heller,
    Ja men inte så att det hindrar  kaninen från att utöva sitt naturliga beteende och behov. Nätet ska vara nergrävt det var min pappa som byggde kaninburar spå jag vet inte exakt hur han gjorde.

Jag har inget minne av att spånet luktade illa om man bytte. Köp spån och lägg i buren.

Jag blir jättearg när människor skaffar djur som leksaker. Djur har naturliga behov som man som ägare måste tillgodose tycker man det är jobbigt ska man inte köpa djur.
  • lillamye
    parvati skrev 2010-03-03 22:15:48 följande:
    Ja men inte så att det hindrar  kaninen från att utöva sitt naturliga beteende och behov. Nätet ska vara nergrävt det var min pappa som byggde kaninburar spå jag vet inte exakt hur han gjorde. Jag har inget minne av att spånet luktade illa om man bytte. Köp spån och lägg i buren. Jag blir jättearg när människor skaffar djur som leksaker. Djur har naturliga behov som man som ägare måste tillgodose tycker man det är jobbigt ska man inte köpa djur.
    läs ovan

har köpt spån i buren frågade nu hur mkr spån ni brukar lägga in kolla mitt inlägg så ser du frågan
  • parvati
    lillamye skrev 2010-03-03 22:19:14 följande:
    läs ovan har köpt spån i buren frågade nu hur mkr spån ni brukar lägga in kolla mitt inlägg så ser du frågan
    Förlåt senaste inlägget. Bra gjort att du köpte spån.

Ordentligt med strö så att det täcker golvet. Jag hade tidningspapper i buren och sedan strö.
  • lillamye
    parvati skrev 2010-03-03 22:24:57 följande:
    Förlåt senaste inlägget. Bra gjort att du köpte spån.Ordentligt med strö så att det täcker golvet. Jag hade tidningspapper i buren och sedan strö.
    jag köpte en 14 liter påse på ica räcker de? han har grävt o grävt så nu är matskålen täckt av spån+ att han äter spån
  • Koloraturell

Lägg in mjuka algrenar, det är bra för tänderna! Kan vara därför kaninen skakar galler, har du kollat om tänderna behöver slipas?

• lillamye
    Koloraturell skrev 2010-03-03 22:26:42 följande:
    Lägg in mjuka algrenar, det är bra för tänderna! Kan vara därför kaninen skakar galler, har du kollat om tänderna behöver slipas?  
    han är bara typ 16veckor tror inte han har långa tänder ser ej så ut då han gäspar han tuggar jämt sport bröd,

så mkt snö nu så jag kan ej få tag i pinnar föränn till våren.
  • Mithra

Att han gräver och skakar galler kan även vara att han har jäkligt tråkigt. Att bara komma ut på köksgolvet är ingen aktivitet för en kanin som vill bli aktiverad ännu mer. Vissa kaniner kan nöja sig med att bara komma ut så medans vissa behöver mera stimulans. Gör leksaker av toarullar och högknöglade A4-papper. Häng upp en morot i gallertaket.

Vår kanin kan få spunk ibland och då gnager och gräver hon på burbotten, det är så det är när dom blir rastlösa. Jag pysslade mycket med kaninhoppning förut, men då är det viktigt att kaninen inte är för liten heller för då kan dom skada ryggen. Just nu har jag lagt kaninhoppningen på hyllan men ska börja snart igen. Det är jätteroligt både för ägare och kanin!

Du kan även ta ut er kanin i sele och koppel i snön en stund, det är inte farligt så länge du inte är ute för länge med honom om han inte är van vid kyla. Jag går ut med vår innekanin lite då och då, då blir hon trött efter att ha grävt i snön som en galning. Försök skrapa fram lite grenar och ge honom, annars finns det träpinnar/gnagpinnar att köpa på vissa djuraffärer.

Tänderna kan vara för långa trots att han bara är så liten. Jag fick avliva en 16 veckors för några år sedan på grund av bettfel, tänderna växer fort och dom växer även om kaninen inte har bettfel!

(Även jag har haft kanin i hela min uppväxt. Allt från en till tio kaniner samtidigt.)

• lillamye
    Mithra skrev 2010-03-03 22:37:08 följande:
    Att han gräver och skakar galler kan även vara att han har jäkligt tråkigt. Att bara komma ut på köksgolvet är ingen aktivitet för en kanin som vill bli aktiverad ännu mer. Vissa kaniner kan nöja sig med att bara komma ut så medans vissa behöver mera stimulans. Gör leksaker av toarullar och högknöglade A4-papper. Häng upp en morot i gallertaket.Vår kanin kan få spunk ibland och då gnager och gräver hon på burbotten, det är så det är när dom blir rastlösa. Jag pysslade mycket med kaninhoppning förut, men då är det viktigt att kaninen inte är för liten heller för då kan dom skada ryggen. Just nu har jag lagt kaninhoppningen på hyllan men ska börja snart igen. Det är jätteroligt både för ägare och kanin!Du kan även ta ut er kanin i sele och koppel i snön en stund, det är inte farligt så länge du inte är ute för länge med honom om han inte är van vid kyla. Jag går ut med vår innekanin lite då och då, då blir hon trött efter att ha grävt i snön som en galning. Försök skrapa fram lite grenar och ge honom, annars finns det träpinnar/gnagpinnar att köpa på vissa djuraffärer.Tänderna kan vara för långa trots att han bara är så liten. Jag fick avliva en 16 veckors för några år sedan på grund av bettfel, tänderna växer fort och dom växer även om kaninen inte har bettfel!(Även jag har haft kanin i hela min uppväxt. Allt från en till tio kaniner samtidigt.)
    men pappersbollar och toarullar lär han ju äta upp är det inte farligt att äta det?
    hur får jag fast moroten i taket?
  • Mithra
    lillamye skrev 2010-03-03 22:39:14 följande:
    men pappersbollar och toarullar lär han ju äta upp är det inte farligt att äta det? hur får jag fast moroten i taket?
    Nej det är inte farligt. Han tuggar bara sönder det i småflisor, det är inte naturligt för dom att äta papper och även om han råkar svälja lite så är det inte farligt. Fick dom tipsen av uppfödare förut.

Snöre fungerar utmärkt.
  • lillamye
    Mithra skrev 2010-03-03 22:41:04 följande:
    Nej det är inte farligt. Han tuggar bara sönder det i småflisor, det är inte naturligt för dom att äta papper och även om han råkar svälja lite så är det inte farligt. Fick dom tipsen av uppfödare förut.Snöre fungerar utmärkt.
    här ska knytas morötter
    vill ej ta ut han ännu då vi haft rätt så kallt här i norr med mkt snö vi väntar på vår solen så han kan börja gå ut i uteburen vid varma dagar,
Svar på tråden varför kraffsar kaninen i burbotten som en galning för?