• lillamye

varför kraffsar kaninen i burbotten som en galning för?

den har börjat med det dom senaste dagarna precis som han vill käka upp buren.
    samma så skakar han galler med,

trodde han var rastlös och har haft han lös inne jätt mkt,men hjälper inte utan han
    krafssar jätte mkt.

vad har ni i botten på eran bur?

jag hade en dörrmatta som funkade till en början men nu äter han upp och klöser sönde den.

så jag tog bort den.nu har han endast tom botten och en kanintoalett kvar.

tips på va man ska göra för at han ska sluta kraffsa?

• Svar på tråden varför kraffsar kaninen i burbotten som en galning för?
  • Umbrageous
    Koloraturell skrev 2010-03-04 22:01:57 följande:
    åh, titta, sågspån!
    Åh titta! Någon som bara försöker verka smart!

Vad i hela helvete hjälper det ett djur om man kallar ägaren för spån? Det är bara elakt, ogenomtänkt och inte det minsta omtänksamt om djuret.
  • lillamye
    na96gen skrev 2010-03-05 06:17:09 följande:
    ett tips ang lukt. Våra kaniner har toalådor (köpt på zoo) som man sätter fast i ett hörn. I dem har jag kattströ (toa-lätt tror jag de heter) Det gör att det är både lätt att städa buren och att det luktar nästan ingenting Lite pill kan det vara att få dem rumsrena men det går Lämna kvar lite bajs i toalådan varje gång du byter så kommer de kissa på samma ställe igenVi har våra kaniner i vardagsrummet så doft är ju så klart viktigt
    vi har en toa låda i hörnet med toa lätt i som sagt lätare byta i den,

hur ofta byter ni ut allt spånet?det blir ju inte skitigt då han går på lådan.

visste dom inte kunde äta rönn så nu ska jag kapa ned vårt träd
  • na96gen

Vi byter vid behov, minst en gång i veckan Beroende på hur mycket möblerande 'damen' har gjort Hon vickar gärna ut sin 'potta' men grabben låter bli sin men som sagt minst en gång i veckan. Pottan byter vi oftare i. Har man plats så kan man handla spån, hö och halm på lantmännen, då blir det billigare än dessa små påsar.

• lillamye
    na96gen skrev 2010-03-05 11:32:52 följande:
    Vi byter vid behov, minst en gång i veckan Beroende på hur mycket möblerande 'damen' har gjort Hon vickar gärna ut sin 'potta' men grabben låter bli sin men som sagt minst en gång i veckan. Pottan byter vi oftare i. Har man plats så kan man handla spån, hö och halm på lantmännen, då blir det billigare än dessa små påsar.
    ja en står spån påse på granngården kostar väl runt 50kr?

köpte sån så jag hade chinchilla gick mkt spån då.

kanske kan ha den i garaget.(att jag inte tänkt på de)

toalådan gör jag rätt ofta, och nu har jag 14liter spån i buren undra om det är för mkt?
  • na96gen
    lillamye skrev 2010-03-05 11:55:58 följande:
    ja en står spån påse på granngården kostar väl runt 50kr?köpte sån så jag hade chinchilla gick mkt spån då.kanske kan ha den i garaget.(att jag inte tänkt på de)toalådan gör jag rätt ofta, och nu har jag 14liter spån i buren undra om det är för mkt?
    Det är nog ingen fara.. jag brukar lägga ett ganska tunt lager på botten.. så det blir mjukt och mysigt  
    Lycka till
  • kutiom

Du har säkert fått detta råd innan men då jag inte orkar läsa hela tråden skriver jag i alla fall. Hörde att kaniner tycker om omväxling, att flytta runt lite på deras saker skulle göra dom lite gladare. Testar med kaninerna här men märker ingen direkt skillnad. Sen såg jag lite att ni skrivit om pinnar och jag kan förstå att det kan vara svårt att hitta nu i snön men... har ni ingen gammal planka eller liknande träbit, här gnager kaninerna på det dom kommer över och vad jag förstår är det lite av ett måste då tänderna hela tiden växer. Lycka till!

• delifi2

vi har en boll som vår kanin leker med en hård plastboll typ, sen så när jag får nånbok eller så i paket tar jag bort allt onödigt som tejp osv och lägger in kartongen i buren det gillar han att busa med

• lillamye

ang pinnar så var jag ut och tog från vår rönn(vistte ej dom kunde äta de) så nu kan han gnaga

tack alla för alla råd.

• Koloraturell
    Umbrageous skrev 2010-03-05 09:52:19 följande:
    Åh titta! Någon som bara försöker verka smart!Vad i hela helvete hjälper det ett djur om man kallar ägaren för spån? Det är bara elakt, ogenomtänkt och inte det minsta omtänksamt om djuret.
    Just det. {#lang_emotions_dreamer}
  • lillamye
    Koloraturell skrev 2010-03-05 22:02:56 följande:
    Just det. 
    undra just om du äger djur sj
  • Koloraturell
    lillamye skrev 2010-03-05 22:37:08 följande:
    undra just om du äger djur sj
    nix pix, efter fjorton år av pulsande i 90 cm snö skaffade jag inga nya djur när mina blev gamla och skruttiga. Kan tänka mig att ha en hund när jag blir pensionär, men just nu kommer inte djur hem i mitt hus. Sedan så har jag aldrig mött någon som äger katt eller hund som har något annat än en sanitär olägenhet till hem. Kattbajs, katthår, kattkiss, kattkräks.... 
  • parvati
    Koloraturell skrev 2010-03-06 09:28:26 följande:
     Sedan så har jag aldrig mött någon som äger katt eller hund som har något annat än en sanitär olägenhet till hem. Kattbajs, katthår, kattkiss, kattkräks.... 
    De människorna hade nog haft en sanitär olägenhet även utan djur. Det är väl självklart att man torkar upp olyckor på en gång och så får man städa lite mer än vanligt om man har småbarn och djur.

Katter är renliga djur om man hanterar de rätt, byter i lådan eller fri utgång till trädgård. Hundar vill inte heller uträtta sina behov inne. Hundar vill gå ut reghelbundet. Jag har aldrig upplevt dina problem med mina djur.
  • Umbrageous
    parvati skrev 2010-03-06 14:12:50 följande:
    De människorna hade nog haft en sanitär olägenhet även utan djur. Det är väl självklart att man torkar upp olyckor på en gång och så får man städa lite mer än vanligt om man har småbarn och djur.Katter är renliga djur om man hanterar de rätt, byter i lådan eller fri utgång till trädgård. Hundar vill inte heller uträtta sina behov inne. Hundar vill gå ut reghelbundet. Jag har aldrig upplevt dina problem med mina djur.
    Jag kan visa minst två hem som inte är det, min mans mammas hem där de har flera katter och vårt som har två.
  • Koloraturell

Vilken otur att jag inte har blivit hembjudna till er då. 

• lillamye

nej jag har då heller aldrig mött ett hem med skit.
    klart man måste hålla efter å städa,

sj skulle jag ej klara mig utan djur, katten sover på mig varje natt så man inte kan röra sig men ack så mysigt med värme och kurrande,

hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete säger då jag.

Svar på tråden varför kraffsar kaninen i burbotten som en galning för?