• MikaelaEriksson

mat & sovrutiner ettåring?

hur ser era mat och sovtider ut för era ettåringar vad äter dom och hur sover dom?
    min sons dag ser ungefär ut såhär:
    7-8 frukost gröt, yogurt och lite smörgås (oftast bara pålägget han vill äta, haha)
    9.30-10.45 sover
    11-12 lunch vi äter tillsamans (han äter samma mat som oss) efter maten får han burkyogurt eller fruktpuré
    13-14 ibland mellis
    14-15 sover
    16 middag (samma som vid lunch)
    19-20 gröt, yogurt och lite smörgås

tiderna är på ett ungefär

mellan allt så är de ju såklart mycket bus och lek :)

• Svar på tråden mat & sovrutiner ettåring?
  • MammaTillTindra
    Ankan1982 skrev 2010-03-13 20:18:01 följande:
    Vilken duktig tjej på att äta
    Ja, hon är jätteduktig med både det och att sova..
    Är så glad för det!
    ♥ Blev mamma till Tindra 2009-01-17 ♥
  • MammaTillTindra
    kokos skrev 2010-03-14 07:55:22 följande:
    Min son är snart 1 år. Hans rutiner ser ut ungefär såhär: Vaknar 5.30 Frukost 6.30 Gröt eller yoghurt + macka Leker Somnar ca 8.30-10 10.00 Mellis lite frukt 12 Lunch Hemlagad mat 14 Mellis Frukt, yoghurt Sover ca 1 timma 16.30 Middag Hemlagad mat 19 Välling Somnar därefter och sover hela natten Ni som har barn som bara sover efter lunch... Har de skapat den rutinen själva? Eller har ni liksom rutinerat in det?
    När min dotter var 10 månader, så började det helt plötsligt att vara svårt att få henne att somna de där två gångerna om dagarna..
    Höll på i över en timme och efter ett tag kändes det fel att tvinga henne att somna..
    Därför började jag att lägga henne efter middagen.. Oavsett hur trött hon ibland var på förmiddagen.. Då trollade jag bara bort det liksom..
    Sen blev det superbra! La henne och 10 minuter senare hade hon somnat i sängen
    ♥ Blev mamma till Tindra 2009-01-17 ♥
  • Superpappa
    Från cirka 1 år  
    Barn har under de första två levnadsåren ett stort behov av fett och energirik mat. Maten får inte vara för mager och fiberrik. Det är ovanligt att ett barn äter för lite. Om barnet inte ökar tillräckligt i vikt kan man pröva med att tillsätta en extra klick fett i maten. Kanske pröva med en extra måltid eller en annan fördelning av maten över dagen. 

Barnet måste själv bestämma hur mycket det ska äta. Föräldrarna bestämmer vad som ska serveras. 

Kakor, glass och godis finns det inte plats för hos det lilla barnet. För tvååringen kan det finnas plats för det lilla extra en gång i veckan i form av en glass, en bulle eller några småkakor. 
    Val av mat  
    - Standardmjölk (3 %) kan man ge barn från cirka 10-12 månaders ålder t ex till gröt eller som dryck. - Matfett med 80 % fetthalt kan man använda på smörgås, i matlagning och som extra matfett till de minsta barnen. - Både ljust och mörkt bröd. Fiberrika livsmedel (fullkornsbröd, fullkornsvälling) bör man vara försiktig med till barn under två år. - Om barnet har trög mage kan man ge lite fullkorn, i form av bröd eller välling. - Var försiktig med salt, socker och starkt kryddad mat. - Vatten den bästa drycken om barnet är törstigt

Hur ofta ska mitt barn äta?  
    De minsta barnen (1-2 år) behöver äta ofta eftersom de inte kan äta så stora mål. De behöver fylla på energi och näring med inte mer än 2-2½ timmars mellanrum. Två lagade måltider är lagom och däremellan mellanmål. Exempelvis bör ett litet mellanmål serveras mellan frukost 8.00 och lunch 11.30. 

Vänta med vissa livsmedel  
    Från cirka 8-10 månader kan du ge ditt barn det mesta av den mat som övriga familjen äter, men en del livsmedel bör du vänta med att ge tills barnet fyllt ett år. 

http://www.tryggabarn.nu/barn/Page1124.html#8629
    Bra info från Tryggabarn.Nu
  • sazzia
    MikaelaEriksson skrev 2010-03-03 16:44:38 följande:
    hur ser era mat och sovtider ut för era ettåringar vad äter dom och hur sover dom?min sons dag ser ungefär ut såhär:7-8 frukost gröt, yogurt och lite smörgås (oftast bara pålägget han vill äta, haha)9.30-10.45 sover11-12 lunch vi äter tillsamans (han äter samma mat som oss) efter maten får han burkyogurt eller fruktpuré13-14 ibland mellis14-15 sover16 middag (samma som vid lunch)19-20 gröt, yogurt och lite smörgåstiderna är på ett ungefärmellan allt så är de ju såklart mycket bus och lek :)
    Grabben är 1½år och vi har haft dessa rutiner sedan han var 1år.

06,00-07,00 Frukost (gröt/verum hälsofil + en smörgås med pålägg, mjölk att dricka)

Myser lite i soffan med en bok eller kollar på chuggington på Playhouse Disney
    sedan är det full rulle med lek o bus

09,30-10,00 mellis (nån frukt som skärs i bitar eller lite yoghurt, dricka vatten)

12,00-13,00 Lunch (oftast rester från gårdagens middag eller nått lätt lagat, dricka mjölk)

Sover från 13,00 från, till 14,00- 14,30 antigen i vagnen eller sängen 

Lek o bus

16,30-17,00 Middag samma som vi äter, dricka mjölk

Lek o bus med pappa som kommer hem och sedan nattningsrutiner, godnatt blöja, bad och borstar tänderna

19,00-19,30 Välling och somnar för natten
  • AnitaCasper

va intressant att läsa hur länge era 1-åringar orkar vara vakna. befinner mig i gränslandet med min 11-månaderr mellan att sova 1 eller 2 gånger om dagen då han börjar orka allt fler timmar nu.

• kokos
    AnitaCasper skrev 2010-03-15 09:45:17 följande:
    va intressant att läsa hur länge era 1-åringar orkar vara vakna. befinner mig i gränslandet med min 11-månaderr mellan att sova 1 eller 2 gånger om dagen då han börjar orka allt fler timmar nu.
    Ja det är samma här därför jag undrade lite hur de andra gjort
  • AAEV
    kokos skrev 2010-03-14 07:55:22 följande:
    Min son är snart 1 år. Hans rutiner ser ut ungefär såhär:Vaknar 5.30Frukost 6.30 Gröt eller yoghurt + mackaLekerSomnar ca 8.30-1010.00 Mellis lite frukt12 Lunch Hemlagad mat14 Mellis Frukt, yoghurtSover ca 1 timma16.30 Middag Hemlagad mat19 VällingSomnar därefter och sover hela nattenNi som har barn som bara sover efter lunch... Har de skapat den rutinen själva? Eller har ni liksom rutinerat in det?
    Vi fick rådet från BVC att ta bort en sovstund, anledningen var att han somnade så sent o ändå vaknade tidigt på morgonen. Han sov ungefär mellan 21.30-7.00. Då tog vi helt enkelt bort förmiddagsvilan o la honom efter lunch, lät honom sova 2-3 timmar o sen la vi han vid 20.00 på kvällen. Efter någon vecka hade han vant sig :)
  • allakantralla

Min vaknar vid halv sju, därefter är det

7.00 Frukost
    10.00 Mellanmål (frukt)
    12.00 Lunch
    12.30 Somnar
    14.00 Vaknar
    15.00 Mellanmål
    17.30 Middag
    18.30 Kvällsmat
    samma rutiner hemma som på dagis.
  • MsLili

Sonen är 15månader idag:

06.30 Vaknar
    7.00 Frukost (Smörgås o mjölk)
    9.00 Frukt
    10.30 Lunch
    11.30 Vila 1-2 timmar
    14.00 Mellanmål (Smörgås och frukt)
    17.00 Middag
    19.00 Välling sedan godnatt

• Ankan1982

Min dotter blir 14månader den 20/4

Vaknar 06-06:30
    Frukost: 07:00 Välling
    Lunch : 11:00 1/2 burk mat
    Vila: 1-2timmar
    15:00 Frukt tex nästan en hel banan
    19:00 Välling sedan godnatt

ca 00:00 Välling (ibland)

Svar på tråden mat & sovrutiner ettåring?