• Nenna B

Blöjeksem

Min lilla pojk (10 månader) har fått sånna hemska blöjeksem och det känns som att jag inte kan göra nått för att hjälpa honom....

Använder Natusan Zinksalva vid varje blöjbyte (som tydligen ska lindra lite) och låter honom kuta omkring utan blöja så fort det bara finns möjlighet.

Men det märks att han har ont, vad kan jag göra mer? Potatismjöl har jag hört nån viska, men jag vet inte... det känns osäkert. Jag menar, jag har testat kroppspuder (eller vad det nu heter) och det gjorde bara saken värre. Är potatismjöl verkligen så mycket bättre? Pulver som pulver....???

There's a monster outside my window, can I have a glass of water?
  • Svar på tråden Blöjeksem
  • Nenna B
    Nenna B skrev 2010-03-03 21:36:23 följande:
    Vita prickar tror jag inte jag serr, däremot ser det ut som små blåsor i rumpan och i ljumskarna.
    sett inte serr
  • Minxy
    Nenna B skrev 2010-03-03 21:32:57 följande:
    Får ta o kontakta BVC (VC här är inte nån höjdare, håller mig undan så länge jag kan) imorgon direkt när de öppnar. Hur ser det ut när det är svamp?
    På dottern är dels hela rumpområdet rödare än vanligt och sedan så är det en del upphöjda "knottror" som är röda också.
    Ofta beskrivs det som "ett rött utslag med små upphöjda prickar".
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Nenna B
    Minxy skrev 2010-03-03 21:37:19 följande:
    På dottern är dels hela rumpområdet rödare än vanligt och sedan så är det en del upphöjda "knottror" som är röda också.Ofta beskrivs det som "ett rött utslag med små upphöjda prickar".
    Då kan det vara svamp...
  • Minxy

Även om det "bara" är blöjeksem så ska man behandla med hydrokortison, så ring BVC imorgon du!

" Blöjeksem

(Blöjdermatit)

Det angripna området tvättas med ljummet vatten, sur tvål och eventuellt med barnolja. Stjärten får lufta mellan täta blöjbyten. Eventuellt byter man blöjtyp (tygblöjor har dock inte visat sig vara bättre än cellstoff). Man stryker på hydrokortisonsalva ett par gånger om dagen till dess att irritationen läker ut. Därefter zink- eller kalkpasta.

Vid svampinfektion används imidazolpreparat, eventuellt i kombination med hydrokortisonsalva.

Har barnet samtidigt svamp i munslemhinnan (torsk) kompletteras behandlingen med nystatin i flytande form.

• Nenna B
    Minxy skrev 2010-03-03 21:40:12 följande:
    Även om det "bara" är blöjeksem så ska man behandla med hydrokortison, så ring BVC imorgon du!" Blöjeksem (Blöjdermatit) Det angripna området tvättas med ljummet vatten, sur tvål och eventuellt med barnolja. Stjärten får lufta mellan täta blöjbyten. Eventuellt byter man blöjtyp (tygblöjor har dock inte visat sig vara bättre än cellstoff). Man stryker på hydrokortisonsalva ett par gånger om dagen till dess att irritationen läker ut. Därefter zink- eller kalkpasta. Vid svampinfektion används imidazolpreparat, eventuellt i kombination med hydrokortisonsalva. Har barnet samtidigt svamp i munslemhinnan (torsk) kompletteras behandlingen med nystatin i flytande form.
    Nu känner jag att det blev ett snäpp värre... Torsk - kan visas som beläggning på tungan också va? Nu menar jag ganska mycket beläggning.
  • Minxy
    Nenna B skrev 2010-03-03 21:42:20 följande:
    Nu känner jag att det blev ett snäpp värre... Torsk - kan visas som beläggning på tungan också va? Nu menar jag ganska mycket beläggning.
    Japp, vår dotter har lite på tungan också och på insidan läpparna, men INGET på insida kinderna som ALLA säger att det ska vara om det är torsk!
    Men...enligt läkare så är det torsk ändå, så det kan sitta lite varstans i munnen och inte synas mycket alls där...
  • Nenna B
    Minxy skrev 2010-03-03 21:43:56 följande:
    Japp, vår dotter har lite på tungan också och på insidan läpparna, men INGET på insida kinderna som ALLA säger att det ska vara om det är torsk!Men...enligt läkare så är det torsk ändå, så det kan sitta lite varstans i munnen och inte synas mycket alls där...
    Blir du förvånad om jag säger att sonen har en ordentlig beläggning på tungan. Fy vad hemsk jag känner mig, har ju sett det ett tag men tänkt att han nog är som mig - ofta (typ alltid) har en ganska ordentlig beläggning på tungan. Men när allt kommer samtidigt börjar man ju undra.
  • Minxy
    Nenna B skrev 2010-03-03 21:45:44 följande:
    Blir du förvånad om jag säger att sonen har en ordentlig beläggning på tungan. Fy vad hemsk jag känner mig, har ju sett det ett tag men tänkt att han nog är som mig - ofta (typ alltid) har en ganska ordentlig beläggning på tungan. Men när allt kommer samtidigt börjar man ju undra.
    Äh, jag hade inte heller någon aning om att det kunde vara torsk förrän jag fick superont i bröstvårtorna - innan dess tänkte jag bara "Undra vad det där vita på hennes läpp är? Små små blåsor kanske? Och vad knäppt att hon fått utslag på rumpan, hon som aldrig haft det förut!"

Det är inte alltid det klickar
  • Nenna B
    Minxy skrev 2010-03-03 21:47:30 följande:
    Äh, jag hade inte heller någon aning om att det kunde vara torsk förrän jag fick superont i bröstvårtorna - innan dess tänkte jag bara "Undra vad det där vita på hennes läpp är? Små små blåsor kanske? Och vad knäppt att hon fått utslag på rumpan, hon som aldrig haft det förut!"Det är inte alltid det klickar
    Nää, det är sant. Det är inte alltid det klickar.

Imorgon ringer jag till BVC, åker till affären och inhandlar olivolja och ännu fler tvättlappar.
Svar på tråden Blöjeksem