• Nenna B

Blöjeksem

Min lilla pojk (10 månader) har fått sånna hemska blöjeksem och det känns som att jag inte kan göra nått för att hjälpa honom....

Använder Natusan Zinksalva vid varje blöjbyte (som tydligen ska lindra lite) och låter honom kuta omkring utan blöja så fort det bara finns möjlighet.

Men det märks att han har ont, vad kan jag göra mer? Potatismjöl har jag hört nån viska, men jag vet inte... det känns osäkert. Jag menar, jag har testat kroppspuder (eller vad det nu heter) och det gjorde bara saken värre. Är potatismjöl verkligen så mycket bättre? Pulver som pulver....???

There's a monster outside my window, can I have a glass of water?
  • Svar på tråden Blöjeksem
  • musli

Elias tål inga pappersblöjor. Han blir röd och röd-prickig av alla vi testat.
    Vi kör med tyg-blöjor och då blir han bra. Kör med pocket-blöja, Fuzzi Bunz, som har fleece mot rumpan och det har fungerat bra både med stora-syster och Elias.
    Viktigt att komma ihåg, inga salvor tillsammans med tygblöjan, det täpper igen den och den börjar läcka.
    Istället för tvättlappar tvättar vi rumpan direkt under kran. Mildare mot huden när man inte drar i den med tvättlapp.
    Hoppas det blir bättre för er också!!!

Hanna 050511 & Elias 090910
  • Nenna B
    Flickan och kråkan skrev 2010-03-10 14:41:39 följande:
    Mot just blöjeksem är tygblöjor mycket bättre. Jag tycker att det känns jobbigt men för tillfället så vet jag inte någon riktigt bra annan lösning för oss. Eksemen kommer upp direkt om vi inte smörjer regelbundet....och eksem är ju värre för huden än mild kortison. Ska nog prova ett par olika blöjmärken för att se om det gör någon skillnad...och så ta en bättre titt på det här med tygblöjor. Jag vet ju att det är just blöjeksem och inte svamp eller liknande. Han blir inte röd annars så att säga heller.
    Även om sonen ibland har haft rodnader så har det aldrig varit så här illa. Kan förstå att det är jobbigt att behöva smörja hela tiden för att det inte ska blomma upp igen. Gissar på att det inte hjälper om ni försöker smyga ut kortisonet?
    musli skrev 2010-03-10 14:55:31 följande:
    Elias tål inga pappersblöjor. Han blir röd och röd-prickig av alla vi testat.Vi kör med tyg-blöjor och då blir han bra. Kör med pocket-blöja, Fuzzi Bunz, som har fleece mot rumpan och det har fungerat bra både med stora-syster och Elias.Viktigt att komma ihåg, inga salvor tillsammans med tygblöjan, det täpper igen den och den börjar läcka.Istället för tvättlappar tvättar vi rumpan direkt under kran. Mildare mot huden när man inte drar i den med tvättlapp.Hoppas det blir bättre för er också!!!
    Vad menas med pocket blöja?

Kommer nog inte att testa tygblöja i första taget - kan inte riktigt säga varför men en hel del bottnar nog i att jag inte har en enda susning om vad det innebär. Tvättning och allt sånt...
  • Flickan och kråkan
    Nej, går inte att smyga ut, tyvärr. Det är ju något han reagerar på i blöjan så det dyker upp direkt igen. Jag tycker också tygblöjor känns urjobbigt, men har fått rätt god info här.....vi har butik som säljer det här så ska i alla fall gå och klämma och känna och få bättre grepp om det i alla fall . Yngsta är bara 10 månader, så det känns som om det är långt kvar. men kommer att prova lite olika blöjor först för att se om det är någon skillnad. Dök upp för ett par veckor sedan, inget inledningsvis. Har inte haft några problem med storebror.
  • vi och pyret

Har du provat att lägga en bit bomullstyg i blöjan? Det tippset fick vi sommars. Riv sönder ett gammalt örngott tex.
    Först kräm sedan tyget och sedan på med blöjan. Fungerade toppen för oss.

• Nenna B
    Flickan och kråkan skrev 2010-03-10 16:06:45 följande:
    Skönt då får ni ju bra med information om tygblöjor. Hoppas ni hittar en blöja som passar, antingen en annan engångsblöja eller tygblöjan, så eksemen går över!
    vi och pyret skrev 2010-03-10 16:10:03 följande:
    Har du provat att lägga en bit bomullstyg i blöjan? Det tippset fick vi sommars. Riv sönder ett gammalt örngott tex.Först kräm sedan tyget och sedan på med blöjan. Fungerade toppen för oss.
    Jaha, det skulle jag aldrig tänkt på att man skulle kunna göra... Fungerade det på en helröd liten rumpa eller är det i förebyggande syfte?
  • musli

Pocketblöja är en färdig blöj-byxa med PUL utåt (tätt tätskikt) och Fuzzi har fleece inåt, det som ligger närmast rumpan alltså. Däremellan är en "ficka" (pocket) som man fyller med lämpligt antal inlägg beroende på om det är kort eller lång tid mellan bytena, stor-kissare eller små-kissare, osv. Jag har inga problem med tvättningen, men det underlättar så klart att ha tvättmaskin eller kunna tvätta lite ofta. Jag tvättar varannan dag ungefär.

Vet att det finns silke-inlägg att köpa till tyg-blöjorna om de lider av röd rumpa. Kanske de går att använda i papp-blöjor också? Nån som vet?

Hanna 050511 & Elias 090910
  • Nenna B

Var till VC idag och fick en salva Lococid eller nått hette den. Ska smörja in utslagen under en vecka, och jag hoppas verkligen att det hjälper!!

På förmiddagarna går det skapligt att byta blöja men ju längre dagen går och desto fler gånger han har bajsat ju ondare får han. Han bara skakar när jag byter på honom. Det är så hjärtskärande, börjar nästan gråta varje gång! Sen tar det nästan fem minuter innan han slutar gråta och då går jag ändå med honom o tröstar, sjunger osv.

• Flickan och kråkan
    Nenna B skrev 2010-03-11 21:29:37 följande:
    Var till VC idag och fick en salva Lococid eller nått hette den. Ska smörja in utslagen under en vecka, och jag hoppas verkligen att det hjälper!!På förmiddagarna går det skapligt att byta blöja men ju längre dagen går och desto fler gånger han har bajsat ju ondare får han. Han bara skakar när jag byter på honom. Det är så hjärtskärande, börjar nästan gråta varje gång! Sen tar det nästan fem minuter innan han slutar gråta och då går jag ändå med honom o tröstar, sjunger osv.
    Locoid är en medelstark kortison. Om det hjälper (hoppas det, stackarn att ha så ont), se till att ha mild kortison (mildison, receptfri) hemma att använda vid minsta tecken, så att det inte hinner bli så illa.
  • Nenna B
    Flickan och kråkan skrev 2010-03-12 02:04:31 följande:
    Locoid är en medelstark kortison. Om det hjälper (hoppas det, stackarn att ha så ont), se till att ha mild kortison (mildison, receptfri) hemma att använda vid minsta tecken, så att det inte hinner bli så illa.
    Det såg iaf mycket bättre ut på morgonen än vad det gjort på några dagar, så lite har det nog hjälpt. Men jag vet inte vad jag kan ta under dagarna, skulle bara smörja med Lococid två ggr/dag... Zinksalvan skulle jag helst inte använda för den torkade ut för mycket, bra för stunden men inte i långa loppet just nu alltså.

Mildison, sån man kan använda till vanliga eksem? Tror jag har använt den när jag var mindre i sånna fall.
  • Flickan och kråkan
    Nenna B skrev 2010-03-12 14:12:17 följande:
    Det såg iaf mycket bättre ut på morgonen än vad det gjort på några dagar, så lite har det nog hjälpt. Men jag vet inte vad jag kan ta under dagarna, skulle bara smörja med Lococid två ggr/dag... Zinksalvan skulle jag helst inte använda för den torkade ut för mycket, bra för stunden men inte i långa loppet just nu alltså. Mildison, sån man kan använda till vanliga eksem? Tror jag har använt den när jag var mindre i sånna fall.
    Ja, både mildison och locoid är ju kortisonsalvor mot eksem....eksem som eksem så att säga. Skillnaden är styrkan helt enkelt. Mildisonen är ju väldigt snäll och kan användas långa perioder dagligen. De starkare använder man ju mer under kortare perioder. Ofta räcker mildison till blöjeksem om man fångar det i tid så att säga.

Båda mina har atopiskt eksem. När de har eksemperioder så smörjer jag med fet mjukgörande salva som inte heller svider - locabase repair. Många som gillar den.
Svar på tråden Blöjeksem