• Nenna B

Blöjeksem

Min lilla pojk (10 månader) har fått sånna hemska blöjeksem och det känns som att jag inte kan göra nått för att hjälpa honom....

Använder Natusan Zinksalva vid varje blöjbyte (som tydligen ska lindra lite) och låter honom kuta omkring utan blöja så fort det bara finns möjlighet.

Men det märks att han har ont, vad kan jag göra mer? Potatismjöl har jag hört nån viska, men jag vet inte... det känns osäkert. Jag menar, jag har testat kroppspuder (eller vad det nu heter) och det gjorde bara saken värre. Är potatismjöl verkligen så mycket bättre? Pulver som pulver....???

There's a monster outside my window, can I have a glass of water?
  • Svar på tråden Blöjeksem
  • SuperDanil
    Nenna B skrev 2010-03-03 21:50:15 följande:
    Nää, det är sant. Det är inte alltid det klickar.Imorgon ringer jag till BVC, åker till affären och inhandlar olivolja och ännu fler tvättlappar.
    tur att det ändå "klickade" till slut

lycka till med allt! och hoppas att ni får bukt med det också!
  • Nenna B

Tack för alla svar, nu går jag och lägger mig. Imorgon bär det av mot BVC som sagt, lillkillen ska inte behöva ha ont längre!

Go'natt och tack än en gång!

• Flickan och kråkan

Är det eksem så skulle jag verkligen rekommendera kortison, då brukar inte enbart mjukgörande salva hjälpa även om man kan förebygga med det. Mild receptfri kortisonsalva - mildison -  brukar räcka bra till blöjeksem. Jag har två barn som har atopiskt eksem så eksem missar jag inte. Storebror hade aldrig problem med blöjeksem. Lillebror på 10 månader har det dock.

Growingpeople har bra information. Låter som det kan vara eksem i kombination med svamp i mina öron:

www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2147

• Nenna B

Lite uppdatering från igår...

Blöjeksemet eller utslagen har mycket bättre idag, smörjer in med ett tjockt lager av zinksalva vid varje blöjbyte. Har även skaffat hem olivolja som jag kommer smörja in hans rumpa med när han kan gå lite bar. Just nu bajsas det stup i kvarten och favoritstället är att sitta i mjukisdjurslådan...
    Ringde BVC som sa att jag skulle köpa Cortimyk och höra av mig om det inte gav med sig eller om det blev värre.

Det märks fortfarande att han tycker det är obehagligt, men jag hoppas att det var toppen av berget i går och att nu försvinner det gradvis (men snabbt!).

• Minxy

Bra att det verkar vara på väg att försvinna

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Nenna B
    Minxy skrev 2010-03-04 15:59:54 följande:
    Bra att det verkar vara på väg att försvinna
    Jag hoppas det!
  • Nenna B

Det blev bakslag! Blöjeksemen försvinner inte, det har minskat och han har inte längre de blödande och vätskande små "bulorna". Men hela rumpan är fortfarande röd som ett stoppljus och idag vill han inte vara nån annantsans än i famnen.

Hur länge kan det vara efterdyningar på ett rejält blöjeksemutslag??

• Flickan och kråkan

Men vad sa de på BVC....svamp, eksem eller både och? Antar att de sa svamp eftersom ni fick rådet att använda cortimyk. Hjälpte det? Viktigt att ha klart för sig vad det är. Här har vi blöjeksem, inte svamp, på vår yngsta. Beöver smörja regelbundet med kortison blommar ju upp direkt igen. Funderar på att prova tygblöjor....vi har lång blöjperiod kvar och känns sådär att hela tiden behöva smörja med kortison pga blöjeksem....

• Nenna B

BVC-tanten sa bara att jag skulle testa Cortimyk och höra av mig om det inte blev bättre. Och visserligen blev det ju det, tror svmapen försvann men det är fortfarande väldigt rött (större område nu än då) och han har riktigt ont när vi byter på honom. Man kan ju inte skippa tvättlapparna liksom... Man känner sig ganska rutten när han gråter så där för att man måste torka honom. {#lang_emotions_frown}

Ska tygblöjor vara bättre? Nej, att smörja med kortison varje dag är ju inget man vill precis, huden är tunn på de små från början och tunnare blir det ju av kortison...

• Flickan och kråkan
    Nenna B skrev 2010-03-10 14:37:23 följande:
    BVC-tanten sa bara att jag skulle testa Cortimyk och höra av mig om det inte blev bättre. Och visserligen blev det ju det, tror svmapen försvann men det är fortfarande väldigt rött (större område nu än då) och han har riktigt ont när vi byter på honom. Man kan ju inte skippa tvättlapparna liksom... Man känner sig ganska rutten när han gråter så där för att man måste torka honom. Ska tygblöjor vara bättre? Nej, att smörja med kortison varje dag är ju inget man vill precis, huden är tunn på de små från början och tunnare blir det ju av kortison...
    Mot just blöjeksem är tygblöjor mycket bättre. Jag tycker att det känns jobbigt men för tillfället så vet jag inte någon riktigt bra annan lösning för oss. Eksemen kommer upp direkt om vi inte smörjer regelbundet....och eksem är ju värre för huden än mild kortison. Ska nog prova ett par olika blöjmärken för att se om det gör någon skillnad...och så ta en bättre titt på det här med tygblöjor. Jag vet ju att det är just blöjeksem och inte svamp eller liknande. Han blir inte röd annars så att säga heller.
Svar på tråden Blöjeksem