• Harling1985

    Änglabarnlådan på facebook

    Nu finns också Änglabarnlådan på facebook där de änglaföräldrar som vill vara med och hjälpa till kan gå med..


    Mamma till en Prins en Ängel och en Prinsessa
  • Svar på tråden Änglabarnlådan på facebook
  • Alvi

    Måste man vara änglaförälder? Såg denna tråd i senaste trådarna och kollade vad det handlar om. JAg är väldigt gärna med där utan att vara änglaförälder.


    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • JennyCecilia

    Hej!

    Iden är genial! Den är fantastisk och fin, vacker, men jag har en tanke om namnet.

    När jag förlorade min dotter som dog efter förlossningen och någon kom med en änglabarnlåda skulle jag ha blivit jättearg. Jga skulle antagligen ha kastat ut den.

    Jga tror nämligen inte vare sig på gud eller änglar.
    Jag är inte kristen och eftersom jag har läst historia och vet vad kristendomen ställer till med än idag så kan jag bara inte sympatisera med det namnet. 70 000 kvinnor dör per år i Afrika pga av kristendomen. I Sverige har vi en väldigt snäll syn på kristendomen. Här ser vi litet annorlunda på kristendomen än vad man gör i Afrika.

    Det är för mig politiskt och religiöst fel att ha ett sånt namn på dom lådorna.
    (Jag är så känslig att varje gång jag läser ordet låda så tänker jag bara på min dotter i den där kistan)

    För några år sen delade spädbarnsfonden och gruppen små änglar på sig av just denna orsak. Om man mister ett barn så ställer spädbarnsfonden upp på föräldrar som förlorat sina små barn. Oavsett vilken religion men har eller vilket parti man röstar på.

    Spädbarnsfonden är neutrala politisk och religiöst.

    Så min tanke är att jag skulle gärna kunna både en donera en hel del pengar till detta och jag skulle även kunna tänka mig att själv ta över hela Dalarnas distrikt, sjukhus och förlossningar. Mne jag vill inte ta del av några som helst religiösa eller politiska sidor i detta. Statliga bidrag på sikt kan bli omöjliga att få eftersom namnet antyder att man inte är neutral eller politisk korrekt.

    Vidare så kan jag även tycka att man man tex har ett neutralt namn så kan man få och framförallt nå ut till en vidare och större publik/omgivng och därmed få mer stöd både ekonimiskt och gällande engagemang.

    Jga tror att man kan nå en större och vidare omgivning om man har ett mer neutralt namn.

    Ytterligare.. ska väl namnet kanske spegla familjen. Den här underbara iden, för det är det verkligen! Kanske skulle slå högre bland andra om namnet innehöll ordet familj? Många får sitt första barn och blir en familj för första gången. Är det då inte bättre att få det bekräftat? Istället för en änglabarnlåda?

    Se framför er/dig jag och min man ligger där på förlossningen och min dotter dör på min mage. Vårt första barn.

    In kommer en sköterska med en låda och säger. Det här är en låda till mamma oh pappa. Det här är en familje-låda eller en föräldra..

    Osv.. skulle det inte ur ett psykologist perspektiv erbjuda ett större stöd för de nyblivna föräldrarna? Den nybilvna mamman och pappan att få bekräftelse på just detta?

    Och ordet låda? Jag personligen kan inte läsa det ordet utan att tänka på den lilla kista vår dotter ligger i. Skulle då inte ordet tex "kit" eller "set" vara ett bättre alternativ?
    Kit och set står ju för att man plockat ihop saker -utvalda medomtanke, tanke och känsla?

    Jag har funderat på det här sen såg såg den andra tråden. Så jag har tänkt igenom det här fram och tillbaka. Många gånger.

    Det är bara min tanke och min känsla men jag trr även att det finns de som håller med om detta.

    Jag hoppas att det ska uppfattas som seriös och konstruktiv kritik.


  • Harling1985

    MinEmPsI: Dig låg jag faktiskt och tänkte på i natt,hur konstigt det än låter,då vi inte känner varandra eller så.

    Men i "lådan" skulle jag vilja att det fanns med en typ av "mitt första år" bok
    Och jag har läst här och vet att du har gjort en.

    Har själv också gjort en,men känner mig inte helt nöjd med den. Undrar lite hur pass mycket du har fått med i din. Vet att man på flera sidor på nätet kan göra "egna" böcker. Och kanske går det att ordna någon,fina som kan finnas med...

    Letar ju en massa info om precis allt känns det som just nu.. Men vill ju verkligen få igenom detta på ett bra sätt.

    JennyCecilia: Förstår hur du menar,då alla ser och känner inför detta på helt olika sätt.
    Självklart är inte namnet "änglalåda" ett måste. Jag känner det hela mer egentligen som en gåva.
    På samma sätt som familjer med levande barn får med sig en babybag hem, en gåva från libero,natusan mfl så vill jag att denna ska finnas där för oss/de som tyvärr är med om detta.

    Hoppas många vill vara med och delta i detta!!

    Kram Elin

     


    Mamma till en Prins en Ängel och en Prinsessa
  • JennyCecilia

    Jag vill gärna delta men jag tycker fortfarande som andra-att det finns ju organisationer som tex Spädbarnsfonden. De är ju som sagt redan etablerade föreningar som tex spädbarnsfonden.

    Jag har förstått det som att man försöker ena de föreningar som finns så att man lättare ska kunna samarbeta för att nå ökad efgfekt och uppnå de gemensamma mål som redan finns.
    Om man nu har fler föreningar så blir det splittrat och man kan inte skapa den effekt som man vill uppnå.

    Jag tänker göra några lådor i helgen, har en kontakt via spädbarnsfonden som lämnar över dom till rätt person på förlossningen. Men om det är oki med du så vill jag ändå gärna bolla med namn. Tänker att det ändå är bra med samma namn.
    Även om du vill ha din egen organisation.

    Du skrev ordet gåva.. kanske namnet familjegåva?

    Då hamnar fokuset på familjen som jag nämnde tidigare och båda föräldrarna blir del av din underbara ide! och dels så kan även syskonen bli del av det då.

    Vad tycker du?

    Min man och jag har en tanke på att om något år skapa en fond till vår dotters minne.
    Pengarna ska just gå till människor som inspirerar och stöttar nyblivna föräldrar när det inträffat. Vi vill öka förståelse och acceptans av det här. Eftersom vi vet hur mycket det betyder.

    Jag kan även tänka mig att arbeta ideellt med det här i framtiden men eftersom jag utbildar mig till psykolog nu så får jag ta det litet vid sidan om.
    Så om vi kan komma överens om att namn som kan gälla?
    Så vore det underbart!

    Vet du vad? Jag har en till ide!
    Det var ju din ide! Så kan vi inte döpa dom till TindraGåva!

    Med stort T och stort G ihop såsom ovan?


  • Harling1985

    Anniloo: Ja,Bara Änglabarnlådan

    JennyCecilia: Ja, TindraGåvan låter jätte fint!!.

    Jag är själv medlem i spädbarnsfonden och har kontaktat demvia mail, dockutan resultat tyvärr.. Då jag kände att detta hade kunnat varit en typ utav "under organisation" till dem

    Väntar fortfarande ett par dagar och hoppas på svar från dem.


    Mamma till en Prins en Ängel och en Prinsessa
  • JennyCecilia
    Harling1985 skrev 2010-03-05 14:46:48 följande:
    Anniloo: Ja,Bara Änglabarnlådan JennyCecilia: Ja, TindraGåvan låter jätte fint!!. Jag är själv medlem i spädbarnsfonden och har kontaktat demvia mail, dockutan resultat tyvärr.. Då jag kände att detta hade kunnat varit en typ utav "under organisation" till dem Väntar fortfarande ett par dagar och hoppas på svar från dem.
    Vet du?
    Jag tänker såhär: Du har tagit upp det med spädbarnsfonden.
    men jag vet ju att de inte stödjer icke politiskt och religiösa projekt.

    Problemet är namnet eftersom spädbarnsfonden är politiskt neutrala.
    Om du sålde in det under namnet "Ängla" så kanske det är orsaken"?
    Nu spekulerar jag enbart.

    Kan du inte skapa en ny grupp på facebook? Eller byta namn till "TindraGåva"?
    Skriva att du vill hedra din dotters minne och kanske skippa änglalåda-namnet helt och totalt. Både i rubrik och i undertexter?

    Spädbarnsfonden stöttar inte föreningar eller organisationer om de inet är politiskt korrekta. Är du med? Så om de inte vill få ut dom här lådorna..så kanske det beror på namnvalet?

    För att beskriva TindraGåva kanske du kan använda term såsom "FamiljeSet":
    Ett set av utvalda verktyg för att stötta familjer i svår sorg osv...underlättar deras tunga och svåra tid med minnen.. etc etc..

    Kvinnan jag pratat med har en del ideer både vad gäller hur och tankar kring hur spädbarnsfonden -vad de kan hjälpa eller göra för att de här "TindraGåvorna" ska kunna ges till de som förlorar. Hon pratade även om att försöka skänka en del av innehållet till Tindragåvan men det är viktigt att veta att vi bara diskuterat
    detta helt privat


    och

    att det är enbart ideer och tankar vi utbytt än så länge
    . Om du vill så kan jag ta upp det med henne och se hur det går att lösa rent praktiskt? Hon lät uppriktigt intresserad. Jag berättade att det kom från en kvinna i skövde och att jag tyckte iden var helt underbar.

    Men då vill jag gärna ha ett oki från dig. Om jag ska sätta igång det här.

    Mina övriga tankar är att vi kanske inet behöver vara en"organisation" till att börja med. kanske att försöka tänka igenom hur man i första hand kan försöka samarbeta med de föreningar som redan finns. Och ta det från där.

    Om det sen skulle visa sig att ett samarbeta förefaller omöjligt..ja, då är jag och säkert fler andra med på det här tåget. Under förutsättning att religiösa och politiska ståndpunkter inte står att förknippa med "TindraGåva" förstås". :) (iallafall för min del)

    Men som sagt. Jag tror att det är bäst att börja jobba med spädbarnsfonden.
    Det gäller bara att presentera det här för dom på rätt sätt.

    KonsultenKvinnan i mig säger:
    Och bara för att de säger nej i ditt närområde..betyder det inte att de kommer säja nej i andra. :) Jag tänker vidare såhär: Att om du ska kämpa för det här så är det bra att tänka på två saker-till att börja med.

    Det ena är att vara bra på att att konstruktiv kritik-även om den inte alltid uttrycks konstruktivt. Det andra är att man kommer att möta motstånd. Om du vill..nu har jag en massa studier. Men har litet välplanerad tid över.
    Så kan jag kanske försöka hjälpa dig att sälja in det här hos just spädbarnsfonden.
  • JennyCecilia
    Harling1985 skrev 2010-03-05 13:50:20 följande:
    MinEmPsI: Dig låg jag faktiskt och tänkte på i natt,hur konstigt det än låter,då vi inte känner varandra eller så. Men i "lådan" skulle jag vilja att det fanns med en typ av "mitt första år" bok Och jag har läst här och vet att du har gjort en. Har själv också gjort en,men känner mig inte helt nöjd med den. Undrar lite hur pass mycket du har fått med i din. Vet att man på flera sidor på nätet kan göra "egna" böcker. Och kanske går det att ordna någon,fina som kan finnas med... Letar ju en massa info om precis allt känns det som just nu.. Men vill ju verkligen få igenom detta på ett bra sätt. JennyCecilia: Förstår hur du menar,då alla ser och känner inför detta på helt olika sätt. Självklart är inte namnet "änglalåda" ett måste. Jag känner det hela mer egentligen som en gåva. På samma sätt som familjer med levande barn får med sig en babybag hem, en gåva från libero,natusan mfl så vill jag att denna ska finnas där för oss/de som tyvärr är med om detta. Hoppas många vill vara med och delta i detta!! Kram Elin  
    Stop, du har en massa fantastiska ideer men lugn :)
    Fattar jag detta rätt nu?

    Åter igen..jag tror att "min första år"-bok kan skada familjer. De ville ju ha ett riktigt barn att skriva om. De kanske redan valt ut en och har en hemma-och helt plöstligt så får de en sådan bok i handen där de ska skriva om sitt döda barn?

    Jag vet att alla vill hjälpas åt och så, men ska man inte göra ett nödset och hålla sig till det? Om man lägger i för mycket så kan hela iden raseras för att iden blir för stor?
    Om man håller dte enkelt i början och försöker att få den lilla ideen att fungera innan? Sen är dte ju självklart att detden kan utvecklas.

    Eftersom det ändå kommer kosta att göra dom här lådorna -är det inet bättre att föräldrarna  kanske får möjligheter att välja matrial till sina egna dagböcker och göra egna fina album med sina egna upplevelser i om de vill?

    Jag tror att den ideen är väldigt uppskattad kanske av händiga, fantassifulla människor som sysslar med pyssel.

    För mig har det varit en del att bearbeta att köpa ett egen album. Och få göra det som jag vill ha det.

    Ska inte Tindragåvan gå till de som förlorat sina barn på olika sätt?
    Min dotter dog ju som sagt efter förlossningen. Jag kommer aldrig att få skriva om hennes första år.

    Vidare så finns det ju dom vars barn som somnar i magen. De blir nog med väldigt ledsna av en sådan bok?

    Säg om jag fått allt om bakfoten nu..?
  • Harling1985

    Vad jag menar med en "min första år" bok,är ju inte en om det första året givetvis.

    Utan i våran Tindras minnes bok finns det med , var, när och hur hon föddes, hennes vikt och längd, plats för hårlocken. Via har också med, De som såg mig.  begravning/minnescermoni, gåvor jag fick osv...

    Kanske är jag dum, eller en av få som vill spara så mycket som möjligt efter och om Tindra.

    Och jag känner som så att hade jag haft lite mer framför mig, kanske jag hade haft ännu mer minnen.

    Jag menar lite som så, även om man just då och där känner  att man vill bort där ifrån, man tänker ju inte klart, och ska inte heller behöva göra det.

    Men det finns de som känner att de inte vill ha några fotografier där och då,men personalen har nästan tjatat till det hela, och ibland har sjukhusfotografen tagit kort.
    I efter hand har dessa föräldrar ångrat att de inte har fler bilder, och är tacksama över att de som finns faktiskt finns.

    Min farmor födde för ca 50 år sen en son, det är det enda hon vet. De tog honom,honfick inte se honom och varken veta längd, vikt eller hårfärg. Han begravdes i famnen på en tant fick hon veta i efterhand, inte vart eller när.
    Nu när vi miste våran Tindra,har hon pratat och velat haft så mycket mer minnen av honom som vi har av vår Tindra, sånt vi kan visa upp för hennes små syskon.. 


    Mamma till en Prins en Ängel och en Prinsessa
  • JennyCecilia
    Harling1985 skrev 2010-03-05 16:48:59 följande:
    Vad jag menar med en "min första år" bok,är ju inte en om det första året givetvis. Utan i våran Tindras minnes bok finns det med , var, när och hur hon föddes, hennes vikt och längd, plats för hårlocken. Via har också med, De som såg mig.  begravning/minnescermoni, gåvor jag fick osv... Kanske är jag dum, eller en av få som vill spara så mycket som möjligt efter och om Tindra. Och jag känner som så att hade jag haft lite mer framför mig, kanske jag hade haft ännu mer minnen. Jag menar lite som så, även om man just då och där känner  att man vill bort där ifrån, man tänker ju inte klart, och ska inte heller behöva göra det. Men det finns de som känner att de inte vill ha några fotografier där och då,men personalen har nästan tjatat till det hela, och ibland har sjukhusfotografen tagit kort. I efter hand har dessa föräldrar ångrat att de inte har fler bilder, och är tacksama över att de som finns faktiskt finns. Min farmor födde för ca 50 år sen en son, det är det enda hon vet. De tog honom,honfick inte se honom och varken veta längd, vikt eller hårfärg. Han begravdes i famnen på en tant fick hon veta i efterhand, inte vart eller när. Nu när vi miste våran Tindra,har hon pratat och velat haft så mycket mer minnen av honom som vi har av vår Tindra, sånt vi kan visa upp för hennes små syskon.. 
    Aha nu är jag med. Vad tyckte du om mitt inlägg innan det? Nr 9? Det var viktigare för mig at du läste.

    Gällande det här inlägget:
    Jag tror ändå att man ska ta i beaktande att det kan bli en svår påminnelse att man inet får vara med om det barnets uppväxt alls. Vare sig det första året eller ej.
    Skapa bilden av fräldrana där på förlossningen: de är ledsna och i chock. Så får de en minnesbok..det kommer kanske att vara ett sår som man verkligen river i.
    De kommer aldrig att få sin dotter att gå eller skratta eller le. DEt kan uppfattas som ett hån.

    Gåvan som den redan är handlar om att skapa en förutsättning för att ta tillvara på de minnen som är där och då. I det ögonblicket när de kanske är i chock och ledsna.
    En filt och en nalle och en kamera och ett litet kort med några rader räcker och är en skatt och en värdefull gåva där och då.

    Du vet och jag vet och andra i samma sits vet att man är utlämnad och sårbar då. Man är känslig. Din urspungliga ide är att ta tillvara och göra de minnen man kan där och då. Så kan man göra sin egen minnesbok eller tavla eller vägg eller plats.

    En filt får man ge sitt barn. Jag och min man var inte i de tanke
    banorna att köpa vare sig filt eller nalle där och då. så jag hade varit tacksam för en nalle och en filt.

    Att köpa en minnesbok tog mig fler dagar. För mig var det en skön sak att göra. En del av att få vara nära min dotter fast hon inet längre var kvar.

    Däremot är din ide igen:skitbra.
    Men jag tror att de som pysslar själva kanske vill välja hur boken ska se ut.

    Reaktionen för en förälder som får en sådan bok kan skada mer än att glädja.
    Din omtanke är stor och varm och jag vet att du vill väl.
    Men jag tror på att börja i en mindre skala-att få det att fungera först.
    Om man ändrar den ursprungliga planen och gör det större och större kan det leda till att allt rinner ut i sanden. Det vill jag inet -för jag tycker att du har en väldigt bra ide här.

    Du brinner verkligen för dte här och det är med väldigt värdefullt att ta till vara på din energi och dina ideeer.

    Men jag tror ändå på att försöka börja med det som behövs mest där i början. En filt, en nalle och en kamera och ett kort. Det var ju det som var tanken. Att de föräldrarna det nödvändigaste?
  • prilset
    Jennycecilia skriver:
    För några år sen delade spädbarnsfonden och gruppen små änglar på sig av just denna orsak. Om man mister ett barn så ställer spädbarnsfonden upp på föräldrar som förlorat sina små barn. Oavsett vilken religion men har eller vilket parti man röstar på.

    Hej Cecilia och alla andra inne i denna disskussion. Jag vill bara säja Hej och berätta att Föräldrarföreningen Små Änglar www.smaanglar.org är även en ideell organisation som är politiskt och religös obunden. Namnet tillkom när föreningen startade 1997 och vi som sitter i den nya styrelsen (sen 2006 )ville inte ändra den. Vi pratar inte om om våra änglar i himlen, utan in allmänhet för vi tycker att det är ett fint sätt att benämna oss som änglaföräldrar vad man än tror på. Vissa vill tänka att ens barn är i himmlen andra ser det som en plats i "sommarlandet".
    Hur vi en tänker så är tanken med en änglalåda fin och jag har erfarenhet att det uppskattas ifrån de föräldrar som kommit in tidigare i graviditet (typ 26-34 veckor) till förlossningen och inte varit redo för att deras barn ska födas ännu . Dvs de har inte köpt kläder ect. När vi har givit, har vi gett en låda med naturella kläder, gosedjur ect har det uppskattats mycket.
    Varm kram till er
    Pärnilla med sin *Tindratös* och tre barn på jorden.
  • JennyCecilia
    prilset skrev 2010-03-05 20:20:56 följande:
    Jennycecilia skriver: För några år sen delade spädbarnsfonden och gruppen små änglar på sig av just denna orsak. Om man mister ett barn så ställer spädbarnsfonden upp på föräldrar som förlorat sina små barn. Oavsett vilken religion men har eller vilket parti man röstar på. Hej Cecilia och alla andra inne i denna disskussion. Jag vill bara säja Hej och berätta att Föräldrarföreningen Små Änglar www.smaanglar.org är även en ideell organisation som är politiskt och religös obunden. Namnet tillkom när föreningen startade 1997 och vi som sitter i den nya styrelsen (sen 2006 )ville inte ändra den. Vi pratar inte om om våra änglar i himlen, utan in allmänhet för vi tycker att det är ett fint sätt att benämna oss som änglaföräldrar vad man än tror på. Vissa vill tänka att ens barn är i himmlen andra ser det som en plats i "sommarlandet". Hur vi en tänker så är tanken med en änglalåda fin och jag har erfarenhet att det uppskattas ifrån de föräldrar som kommit in tidigare i graviditet (typ 26-34 veckor) till förlossningen och inte varit redo för att deras barn ska födas ännu . Dvs de har inte köpt kläder ect. När vi har givit, har vi gett en låda med naturella kläder, gosedjur ect har det uppskattats mycket. Varm kram till er Pärnilla med sin *Tindratös* och tre barn på jorden.
    Tack för att du korrigerade!
    Det var bra.
    Jag är inte den som vill stå för felaktig information så tackar varmt.
    Men faktum kvarstår.

    Jo, jag förstår att det kan vara så att ni är obunda religiöst men för mig spelar det ändå ingen roll alls. Jag vill ändå inte vara en del av små änglar eftersom jag tycker att det är fel att använda ett ord som är så starkt förknippat med religion och framför allt död i religionens namn.

    Betydelsen? Ok..vad betyder ordet för er då? Jag menar? Om man nu ska använda ordet om levande barn så blir innebörden "snälla eller väluppfostrade"?

    Min dotter ÄR död så hon hann inte bli vare sig den ena eller det andra.
    Inte så jag fick uppleva det iallafall.

    Religionen har skapat så mycket lidande i världshistorien och gör än idag.
    Hur många har inte dött i relgionens namn? Hur många har inet fått lida i relgionens namn? Hur många BARN har inet dött i religionens namn? Det är ett hån mot alla som dött i krig, både barnen som dog förr och mot de barn som dör idag, att kalla de för änglar. Inte ens i bibeln (som jag inte tror på) står det att människor kan bli änglar.

    Det är ett hån att använda det ordet i det här sammanhanget.
    Både mot barnen som dött och mot oss föräldrar som förlorat sina barn.
    Eftersom de flesta barn som dör idag dör för att religionen existerar.

    Det är mina personliga åsikter men jag antar att jag inte är direkt ensam om dom.

    Jag hade aldrig i mitt liv ringt till små änglar för att få hjälp och stöd.. dels av förklaringen ovan..dels av anledningen om att jag var felinformerad.

    Jag vill inte ha hjälp av någon som hånar de som dött i religionens namn.
    De som väljer att kalla sig änglaföräldrar -får göra det.
    Jga repekterar att andra har en annan åsikt.
    De som vill vara med i er förening och ha den inställningen får ha och vara det.
    De som vill kalla sina barn för änglar får göra det.
    Men jag kommer aldrig att använda det ordet om min dotter.

    Jag mår tom dåligt och blir äcklad av att det heter "änglarum" osv.

    Jag tycker att det är hemsky.

    Dessutom skapar ängla -någon typ av oseriöshet.
    Hur kan man ta änglar på allvar? De finns ju inte ens?

    Det känns inte så seriöst som det borde.

    Jag tror att folk och omgivningen har så svårt att begripa hur man har det av den orsaken. Ängla-ord, hjälper inte till att bli tagen på allvar.

    Änglar ett sagoväsen som inget har med döda att göra.

    För att hålla sig till tråden..så tycker jag att det känns litet flummigt och oseriöst.
    Osammanhängande. Tittar tillbaka en annan dag och kollar hur det går.
  • prilset

    JennyCecilia: Tack för dina tankar och jag hoppas att du kan finna stöd hos dina nära och kära och att du kan tänka hur du än känner, kan finna ro med din sorg och saknad över din/er din dotter
    Kram Pärnilla

  • MinEmPsi
    Harling1985 skrev 2010-03-05 13:50:20 följande:
    MinEmPsI: Dig låg jag faktiskt och tänkte på i natt,hur konstigt det än låter,då vi inte känner varandra eller så.Men i "lådan" skulle jag vilja att det fanns med en typ av "mitt första år" bokOch jag har läst här och vet att du har gjort en. Har själv också gjort en,men känner mig inte helt nöjd med den. Undrar lite hur pass mycket du har fått med i din. Vet att man på flera sidor på nätet kan göra "egna" böcker. Och kanske går det att ordna någon,fina som kan finnas med...Letar ju en massa info om precis allt känns det som just nu.. Men vill ju verkligen få igenom detta på ett bra sätt.JennyCecilia: Förstår hur du menar,då alla ser och känner inför detta på helt olika sätt.Självklart är inte namnet "änglalåda" ett måste. Jag känner det hela mer egentligen som en gåva.På samma sätt som familjer med levande barn får med sig en babybag hem, en gåva från libero,natusan mfl så vill jag att denna ska finnas där för oss/de som tyvärr är med om detta.Hoppas många vill vara med och delta i detta!!Kram Elin 
    Nämen tack! Vad glad jag blir!   verkligen faktist!
    Det här med första år bok, jag har mailat ett förslag till spädbarnsfonden så får se hur ärendet går vidare på det! ett första år bok som är anpassad till våra små änglar!
  • Zoieli

    Hej trådstartaren med flera!

    Jag tycker att det är ett jättefint initiativ!

    Vill bara informera om att Spädbarnsfonden driver frågor om både "minnesbok" och "minneslåda" eller vad man nu vill kalla dem för namn. Spädbarnsfonden är en stor organisation och trots detta så är det inte så lätt att samordna allting med resurser och idella insatser.

    Flera familjer i flera olika distrikt har på eget privat initiativ tagit med sig minnessaker till förlossningen för vidarebefordran till drabbade familjer under flera år. Många familjer hör av sig till oss för samordning av just detta med minneslådor och idéerna är många. Det gäller bara att samordna allting och jaga sponsorer m.m.

    För information så har Spädbarnsfonden och Lifestone startat ett samarbete som sprang ur just idéen med minneslådor. Mer att läsa om det på Spädbarnsfonden hemsida http://www.spadbarnsfonden.se/Page.asp?PageId=425

    Jag ska jaga på Spädbarnsfondens riks styrelse lite grann om frågan så att du kan få mera konkreta svar trådstartaren. Just nu pågår arbetet inför årsmötet där jag för övrigt avgår som ledamot och webbansvarig. Hade jag haft mer ork och tid just nu hade jag gärna engagerat mig mer i frågan. Det jag lärt mig under min föreningsaktiva period är att idéer finns många, men det krävs flera engagerade för att ro iland sådana här frågor. Kanske finns det engagerade som vill höra av sig till Spädbarnsfonden just för engagemang kring detta?

    Varma hälsningar

    Elisabeth med *Vendela*, Vilda, *Vega*, Ville och Mirakel nr 5 i magen

    Webbansvarig i Spädbarnsfonden t.o.m. 14 mars

Svar på tråden Änglabarnlådan på facebook