Längtan efter körsbärsblom
Nu finns det förövrigt lite vårtecken inne hos mig
Ni spelar nog inte i samma liga som mig. Själv brukar jag bara köpa ett flak om gången
Fluffiga:
Blommorna på den första ser ju ut som lugört, men bladen är inte riktigt rätt tycker jag. Har dock inget annat och bättre förslag.
De andra bladen (3:e bilden) ser ut som klint, kan det vara bergsklint kanske? Klint har jag mycket av i trädgården, om jag hinner (inte ikväll dock) så kan jag fota och lägga ut en bild som jämförelse.
Jag säger som de övriga i fråga om markduken - använder det inte. Jag gräver bort grässvålen (vilket jag hatar för det är sååååå jobbigt när det gäller större ytor). jag försöker att skaka av så mycket jord som möjligt från grässvålen. Sedan blandar och gräver jag i lite jordförbättring och planterar.
Under mina blodlönnar som har ett ytligt rotsystem som jag inte ville ha upp i underliggande rabatt samt att de har en nästintill regntät krona så det blir väldigt torrt inunder, så har jag istället byggt upp en våtbädd. En tät pressening som jag sedan jordfyllt (ca 50 cm jorddjup) så det bildas ett vattenmagasin som en lite bassäng. Kanten på pressenningen ligger ca 25-30 cm upp så odlingen blir aldrig helt vattenfylld (har aldrig hänt att det varit för fuktigt). På våren innan bladverket kommer så hoppas jag på att det bildas ett vattenmagasin i botten som skall klara sommaren. Jag brukar dock fylla på med rejält med vatten några gånger när det är som torrast. Ni kan se lite er bilder och förklaringar i min blogg.
Förresten så blev det inget trädgårdsbesök för mig igår
Jag tyckte helt enkelt att det regnade för mycket och förtog glädjen. Dessutom var det ju ett besök hos min gamla kollegas trädgård och chansen är ju därför inte borta med att besöka den. Kan ju bara lyfta luren och fråga om jag får komma på besök en annan gång
Igår kväll blev det istället välbehövligt mys framför TVn efter den senaste tidens stress.
Inte dumt det heller! Tänkte titta på Tinas Trädgård på TV4+, men jag tycker ärligt talat inte det programmet är något att ha. Ger iallafall inte mig någon inspiration.