Längtan efter körsbärsblom
Klätterhortesnia är ju väldigt sen i starten (min har först i år tagit fart, tog ett rotskott som planterades för ca 3 år sedan) så hjälp den på traven så mycket du kan.
Klätterhortesnia är ju väldigt sen i starten (min har först i år tagit fart, tog ett rotskott som planterades för ca 3 år sedan) så hjälp den på traven så mycket du kan.
I mina krukor har jag för tillfället:
1) cerice Million bells tillsammans med ett gräs som har rödaktig "stam" (skall kompletteras med matchande stjärnöga) i en svart kruka.
2) vit änglatrumpet med vit snöflinga inunder i en vit kruka
3) (balkonglådor) cerice Million Bell med limefärgade ytterkanter tillsammans med limegröna/gulgröna heliocryssum.
4) mörk nästintill svart penséer med silvernjurvinda (dessa penseer är helt underbart stora och fina så jag har inte mage att ta bort dem trots att de mer platsar som vårkruka
) i en svart kruka
5) vita penséer tillsammans med en liten frösådd idegran) i ett stort zinktråg.
Sedan har jag två helt underbara vildpelargoner som jag skall planter i ett tråg tillsammans med något matchande tråg och en del kryddväxter som skall komma ned i ytterligare ett tråg (troligtvis zinktråg).
Mina kruker är kanske inte de mest fantasifulla i år, men blomsterlådorna är jag nöjd med. Dessa lime/cerica Million Bells blev jag helt kär i när jag besökte en plantskola i Hunnebostrand och när jag hittade dem hos min lokala plantskola kunde jag inte motstå dem trots att de kostade 69:-/st och jag behövde 6 stycken
Först hade jag planerat "guldpenning" tillsammans med dem, men när jag hittade den limefärgade heliocryssum så bytte jag. Guldpenning planteras istället ut i någon rabatt, de är ju perenna.
Både Million Bells och snöflinga är ju tacksamma blommor som fram på sommaren bara flödar över i krukor och balkonglådor. Sådant gillar jag! ![]()
Håller med om att ruccola borde vara lätt. Det svåra med den är väl att skörda tillräckligt så den inte hinner bli för gammal. Att så i omgångar, 1 ggn/veckan, är att föredra.
Ojojoj.... Spana in denna underbara mystiska trädgård.
Gud så avis jag är vill så gärna ha denna så det är inte klokt & kolla in Växthuset.
gahhhaa vad underbart. vill ha, vill ha..... 
hemligatradgarden.blogspot.com/search/label/T...
Åh, nu är jag supersugen på vår!!!! Fick nya AoT hem i brevlådan i förra veckan och där fanns det en hel mängd härlig inspiration. Efter den övergick jag till att bläddra i några gamla nummer också. Nu hoppas jag att all snö på gräsmattan skall smälta bort snabbt så man kan ge sig ut i trädgården. Jag har ju pratat om operation garageuppfart tidigare men lagt om planerna lite. Detta projekt skjuts fram till nästa år, när alla stenläggning kan göras samtidigt (marken måste sätta sig ordentligt). Istället koncentrerar jag mig på den omtalade gallringen av rabatter. Jag påbörjade en rabatt i höstas och fortsätter med denna. Den ligger vid sidan om garaget och ansluter garageuppfarten med baksidan. Här skall jag försöka göra en flängning av mitt woodland och en portal som entré in till resten av trädgården. Jag är rejält planeringssugen och skall nog skissa på en ordentlig trädgårdsplan för detta område. Men innan själva arbetet med detta område tar fart så skall växthuset repareras, en hel del glas rasade in redan förra vintern och i år skall det bli odlingssäsong där igen.
Mao fokus på: växthus, grönsaksodling och woodland
Vad har ni för planerade projekt?
Hur långt har våren kommit hos er?
Jag är i full gång med plantering och trädgårdsplanering!
Idag körde jag hem 8 nya pallkragar till min köksträdgård, dessutom har jag två bottenramat från en kasserad våningsäng som ska bli en odlingslåda. Jag har också snickrat en "kålbur" med nät att sätta över en pallkrage.Den blir nog klar imogon.
Runt 1:a april tänkte jag köra igång växthuset. Innan dess tänkte jag försöka snickra ett till takfönster att sätta in. Det ingick 3 automatluckor till 15 kvm växthus och det känns för lite. Jag borde ha köpt extra fönster som tillbehör, men jag tror inte det är så fruktat knepigt att fixa ett själv.
Jag är äntligen tagit mig ut i trädgården i år, sen start som började förra helgen och nu känner jag att jag faktisk är ikapp med alla "måsten" åtminstone". Alla perenner nedklippta, de flesta rabatter rensade och idag gjorde jag det sista (nästan) när jag rensade vår framsida - rensade plattgångarna och grusytorna, sopade och planerade i entrékrukan. Det som återstår är att rensa lite i framsidans rabatt och det är snart gjort. Hade det inte varit för att det började regna alldeles nyss så hade nog allt blivit klart idag. Igårkväll städade jag av terassen och möblerade, nu är det bara lite mer piff som återstår men det får vänta till sommarblommor kan planteras.
Så skönt det känns, nu kan man istället blicka framåt för i år blir det en del anläggande av rabatter eftersom det skall justeras vid vårt garagebygge. Jag ligger ju dessutom efter med att dela perenner i mina stora rabatter (som jag pratat om i fler år) Ifjol påbörjades ju en rabatt som skall bli en start på detta. jag hade nämligen tänkt att rensa ordentligt och dela perenner och flytta till den nya (något träd och buske skall köpas också). När sedan perennerna är flyttade från ett ställa skall jag jordförbättra och rensa upp där för att flytta och dela nya rabatter. Om jag tar halva "projektet" i år så är jag nöjd. Vill försöka få entrén till baksidan från nya garageuppfarten lite mer lummig och spännande och hittade underbar inspiration i denna blogg ( http://katarinastradgard.blogspot.com/ ) . Jag tänker mig lite städsgröna buskar, träd med snygga stammar, bambu och gräs som grund. Denna entré ligger ju i nära anslutning till mitt lundparti med min sista stora blodlönn (har ju varit tvungen att såga ned 2 st vid garagebyggnationen) så det passar ju bra.
Oj, det blev ett långt inlägg. Jag är svältfödd på trädgårdsarbete och full med inspiration.
Håller med om att den allra bästa tid är nu. Varenda år säger jag att jag vill ha en vecka semester i maj, det gäller bara att placera den så man får fint väder också
Mage: en lite plätt kan vara nog så trevlig, det gäller bara att vara diciplinerad och planerad. Ett segel är så himla mysigt. Det skulle jag vilja ha över vårat trädäck när det väl blir byggt.
Olivträd för 199:- låter inte så dumt! Kanske får åka en sväng till Coop i nästa vecka. Vid vår sjöbod har pappa köpt ett megastort citronträd som jag är mer än avundsjuk på. Det vore så toppenfint att ha på vår framsida i södersol, där är det mycket sten och singel och en medelhavskänsla vore inte så dumt. Olivträd med komplettering av afrikas lilja kan ju skapa samma känsla. I min entrekruka så planterade jag en gråfärgad liten pil tillsammans med citrontimjan och penséer.
Zeta har jag aldrig varit på men önskar en utflykt dit någon gång. Det är 18 mil dit upp och när man besöker Stockholm är det ju sällan man har tid för ett besök där också. Måste nog bli ett separat besök någon gång istället bara för att få uppleva.
Drömma, planera och prata om trädgård är halva nöjet. Håller med om att det är kul att blås liv i denna tråd.
Jag tror inte man skall vara så rädd för att beskära träd och buskar utan gå på lite "känn" utan att glömma de grundläggande instruktionerna som uppåtriktade och utåtriktade ögon. Är det en gren som känns lång så klipp den där du tycker den behöver byta rikting. Man kan ju inte stoppa dess västkraft men man kan ju forma.
Ja, det kan vara en utmaning att skapa rum från grunden när ytan är stor, men kan du inte tänka dig in i att rummen skall vara stora. Du behöver ju inte göra hela "väggar" utan bara några buskage, spaljéer och häckar som bryter av. Bakom en häck kan man ju komma fram till "fotbollsplanen"och bakom nästa spaljé kikar "golfgreenen" ut. Fotbollsplanen kan ju ramas in av några träd på kortsidorna (bra som målstolpar) och några buskar utmed långsidorna. En spaljé placerad på ett strategiskt ställe så man kan ha en mysig sittplats på dess solsida, kanske så man kan ha överblick över det stället som barnen leker mest på. Men framförallt tror jag man skall börja sin anläggning nära intill huset och vid entréen och forstätta vidare när man har tid, lust och framförallt ekonomi för det.
Ett lass med jord skall jag inom kort ta hem också. Har äntligen, äntligen påbörjat min omplantering av en (av två) rabatter. Målet är att denna rabatt skall vara klar i år och nästa rabatt (vid dammen) skall vara klar nästa sommar. Det är, när man väl kommer igång, så underbart härligt att gräva.
Jag har tänkt att låta mina rabatter vara något upphöjda och på ena sidan (ut mot grästet) blir det stora stenar som kant medan det blir torvblock åt den sida som vätter åt mitt woodland under blodlönnarna. Jag blandar matjord (som i mitt fall är väldigt sandig) med 1/3 torv och det blir underbar planteringsjord. Har detta i mitt woodland och min rabatt på framsidan. Ogräsrensning är ett nöje då jorden är lucker och det är lätt att få upp ogräset.
Det går åt en del jord för rabatten är väl ca 8x5 m i trekant. Min tanke är att jag bara skall flytta och dela på alla växter och det kommer garanterat att fylla upp rabatterna. Men en och annan perenn kommer säkert att få följa med hem från plantskolan nu när det finns en rabatt med öppen jord

Så här ser hela området ut, rund gräsmatta i förgrunden och mitt woodland under blodlönnarna längst bort. En del av "djungeln" (=rabatten som behövs delas) ser ni till höger.

En närbild på rabatten. Till vänster syns lite torvblock som skall fortsätta in mot woodlandet. Längst upp i högra hörnet är min damm belägen och bakom den finns en stor kulle med sammanväxta perenner som är nästa års projekt. Mitt i denna lilla runda rabatten skulle jag vilja plantera ett minder prydnadsträd eller ta till vara på en hängcypress som inte står helt rätt i mitt woodland. Något med höjd vill jag iallfall ha som skymmer sikten och skapar lite rumskänsla. Denna rabatt blir slutet på den gång som börjar vid garageuppfarten och mynnar ut på baksidan me gräs, damm och terass. I framtiden har jag en plan på att fylla området mellan denna rabatt och woodland med planteringar, träd och undervegitation varvat med lite gångar av bark för att få ytterligare känsla av skog. Älskar det här med trädgårdsplanering och drömmar!
Vattna bort myrorna, de trivs bara där det är torrt. Tack för tipsen om träd, jag skall kolla upp dem.