Göra egen gröt till 4 månaders baby?
Hej!
Min 8kg`s klump börjar behöva mer än bröstmjölk. Kan man göra egen gröt? Kan man exp koka upp havregryn som man sedan mixar eller är han för liten för sådan gröt? Vad kan man annars göra för egen gröt?
Hej!
Min 8kg`s klump börjar behöva mer än bröstmjölk. Kan man göra egen gröt? Kan man exp koka upp havregryn som man sedan mixar eller är han för liten för sådan gröt? Vad kan man annars göra för egen gröt?
Risgröt kan du göra, men både havre och hirs går att använda också.
mannagröt..?är ju som pudding...
det rekommenderas inte att göra egen gröt då den pulvergröten i butiken innehåller betydligt mycket mer näring! prova banangröten. min dotter på 5 månader ääääälskar den
jag har pricis gjort som du tänkt på alla minna barn sen dom var 4 månader och dte har inte varit farligt alls utan bättre än pulver barngröt.Är du osäker så prata med bvc skötaren
Om man vill göra egen så tillsätt paltbröd och aprikos så blir det bra!!
Man kan absolut göra egen gröt från början!
Jag stavmixade havregryn före kokning och blandade i hirsflingor för att öka på järnhalten lite - och serverade med aprikospuré. Kanonkäk!
Tack för svaren! Visste inte att man behövde berika havregrynsgröten till babyn med extra järn. Tusen tack nu vet jag det..
Var hittar man hirsflingor, i vanlig matvarubutik eller? Hur mycket hirsflingor ska jag ha i då? Typ 80% havregryn, 20% hirs eller? Har haft i lite banan i min gröt..är det nå järn eller nåt idet eller är det mest bara kolhydrater och b-vitamin??
Tycker det verkar som att gröten jag gör själv uppskattas mer än köpegröten, iaf om jag jämför med syskonen till min baby och vad de åt då de var babysar..de gillade inte köpegröten (pulvret) så värst mycket..Fick alltid slänga massor..tycker det är praktiskt att kunna ta från en vanlig havregrynsförpackning till babyn, som man sedan också kan äta av själv.. så slipper man slänga.
Man kan göra gröt på bara hirsgryn oxå, så ta så mycket som du vill. Jag brukade kanske ta 80/20 havre/hirs, precis som du skriver. Det finns på hälsokosthyllan på vanliga affärer. Att blanda gröten med mosad banan är jättesmart - dels blir det lite extra sött o gott, men oxå lagom ättemperatur på en gång..