• MammaMys

Göra egen gröt till 4 månaders baby?

Hej!
    Min 8kg`s klump börjar behöva mer än bröstmjölk.  Kan man göra egen gröt? Kan man exp koka upp havregryn som man sedan mixar eller är han för liten för sådan gröt? Vad kan man annars göra för egen gröt?

• Svar på tråden Göra egen gröt till 4 månaders baby?
  • Skruttis74

Jag har också gjort egen gröt hela tiden. Jag brukar köra havren och hirsen i en mixer, och brukar också ha lite bovete i ibland. Jag mixar då så jag får en hel bytta så slipper jag hålla på med mixern varje gång. Har aldrig saknat köpe-gröten och min son som nu är 1 år verkar inte ha vare sig järn-brist eller vitaminbrist. Tillsätt gärna lite bär eller frukt så får de lite c-vitamin (som främjar järnupptaget från ex. hirsen).

• nystan1

Har precis börjat göra egen gröt till min 7-månaders, kör med havre- och quinoagröt.
    Det är järn i quinoa, så tänkte att det är perfekt när hon inte får den berikade fabriksgröten.
    Men får vispa den riktigt ordentlige, för är det för grynigt får hon kväljningar =P

• nystan1

Frågade förresten bvc-sköterskan i vår föräldragrupp innan om det är ok att göra egen gröt redan, och hon tyckte att det var ok nångång ibland, men att de mestadels ska få köpegröt fram till året. Sen la hon till att hon inte tycker att man ska ha så bråttom..

Så frågade jag min syster, som också är barnsjuksköterska samma sak, och hon bara fnös åt bvc-sköterskans svar.
    Självklart kan man ge egen gröt, redan från början tycker hon. Hon har dessutom tre barn själv, varav två fått riktig gröt och som mår alldeles utmärkt ändå.

Ibland tror jag att bvc är mutade av barnmatsindustrin =P

• musli

Tror snarare att BVC lyssnar på Livsmedelsverket än barnmatsindustrin och det är f*n ta mig lika illa det. Är LESS på att LVM kan sitta på sina höga stolar och bestämma att mina barn ska äta margarin och dricka lätt-mjölk på dagis, eller att jag inte skulle kunna göra egen gröt till mina småttingar...

Jag gör havregrynsgröt till Elias, kokar den med paltbröd i så blir den järn-berikad. Har på aprikoskräm ibland och katrinplommonpuré ibland.

Hanna 050511 & Elias 090910
  • Minnie69

Puffar fram tråden då jag behöver läsa igenom den, sempers 4 mån gröt mår tösen såååååå dåligt av

• 5 barnsmamman
    Minnie69 skrev 2010-04-05 20:07:29 följande:
    Puffar fram tråden då jag behöver läsa igenom den, sempers 4 mån gröt mår tösen såååååå dåligt av
    testa ge henne den mat ni äter ja utan kryddor och ge henne gröt som du skulle kunna äta.
    Minna 2 senaste barn kunde inte äta barnmat då kräktes dom direkt så det vart den mat vi åt.
    musli skrev 2010-03-19 16:19:42 följande:
    Tror snarare att BVC lyssnar på Livsmedelsverket än barnmatsindustrin och det är f*n ta mig lika illa det. Är LESS på att LVM kan sitta på sina höga stolar och bestämma att mina barn ska äta margarin och dricka lätt-mjölk på dagis, eller att jag inte skulle kunna göra egen gröt till mina småttingar...Jag gör havregrynsgröt till Elias, kokar den med paltbröd i så blir den järn-berikad. Har på aprikoskräm ibland och katrinplommonpuré ibland.
    Skönt att höra att dte är flera som tycker jag.
  • Minnie69

Hon är känslig lilla fröken, haft problem med att hon har reagerat kraftigt på ämnen i bröstmjölken när jag ätit ngt olämpligt. Bättre numera, men då ska man ju introducera smakisar och så var problemen tillbaks. Har bara ok på potatis och palsternacka än så länge. Sempers-gröten innehåller ju så många saker så jag kan ju då inte veta vad hon får ont av. Om jag ska gröta en ingrediens i taget vad börjar man med? Hirs?

• Minnie69

Hon fixade inte gröna ärtor för övrigt, någon mer som råkat ut för det? (Lite OT, men....)

• sirisdotter
    MammaMys skrev 2010-03-05 19:47:31 följande:
    Tack för svaren! Visste inte att man behövde berika havregrynsgröten till babyn med extra järn. Tusen tack nu vet jag det.. Var hittar man hirsflingor, i vanlig matvarubutik eller? Hur mycket hirsflingor ska jag ha i då? Typ 80% havregryn, 20% hirs eller?  Har haft i lite banan i min gröt..är det nå järn eller nåt idet eller är det mest bara kolhydrater och b-vitamin??Tycker det verkar som att gröten jag gör själv uppskattas mer än köpegröten, iaf om jag jämför med syskonen till min baby och vad de åt då de var babysar..de gillade inte köpegröten (pulvret) så värst mycket..Fick alltid slänga massor..tycker det är praktiskt att kunna ta från en vanlig havregrynsförpackning till babyn, som man sedan också kan äta av själv.. så slipper man slänga.
    Banan är ingen större järnkälla; 0,5 mg järn per 100 g.  Torkad aprikos (osvavlad är bäst) innehåller 4,5 mg, nyponpulver 4,7 mg.
  • ozapoza

Jag läste i Amelia baby om ett barnmatstipstips som jag skall prova. Att koka grönsaker och att använda det vitaminrika avkoket till gröt med ris, hirs eller majsmjöl. Sen kan man ha i parmesan som extra smaksättare.

Skall prova det, men inte som det står i tidningen använda morötter, för det blir väl nitrat i det avkoket?

Jag köpte hirsflingor idag och googlade efter grötrecept. Står på Weledas hemsida att man skall skölja det ett flertal gånger i både kallt och kokhett vatten: www.weleda.se/weleda_baby/kunskap_och_inspiration/barnmat/recept/kokt_hirs/

Jag köpte Risentas. Är det nödvändigt med all sköljning tror ni?

Svar på tråden Göra egen gröt till 4 månaders baby?