• MammaMys

Göra egen gröt till 4 månaders baby?

Hej!
    Min 8kg`s klump börjar behöva mer än bröstmjölk.  Kan man göra egen gröt? Kan man exp koka upp havregryn som man sedan mixar eller är han för liten för sådan gröt? Vad kan man annars göra för egen gröt?

• Svar på tråden Göra egen gröt till 4 månaders baby?
  • sirisdotter
    ozapoza skrev 2010-04-06 18:59:41 följande:
    Jag läste i Amelia baby om ett barnmatstipstips som jag skall prova. Att koka grönsaker och att använda det vitaminrika avkoket till gröt med ris, hirs eller majsmjöl. Sen kan man ha i parmesan som extra smaksättare.Skall prova det, men inte som det står i tidningen använda morötter, för det blir väl nitrat i det avkoket?Jag köpte hirsflingor idag och googlade efter grötrecept. Står på Weledas hemsida att man skall skölja det ett flertal gånger i både kallt och kokhett vatten: www.weleda.se/weleda_baby/kunskap_och_inspira.../Jag köpte Risentas. Är det nödvändigt med all sköljning tror ni?
    Från Risentas hemsida  om hirsflingor  "Hirs kan ha en frän bismak eftersom den innehåller en del bitterämnen (saponiner).   Dessa försvinner om hirsen sköljs först i kallt och därefter i kokhett vatten."
  • Nyjenyn
    sirisdotter skrev 2010-04-06 18:08:10 följande:
    Banan är ingen större järnkälla; 0,5 mg järn per 100 g.  Torkad aprikos (osvavlad är bäst) innehåller 4,5 mg, nyponpulver 4,7 mg.
    Intressant!
    Vet nån hur det är med solroskärnor? Har hört att det innehåller mycket järn och att man kan mixa ner dem i gröten.
  • sirisdotter
    Nyjenyn skrev 2010-04-07 16:12:43 följande:
    Intressant! Vet nån hur det är med solroskärnor? Har hört att det innehåller mycket järn och att man kan mixa ner dem i gröten.
    Nu gav du mig lite jobb - och ny kunskap!  Min kosttabell ( av Abramson, Ernst)  från 1975 har inte solrosfrön med.  Hittade via Livsmedelsverkets hemsida att solrosfrön innehåller 6,8 mg järn per 100 gram - jättebra värde.  Tack för tipset!  Visst har jag hört att "fågelfrön"  är nyttiga, goda är de också.

T ex. hirs, och quinoa finns inte heller i min kosttabell.  Nyaste upplagan är från 1994, ska försöka få tag i den.
  • nystan1
    sirisdotter skrev 2010-04-07 21:04:09 följande:
    Nu gav du mig lite jobb - och ny kunskap!  Min kosttabell ( av Abramson, Ernst)  från 1975 har inte solrosfrön med.  Hittade via Livsmedelsverkets hemsida att solrosfrön innehåller 6,8 mg järn per 100 gram - jättebra värde.  Tack för tipset!  Visst har jag hört att "fågelfrön"  är nyttiga, goda är de också.T ex. hirs, och quinoa finns inte heller i min kosttabell.  Nyaste upplagan är från 1994, ska försöka få tag i den.
    Om du hittar, länka gärna =)
  • musli

Hirs innehåller 2 mg järn/100 g
    Quinoa innehåller 1,6 mg järn/100 g

Båda exemplen gäller kokt råvara...

Hanna 050511 & Elias 090910
  • tildabelle

Kokar ni havregröten i mjölk eller vatten?
    Min son är 10 mån och har alltid ätit pulvergröt, tänkte börja göra egen gröt av rent ekonomiska skäl och undrar om inte gröten blir "matigare" om man kokar i mjölk?

• sirisdotter
    musli skrev 2010-04-08 18:22:54 följande:
    Hirs innehåller 2 mg järn/100 gQuinoa innehåller 1,6 mg järn/100 gBåda exemplen gäller kokt råvara...
    OK, jag hittade andra uppgifter (skrev slarvigt nog inte in källan i min gamla Kosttabell) .  På nätet förstås, möjligtvis från "tillverkare", som publicerat innehållsförteckning.  Kanske livsmedelsverket.se 

hirs 4.8 mg

quinoa  5 mg

Får jag besvära dig om din källa?
  • musli
    sirisdotter skrev 2010-04-08 19:07:35 följande:
    OK, jag hittade andra uppgifter (skrev slarvigt nog inte in källan i min gamla Kosttabell) .  På nätet förstås, möjligtvis från "tillverkare", som publicerat innehållsförteckning.  Kanske livsmedelsverket.se  hirs 4.8 mg quinoa  5 mg Får jag besvära dig om din källa?
    Livsmedelsverket.
    Men din förteckning kanske är över okokt råvara?
  • musli
    tildabelle skrev 2010-04-08 18:30:44 följande:
    Kokar ni havregröten i mjölk eller vatten? Min son är 10 mån och har alltid ätit pulvergröt, tänkte börja göra egen gröt av rent ekonomiska skäl och undrar om inte gröten blir "matigare" om man kokar i mjölk?
    Har alltid kokat i vatten. Precis som mina föräldrar gjort i alla år. :)
  • sirisdotter
    musli skrev 2010-04-08 19:09:09 följande:
    Livsmedelsverket.Men din förteckning kanske är över okokt råvara?
    Troligen okokt, ja.
  • maximum
    tildabelle skrev 2010-04-08 18:30:44 följande:
    Kokar ni havregröten i mjölk eller vatten?Min son är 10 mån och har alltid ätit pulvergröt, tänkte börja göra egen gröt av rent ekonomiska skäl och undrar om inte gröten blir "matigare" om man kokar i mjölk?
    Jobbar i kök på ett äldreboende och där kokar vi all gröt på mjölk. Blir nyttigare då, och personligen tycker jag det blir godare
Svar på tråden Göra egen gröt till 4 månaders baby?