Inlägg från: Fröken Småland |Visa alla inlägg
  • Fröken Småland

Bugaboo-tråd nr 21

Zasara: du menar på nya Bee eller hur? Jag får inte heller till det riktigt utan måste fälla och mixtra tills den lossnar "av misstag"

• Fröken Småland

Jag och Zasata diskuterade på ett annat ställe hur man tar bort selen på Bee för att få dit en dyna el dyl och jag svarar här också ifall det är av intresse för fler.

Jag klippte helt sonika av selbanden och satte dit spännen istället. OBSERVERA att jag skall byta ut spännena till spännen med rätt bredd så snart jag kommer till en affär som har sånt i sortimentet. De jag satte dit satt på en gammal axelrem och är varken snygga eller rätt storlek men de fyller sin funktion tills vidare.

Så här ser selen ut i fempunktsutförande. Jag tog till min allra snällaste modell för övrigt

Och så här använder jag selen, dvs bara som midjebälte.

Fast för det mesta använder vi inte sele alls utan det är mest när vi är någonstans där det är väldigt dumt att han klättrar ur och springer iväg (vilket han gärna gör). Då petar jag bara ned de tre selbanden i extratyget under rumpan så slipper han sitta eller ligga på något hårt och/eller knöligt.

Men den allra främsta anledningen till att jag kapade selen är för att jag tycker det är orimligt meckigt att sätta dit och ta bort en dyna eller ett överdrag. Man måste nämligen lösgöra hela selen nedtill och trä igenom tyget (ungefär som på en bilbarnstol) för att sätta dit en dyna om man vill kunna använda selen. Man tar loss de nedre selbandsspännena på ryggen genom att knäppa loss dem mellan tyg och ryggplattan och sen peta ut dem genom sitt eget hål. Sen vinklar man dem så att de går att trä igenom hålet och kommer ut på framsidan. Fast mitt tips är att kolla i instruktionsboken för lite bättre förklaring

• Fröken Småland
    Stargirl skrev 2010-04-22 08:10:52 följande:
    Du ska bara trycka upp den ngn mm. Inte hela vägen, bara liiiite grann och sedan känner du när det blir friläge och du kan föra fram sitsen.
    Och där föll polletten ned även för Fröken Småland
  • Fröken Småland
    zasata skrev 2010-04-22 13:03:42 följande:
    men det har jag inte haft problem med.. Inte vad jag vet i alla fall så mkt annat jag inte fattar än.Ni vill jag bara använda den med!
    Aha, jag trodde det var det som var problemet vid fällningen; att du inte kunde fälla ryggstödet framåt. Då var det visst bara jag då
  • Fröken Småland
    zasata skrev 2010-04-22 22:06:19 följande:
    Hur hållbart är chassit på bee?Börjar bli jobbigt att bära bor på 3dje våning utan hiss...
    Vad menar du med hållbart? Om du kan lämna det i trappuppgången?
    mallan brallan skrev 2010-04-22 22:44:22 följande:
    Jag är heeelt såld på Bee +:en!Jag tror fan att jag (nej jag menar sonen) MÅSTE ha en...
    Klart han måste! *vet*
  • Fröken Småland
    zasata skrev 2010-04-23 08:11:58 följande:
    om man kan dra det upp och ner..
    "Bumpa" upp det tre våningar? Det går antagligen (utan barn) men det är misshandel {#lang_emotions_cry}
  • Fröken Småland
    Candra skrev 2010-04-23 14:48:02 följande:
    Hur får man loss bakhjulen på cam?
    Kläm ihop de små öglorna på den tunna ståltråden som sitter där.
  • Fröken Småland
    Candra skrev 2010-04-23 15:24:21 följande:
    Kanske tyckte det var lättare så... Jag öppnar aldrig där, knäpper bara upp det som går runt midjan, tycker det är smidigare.
    Det gör jag också, de hakarna är väl mest där för att förenkla när man klär om toppen eller sätter dit dyna. Men varför sätta ringar där? Och en upp-och-ner? Jaja, det får jag väl aldrig veta

Fick du loss bakhjulen?
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21