Inlägg från: Fröken Småland |Visa alla inlägg
  • Fröken Småland

Bugaboo-tråd nr 21

Katjan skrev 2010-03-16 15:54:30 följande:
    Är det ngn som vet hur man se ifall vagnen är en kopia eller ej? Är kopiorna bra gjorda?Kan vara bra o veta för folk som funderar på o köpa ifrån blocket t.ex.
    Stargirl skrev att de var mycket välgjorda och att man säkrast kunde märka det på textilierna. Men det är ju svårt om man inte har tidigare erfarenhet...
  • Fröken Småland
    JoiPoi skrev 2010-03-16 16:12:09 följande:
    Fröken småland: Jo har köpt den i butik, nacka forum i sthlm...De monterade den åt mig så har inte gjort det själv, men den känns så himla ranglig på nåt sätt.. Får nog åka och känna på nåt annat exemplar för den här känns så b.Blir de små framhjulen lätt slitna!?!Jag har inte köpt vinterhjul så har kört på lite is och snö och de är redan slitna
    Ja, då blir tyvärr slitna snabbt men de blir inte särskilt mycket sämre från och med nu om du förstår vad jag menar. Ser ju inte så snyggt ut men jag tycker inte att det påverkar körupplevelsen negativt, tvärtom är det ju mjukt och fjädrande med så mjukt material på hjulen.

Har du någon kompis vars Bugaboo du kan provköra för att utesluta att du fått ett dåligt monterat / dåligt exemplar? Men alla gillar ju inte Bugaboo, kanske du är en av dem...
  • Fröken Småland
    SaraSelinda skrev 2010-03-16 17:05:39 följande:
    har precis kommit hem med min bugga!!!!!!!! lycklig så jag kan dö, typ ;)
    Grattis!
  • Fröken Småland
    Polarnochpyret skrev 2010-03-16 23:07:07 följande:
    Jätteskönt att få lite tips iaf. även om det inte är lätt att råda såhär.. men vågar man överhuvudtaget att köpa en begangnad bugga från ex. blocket?
    Absolut! Kolla bara så den verkar välskött och fin och be säljaren visa att alla fällfunktioner funkar problemfritt.
  • Fröken Småland
    SaraSelinda skrev 2010-03-17 11:24:25 följande:
    Jag känner INGEN connection med vagnen, fråga mig inte varför, har ingen aning!Eller så kanske det beror på att den inte har sele? Att styret/handtaget är ruckbart? Handtaget som man bär liggdelen med är ruckbar? Regnskyddet går inte över hela vagnen? Man kommer knappt åt varukorgen ÄVEN om man vippar lite på liggdelen? Ser så oskyddad ut vid en kall vinter?Snälla övertyga mig om att denna är bättre än en vanlig tråkig EMMALJUNGA! =(
    De flesta av de anledningarna som du räknar upp är ju en vanesak, men såklart också en smaksak. Många gillar ju gamla gedigna Brio-vagnar med supergung (inkl jag själv, här ute på landet till en liten bebis). Och då slipper man ju alla ruckbara delar (som på Buggan alltså är fjädringen). Men vill man ha en bra allroundvagn så går det totalbort för min del. Ingen sele? I liggdelen menar du då va? Går ju att köpa en vanlig sele och sätta fast, jag köpte en sån till en annan vagn för kanske femtio kronor. Men om barnet kan sitta så skulle jag nog hellre byta till sittdelen för även den har ju fullt liggläge. Varukorgen kommer man inte åt på ett bra sätt under hela liggvagnstiden, tyvärr.

Skittråkigt att du inte gillar vagnen, hoppas den "växer" eller att du får ett bra pris för den och kan köpa dig något som passar dig bättre
  • Fröken Småland
    Polarnochpyret skrev 2010-03-17 11:52:28 följande:
    Då kanske det är bäst att köpa av någon i samma stad med andra ord.  Suttit och tittat lite på de olika modellerna, vilken är att föredra cameleon eller Bee?? Anledningen till att jag funderar på en Bugga är för att jag vet så många som varit nöjda med sina och sedan det faktum att du kan ha barnet vänt mot dig i sittdelen. En grejj som jag tycker väger tungt  (vilket jag inte riktigt tänkte på när vi köpte vår vagn klantigt värre!) 
    Haha, när jag väntade mitt första barn insåg jag inte att det faktiskt skulle komma ut ett barn, jag var så fokuserad på graviditet och förlossning. Så man kan inte förväntas vara fullutbildad redan innan man fått barn, tror det är många som gjort det misstaget att de bara har en framåtvänd vagn som inte alls känns bra sen när lille bebisen vuxit ur liggkorgen.

Bee är en sulky, ingen barnvagn. Jag skulle absolut kollat på Cameleon eller en Frog om du kan tänka dig fast handtag. Finns inte att köpa nya i Sverige men i USA om du har kontakter där. De begagnade har antagligen ganska många år på nacken men kan vara jättefina ändå. Min är t ex från 2004 och den är i perfekt skick
  • Fröken Småland
    SaraSelinda skrev 2010-03-17 12:10:18 följande:
    Usch, har så mycket frågor!
    Det är därför vi är här *klappar lugnande*

Visst finns det sele i sittdelen! Har du inte sett hur den ser ut? Det sitter tre delar fastsydda i själva sittdelstyget och sen är det två remmar som sitter fast på ramen som skall träs ihop med de tre i tyget så att de tillsammans bilder en fempunktssele. Jag tycker den är jättebra till små barn men till lite större barn föredrar jag att bara knäppa den nedtill, utan axelbanden, så att barnet får lite mera rörlighet. Men då har jag alltid haft lyftbygeln på plats så den skyddar lite extra.

Så snart du har satt på sittdelen så kommer du att gilla varukorgen. Det blir en helt annan vagn med sittdelen på. Undrar om det inte är en bra idé att prova att byta och se om du kan bli bara lite kär i vagnen (som den förtjänar ))
  • Fröken Småland
    Polarnochpyret skrev 2010-03-17 13:15:53 följande:
    Sambon tycker att vi inte behöver någon ny vagn utan att vi klarar oss på vår, men jag anser att vi inte gör det ;) Dels för att vi har märkt av att vår tös är känslig gällande intryck. Då sa han att vi skulle sälja våran nuvarande vagn och köpa en bugga, men det vill jag ju inte heller. Älskar vår vagn vi har idag men det stora minuset är att man kan bara åka framvänt när man har sittdel.  Så mitt argument till sambon var att köper vi en bugga så är vi hel kittade sen gällande vagnar :D  Jag gillar ju idén om att kunna flippa styret över vagnen så då är det väl en cameleon vi får kika på. 
    Frog funkar på precis samma sätt med att flippa över styret, däremot är det inte höj- och sänkbart utan i en fast höjd .
    Ellisizza skrev 2010-03-17 14:57:11 följande:
     Svarar mig själv Hade visst tagit fel klämma. Nu funkar det. Dock var parasollet skitigt när jag fick det men jag orkar inte gå tillbaka med det utan får försöka rengöra det istället..
  • Fröken Småland
    Ellisizza skrev 2010-03-17 15:36:20 följande:
    Skyller på tjejen i affären Den stora klämman tar du om du vill sätta parasollet här och den lilla om du vill sätta det där pekade hon. Jo, visst..
    Jag är inte superbra på det där med fästen så jag kan ha fel men jag tror att det stämmer som hon sa. Olika fästen beroende på vilken vagn man har och var på vagnen man vill placera parasollet (eller mugghållaren). Jag har brukat fästa det på chassit på Bee och på ramen på Cameleon och då har det största (tror jag?) fästet passat. En smaksak

På många av mina parasoll har jag det gamla fästet och det föredrar jag faktiskt. Men jag är lite omodern av mig {#lang_emotions_dreamer}
  • Fröken Småland
    Champagne77 skrev 2010-03-17 16:23:25 följande:
    Vad är strandläge ???

Det är när man kör den på bara bakhjulen, som en foderkärra ungefär *bondläpp*
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21