Inlägg från: gavagai |Visa alla inlägg
  • gavagai

Bugaboo-tråd nr 21

Fröken Småland skrev 2011-03-06 07:42:20 följande:
    Gavagal: Cameleonsuffletter sitter precis lika bra på Frog som på Cameleon när man byter fästen . Jag hade gjort den investeringen... Men superläcker sufflett du har sytt, älskar tyget!
    Tack! Men visst är den lite säckig. I och för sig tänker man inte mycket på det "in action", men ändå. Du som är expert ... om du tittar på min sydda suflett och originalsufletten under, tror du att man kan göra någonting åt mitt mönster så att den sitter bättre? eller sitter de lika dåligt så att det förmodligen beror på det som håller upp sufletten? Nåväl, cam-spännen är nog värt att köpa ändå.
  • gavagai
    imaj skrev 2011-03-06 07:59:34 följande:
    Gavagal: tycker det ser ut som om du gjort tygstycket lite stor mellan de främre suflettbågarna. Testa att gör det mindre brett nästa gång och prova på vagnen innan du syr kantbanden då har du fortfarande möjlighet att justera den ytterligare. I övrigt ser sufletten fin ut tycker jag ! Det brukar ta några gånger innan man får den helt "perfekt"!
    Ja, det är en av justeringarna jag gjort i mönstret, att göra det något lite kortare. Jag provade dock på vagnen innan jag sydde ihop allt på slutet, men det är knepigt också, eftersom jag tror att det är lite svårt att få det spänt med mina suflettspännen, eventuellt... eller så försöker jag bara hitta ursäkter. Jättetack för kommentaren"
  • gavagai
    Fröken Småland skrev 2011-03-06 09:27:56 följande:

gavagai: jag tror också att du skall lossa kantbandet fram och dra lite i innertyget så kommer den att sitta perfekt sen. Men den går inte att använda med Cameleonfästena, det är du med på va? *dubbelkollar*

Bara innertyget?

Nej, jag vet att den inte funkar med cam-fästen. Får väl växla mellan olika fästen sedan.

Har ni förresten erfarenhet av att suflettspännen/fästen blivit sämre med tiden? hållit tyget mindre stramt?
  • gavagai
    Fröken Småland skrev 2011-03-06 11:39:02 följande:
    En annan sak du skall väga in och experimentera med - i första hand - är att byta plats på sufflettfästena, dvs vänster mot höger och vice versa. Om man sätter dem på fel sida så blir det säckigt, det är generalfelet man gör; tvättar suffletten, sätter fast fästena på fel sida, får en säckig sufflett och grips av panik och frågar i tråden om suffletten blivit förstörd i tvätten
    Jag testade det, och märker ingen skillnad. Obestämd Jag antar att jag borde märka skillnad. Finns det något sätt att kolla vilket fäste som ska vara på vilken sida?
  • gavagai

Tack fröken Småland för konkreta tips. Jag förkortade innertyget lite, och det fick önskvärd effekt! även om sufletten fortfarande inte är perfekt precis.

• gavagai
    Asereht skrev 2011-03-06 17:38:29 följande:
    Jag hade samma problem med min första sufflett och fick då rådet att plana ut fronten på framdelen lite, om du förstår vad jag menar. Det är ju rätt rundat där längst fram och om man planar ut lite i mitten så blir det mer spänt. Har man lika på ytter och innertyg sen så blir det betydligt bättre.
    Ja, jag gjorde det också, såg hur suflettpinnarna låg och försökte följa dem. Vad gäller innertyget så tror jag att det var som frk Småland var inne på att det töjer sig mer än yttertyget. Innertyget är också tyngre än yttertyget, vilket möjligen gör att det hänger lättare? Hela konstruktionen blir kanske lite tung.

Kan man ha varukorgen som ryggsäck? Coolt! Ska testa det. Jag var egentligen inne på att köpa en cameleon, men nu när jag har min GAMLA frog så känns det nästan som om den är ännu roligare, med den gamla loggan och allt. Litet retro så där, the original!
  • gavagai
    Anemia skrev 2011-03-06 19:22:50 följande:
    Gavagai, har bara en sak att säga nu när jag såg nya bilderna! Skitsnygg!!
    Tack för uppmuntran! Skrattande Håller redan på att sy nästa.
  • gavagai

Nu har jag slut på snedslå, så jag kan inte sy färdigt min andra suflett. Rynkar på näsan Någon som vet var man kan köpa billig snedslå, helst klockan halv ett på natten? Flört Oops, jag ska ju jobba imorgon också. Kanske dags att gå och lägga sig. Inte många timmars sömn blir det... Eventuellt får jag förresten vara hemma och vara vårdare imorgon. Min sambo har kräkts halva kvällen (medan jag sytt sufletter Tungan ute) och Mika har varit trött och hängig hela dagen. Jag som trodde att vi skulle klara oss ifrån vinterkräksjukan.

• gavagai
    Tant Pruselius skrev 2011-03-09 12:53:50 följande:
    nu finns det en lillasyster att stoppa i camen BabyHjärta
    loppan föddes igår, lovely!
    Grattis! Skrattande
  • gavagai

Jag har ju sytt sufletter för glatta livet sedan jag köpte min begagnade frog för några dagar sedan, men nu börjar jag verkligen fundera över suflettfästena och suflettpinnarna på den. Jag har hört att det ska finnas ett vänster- och ett högerfäste, och att man ska kunna använda frog-suflettpinnarna till cameleon-fästen, men som mina fästen ser ut så är det inte alls så. Höger och vänster fäste är exakt lika, och eftersom en av suflettpinnarna har en ring längst ner, som man fäster på en bult på suflettfästet, förstår jag inte alls hur de ska passa med de cameleon-fästen jag sett. Alltså, vad är det för konstig suflettkonstruktion jag har? Jag bifogar bilder:

Suflettfästen:

Suflettfästena, där ni också ser ändarna på de två suflettpinnarna, där den ena sitter intryckt i suflettfästet och den andra ska hakas på en bult på suflettfästet:

Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21