-
Jo, det är Cameleon. Jag har fått svar nu och det är också tillagt i auktionen.gavagai skrev 2011-04-10 09:48:24 följande:Jag har mejlat och frågats säljaren för någon dag sedan, men inte fått svar än. -
Hur tvättar man bäst bort ingrodd smuts från ett chassi? Skulle vilja skrubba med svinto, men har en känsla av att det inte skulle göra så gott för aluminium-finishen.
Något särskilt medel/verktyg man kan använda, som är effektivt men ändå inte repar? -
Förlåt att jag upprepar mig, men jag undrar fortfarande. :-P Anledningen till att jag undrar är förresten att jag fick hem ett fint (men smutsigt) nytt (begagnat) Cam-chassi idag. Snart har jag byggt ihop så att jag har två kompletta vagnar.gavagai skrev 2011-04-11 19:26:00 följande:Hur tvättar man bäst bort ingrodd smuts från ett chassi? Skulle vilja skrubba med svinto, men har en känsla av att det inte skulle göra så gott för aluminium-finishen.
Något särskilt medel/verktyg man kan använda, som är effektivt men ändå inte repar?
-
Vilka material menar du att man ska ha de olika medlen på? 1 för chassit? och kan man ha 2 för aluminiumchassit också? eller bara på plast och hjulen t.ex.?mammageno skrev 2011-04-12 09:48:27 följande:Nu kommer det! Mina undermedel
)) Hahaha!
1./Duscha raringen och tvätta med diskmedel och mjuk svamp
2./Autosol
Mkt milt slipande, jätte bra! Finns ibland två sorter, ta den mildaste och gnugga inte för länge men det tar bort smårepor och ränder. Finns på Lantmännen och de stora som Ica maxi och Coop. Ta ej på svart plast men på det vita är det grymt! Blir kritvitt igen! På kromet och ev smårost -
Nu fattar jag ingenting! Har just fått hem en Cam-ram och sittdel. Inte en chans att jag kan få på sittdelen på ramen. Hur gör man? Finns det någon instruktionsfilm eller nåt. Om det är meningen att man ska få över öglorna vid "knävecken" på sittdelen över pinnarna på ramen, så känns det som om det är flera centimeter kvar för att det ska lyckas för mig.
-
Ledsen att jag lät lite desperat där. Det gick rätt bra till alut, när jag fick klart för mig att det var tillåtet med lite våld (att trycka ihop ramen en aning), och sedan fick min lilla Mika sätta sig i den så att den trycktes ordentligt på plats. Det blir nog bra till slut. Tack för ditt tips.Insomnie skrev 2011-04-12 20:18:34 följande:jag kollade bara lite snabbt på youtube och hittade den här videon... hur man sätter på sittdelen är ganska sent i filmen, hoppas den hjälper:
">
" target="_blank">
-
Oooh, jättetack! Ska spara de råden. Men hur gör man med ramen då, om man vill att skumgummiytan ska se fräschare ut? Några tips där? Hmmm... funderar också över vad som räknas som matt plast och inte, och behöver man både autosol och lackrengöring till chassit (har de olika funktion på något vis) eller är de utbytbara?mammageno skrev 2011-04-12 20:41:05 följande:1 diskmedel o mjuk svamp Tvätta hela vagnen med detta. Var försiktig om det inte finns hjul på då viss smörj kletas ut över hela vagnen om du tar där..
2 autosol endast på aluminiumchassit och VIT plast, gnugga inte jättehårt och länge på samma ställe ta lite vatten på trasan, det blir jättefint och det vita kritvitt
3lackrengöring på aluminiumet endast
4 svart plast; back to blackvax men endast på matt svart plast, färgar annars. Polera upp glans i ytan. anv mycket lite åt gången.
Torka med lätt fuktad trasa allt med några droppar fin hudolja och torka sedan med en torr microfibertrasa.
Fråga gärna jag nästan önskar jag fick hjälpa, sånt är ju så kul!
-
Härligt golv! och vagnar förstås.mammageno skrev 2011-04-15 10:05:11 följande:
lite färg iaf och golvet är ju inte fegt... -
Apropå ingenting har jag upptäckt att Cameleon är sååå mycket enklare att sy till (eller snarare att få sufletten att sitta bra på) än min gamla Frog. Snart kommer en ny suflett. Håller på att sy min första till Cam. Det tar ett tag, eftersom jag måste rita och justera mönstret samtidigt som jag färdigställer sufletten. Har nu i princip två hela vagnar, en Cam och en Frog. Roligt att leta delar och bygga!

-
Jag funderar på att sy en varukorg (att alltså fästa under vagnen), för att få en som matchar sufletter jag syr. Har någon något tips på vad man skulle kunna använda som "bottenplatta", kanske någon hyfsat styv plast som håller formen, men var hittar man sånt?