Inlägg från: Mari78 m pojktriss |Visa alla inlägg
  • Mari78 m pojktriss

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    ak74 skrev 2010-03-10 16:36:32 följande:
    Åh... Har ni sol idag? Här är gråmulet och nån minusgrad... Jag har blivit lite inspirerad av dig och dina underbyxor. Lillkillen börjar växa ur sina kallingar nu. Vet du om det överhuvud taget finns något mönster på kallingar som inte är boxermodell? Annars växer det en idé i huvvet på en modell med ett litet insnitt fram för det lilla "paketet". Det är ju ett himla smart sätt att bli av med rester. Jag kanske till och med kan skissa ihop en hipstermodell till dottern också...
    Japp strålande sol för tredje dagen i rad. Och jag har varit helt usel på att gå ut. Bara varit till postlådan och hem igen (fy på mig). Men jag njuter ändå av att det blir ljusare och längre dagar och av värmen som blir i kök och vardagsrum.

    Har inte sett till ngn vanlig briefmodell på kalsong, bara boxers. Men alltså, trosmönstret jag har sitter helt kanon även på pojkar med små paket fram. Så personligen tycker jag det verkar helt onödigt med extra tyg och de har ju inga andra referenser (de två stora tyckte det var lite konstigt att det satt åt ikring benen, men nu tycker de att det är skönt för det blir mindre byls i byxorna än med boxers).
  • Mari78 m pojktriss
    tinni78 skrev 2010-03-11 15:05:52 följande:
    Min svägerska kollade med arbetsförmedlingen nu när hon blev arbetslös vad som gällde med enskild firma på hobbynivå. Och då fick hon till svar att hon inte kunde starta det när hon var arbetslös men om hon hade ett sedan innan med lite verksamhet i kunde hon ha kvar det på samma nivå utan att det påverkade. Så kolla upp med AF nu även fast du inte är formellt arbetslös ännu, för du kanske kan starta det nu och det inte påverkar när du väl blir arbetslös.
    ak74 skrev 2010-03-11 16:22:26 följande:
    När det gäller AF och eget företag tror jag att om man startar företag när man är arbetslös får man ingen a-kasseersättning. Om man har egen firma och samtidigt har en heltidsanställning kan man få a-kasseersättning men med vissa begränsningar. Det kan vara begränsat till x antal timmar i veckan sen gäller för alla att man bara får tjäna 1920kr/vecka.  Tror inte hobbyverksamhet räknas som företag i den bemärkelsen. Där är ju en ekonomisk begränsning samt att man inte är momsregistrerad hos skatteverket. Vad FK har för regler vet jag inte... En före detta arbetskamrat som är sångerska med egen firma fick bara sjunga 2 timmar i veckan för att få full a-kasseersättning...
    Jag funderar mycket ikring företagande just nu. Men jag tycker att "kundunderlaget" är aldeles för dåligt för att det skulle funka i dagsläget. Men eftersom jag har sagt upp mit från min tjänst utan att ha någon ny i bakfickan och dessutom är sjukskriven så är det mycket nu. Arbetsrehabiliteringen från fd arbetsgivaren brinner ju inne, men försäkringskassan är fortfarande skyldig att hjälpa mig och jag har rätt till samma ersättning. Ersättningen brukar ju oftast baseras på si och så antalet månader INNAN man blir sjuk/gravid/arbetslös. Nåväl till arbetsförmedlingen skall jag skriva in mig första dagen utan sjukersättning och så skickas info vidare till a-kassa etc. Arbetsförmedlingen här i stan har en massa starta-eget-kurser och det är något jag känner mig väldigt nyfiken på om det inte dyker upp något annat i jobbväg. Sedan brukar det också kunna gå att ansöka om "starta-eget-bidrag" eller bidrag för kvinnligt företagande etc. Det brukar handla om ersättning liknande a-kassan under ett antal månader för att man skall ha stöd att komma igång. Men, det är verkligen en hel djungel därute.
  • Mari78 m pojktriss

    Godkväll förresten *skratt*. Jag har ju nästan bott här inne när jag pausat från sömnaden de senaste dagarna, så att ha varit borta en hel dag känns jättekonstigt. Idag har det blivit en heldag inne i stan. Först möte angående arbetsrehabilitering och sedan en massa väntan och lite shopping och ännu mera väntan för att sedan handla och bli upphämtad av maken. Det är då jag inser hur trött jag blir fortfarande av en massa intryck. Det är så mkt lindrigare att vara hemma.

    Men jag är sugen på en Jofotextur. Dels för att jag behöver några saker, men också för att shoppa lite viscosetyger till mig själv. Jag funderade på en tunika till mig själv i det röda molntyget från JNYdesign, men jag tror det är för stadigt och "formfast" och inte kommer få det rätta fallet tyvärr. Det är ju fördelen med bomull/lycran att det verkligen ger bra form och reson på plaggen, men när man vill ha böljande och lite "sladdrigt" tyg då går det sisådär.

    Fick förresten ett gratisnummer utav Elle idag på KappAhl. Har aldrig öppnat/läst den tidningen tidigare, men hittade en hel del intressant. Bl a var det ett reportage om modeindustrin och miljömedvetenhet och att de allra flesta företag och de stora Modehusen idag strävar mot ett mer miljömedvetet tänk, men att det är lång, lång bit kvar. Och att de måste lägga in tänket att plagg skall hålla bättre för miljöns skull. Att alltför mycket kläder inte klarar av att ärvas till nästa generation. Ser man till konsumtionen idag kommer bomullen vara slut/förbrukad om en inte alltför avlägsen framtid.

    Sitter här och väntar på att barn skall somna så jag och maken kan avrunda torsdagskvällen med en film, lite rött vin och mumsig mörk choklad. Vardagslyx kallas det

  • Mari78 m pojktriss
    Mimmi 71 skrev 2010-03-12 08:15:00 följande:
    Idag skall det bli lite sömna tillsammans med lite "måsten" gällande jobb.P.S Nu finns min "Blixten" inne hos mig Toknöjd! Men ännu mer nöjd var lillemannen när han kunde åka till dagis med tröjan på sig.
    Tröjan blev ju helt super! Åååå vad jag ser fram emot paket Skitsnyggt! Du lär hjälpa till att göra en till unge överlycklig vill jag lova *ler*.
    bakabakalitenkaka skrev 2010-03-12 09:15:50 följande:
    Alltså, hur gör ni för att få sy med barnen hemma? Eller det kanske är lättare med äldre barn? mitt troll är 2 år och tycker symaskiner är väldigt intressanta, så jag kan inte sitta och sy utan att hans små fingrar petar och rattar på allt.
    En film, gärna Blixten McQueen och så är dagen räddad *skratt*. Min treåring skulle kunna titta på den om och om igen en hel dag. Fast det får han inte. De två äldre 4½ och 6½ år kan både vara med en stund inne hos mamma (gärna sittandes bredvid med något annat pyssel) och får ibland "hjälpa till" att sy lite, men de tycker sällan att det är roligt någon längre stund och aktiverar sig himla bra själva genom lek med alla leksaker i stora rummet och mellan syrum och storarum ligger bara hallen.
  • Mari78 m pojktriss
    bakabakalitenkaka skrev 2010-03-12 11:02:11 följande:
    Är det nån mer än jag som är arbetslös och hemma om dagarna? Eller sitter ni andra och håller koll på jobbet mammalediga?
    Ja, nu är jag *skratt* arbetssökande eftersom jag sagt upp mig själv. Men jag har inkomst ett par månader till (eller t o m april månad ut) eftersom jag är sjukskriven. Sedan, om jag inte fått fatt på jobb innan dess så är det arbetsförmedlingen som gäller och A-kassa vad det lider.
    Kaja skrev 2010-03-12 10:30:38 följande:
    Jag har varit lite låg nu några dagar. När livet ÄNTLIGEN skulle bli bättre efter alla tråkigheter i vinter.... ja, då rasar motorn på bilen. Kamremmen skulle visst vara inblandad. Troligen motorbyte och 20000 i utgifter, såvida man inte skrotar bilen helt, den borde vara värd kanske 30000 och frågan är om det är värt jobbet... Himla tur att jag inte köpte broderi-enheten till symaskinen. Nåja. jag har sytt lite till mig själv. Bilder i bloggen.
    Aj, aj kamrem och motorras är verkligen ingen kul grej. Bilar skall tuffa och gå utan problem så det så. Här finns det som tur är en make som jobbar med lastbilar och har bra koll på bilar av alla de slag och fixar servicen på dem i tid.

    Usch är trött och seg idag. Det blev för mycket med en hel lång dag inne i stan med tidig uppestigning igår så jag känner att jag bara går på halvfart idag. Har ett kök som behöver röjas av, men har ingen lust. Nu kommer solen smygande, kanske kan jag få lite energi utav det. Och jag har nästan lovat 4½-åringen en färdig djungeltischa idag så jag skulle behöva ge mig själv en spark i baken.
  • Mari78 m pojktriss

    Orkade inte tillbaka till maskinerna så det blir ingen tischa färdig till mellankillen. Hoppas nu att han inte blir alltför besviken på mamma. Det blev i stället en himla massa organiserande och fotande av tyger (som om det skulle vara mindre jobbigt). Åtminstone alla trikåtyger. Kvar är alla velour/frottétyger och så alla vävda bomullstyger...det får bli någon annan dag för nu skall jag redigera bilder och lägga in dem i bloggen. Pust!

  • Mari78 m pojktriss
    Skumboll skrev 2010-03-12 16:01:51 följande:
    Många som mer eller mindre är hemma om dagarna... Jag är också hemma men det finns sällan några möjligheter att sy på dagarna. Enda chansen är när lilleman sover... och då behöver jag oftast göra annat. Lilleman river mitt syrum, tar alla möjligheter han får att första maskinerna eller så skriker han till öronen trillar av.  Idag har jag kollat upp dethär med att starta företag. Har fått svar från både fk och arbetsförmedlingen men det verkar vara lite för bra för att vara sant faktiskt.... Måste nog maila en runda till, man kan ju aldrig lita på vad de säger. 
    Du får jättegärna delge mig den info du fått om du vill. Genom min mail eller genom ett meddelande här på SB spelar inte så stor roll.

    Jisses vilken tid det tog att uppdatera med alla tyger. Nu har jag gått igenom mina trikpåtyger, trodde inte det var så mkt men hilfe, det är typ 50 olika tyger (galet, jag veeet). Och då talar jag alltså BARA om trikåtyger. Nästan allt är i bomull/lycra dessutom. Snacka om att utbudet på den fronten måste ha ökat drastiskt.
  • Mari78 m pojktriss
    Skumboll skrev 2010-03-12 19:16:23 följande:
    Alltså, min frågeställning har varit hur Arbetsförmedling, A-kassa och Försäkringskassa ställer sig till att man har ett litet företag samtidigt som man är arbetslös. Jag är supernoga med att skydda min SGI hos FK eftersom jag har ett funktionshindrat barn och är rätt beroende av ersättningar grundade på min SGI. Jag var lite orolig att FK skulle grunda min SGI på mitt egna företag istället för min anställning. Min situation är väl lite komplicerad och jag har ju fortfarande en anställning, även om jag jobbar extremt lite. Vet inte om de svar jag fått hjälper er det minsta... det handlar alltså inte om något starta-eget-bidrag.  Arbetsförmedlingen säger att det är helt okej att vara helt arbetssökande även om man har ett företag vid sidan av.  Sen förstod jag att startar man företaget medan man fortfarande har en anställning och det egna företaget bara ses som en bisyssla kan man fortfarande få A-kassa. Något definitivt besked kan ju inte arbetsförmedlingen ge eftersom det är A-kassan som beslutar men det ska gå. Godkänner inte A-kassan det finns det även en möjlighet att hålla det egna företaget vilande ett tag och därmed bli berättigad A-kassa. FK säger att SGIn, så länge man är inskriven hos arbetsförmedlingen, kommer grunda sig på den förra anställningen. Skulle man inte vara inskriven på arbetsförmedlingen grundas den istället på företaget.  Jag har mailat dem en omgång till, vill ju vara 100% säker på vad som gäller så man inte står där sen och allt är pannkaka. 
    Ja, då var det ju lite speciella omständigheter. Själv skulle jag gärna ha ett jobb på deltid ca 50-60% av heltid skulle vara lagom. Övrig tid skulle jag gärna vilja lägga på sömnad och då blir det ju liksom f-skattsedel och företag som känns aktuellt. Jag vill gärna ha en anställning för att åtminstone vara garanterad en liten fast återkommande inkomst. 
  • Mari78 m pojktriss
    madebyinferno skrev 2010-03-13 18:47:46 följande:
    Ja med min lilla olyckskorp (2,5 år)så kommer hela min pension gå till att plastikoperera alla ärr han drar på sig För det första så är han helt prickig av vattkoppärr (de hade aldrig sett ett så illa fall och absolut inte på en 7 månaders när han hade vattkoppor ) Sen har han lyckats slå upp ett jack i varje yttre ögonvrå, flygit med huvudet före in i elementet, klämt fingret mellan handtagen på kyl/frys så nageln lossnade, skrapat av strängen under tungan och slå upp hakan nu för tredje gången tror jag fick med allt och inget förvånar mig längre Undrar hur många knäskrap och uppslagna tår denna sommaren kommer innebära, och då tänker jag bara på honom, räknar jag in de andra tre så får jag svindel En positiv sak är att jag har blivit en hejare på att plåstra om och tejpa ihop dem En fråga också, brukar man ge penicillinkur för ett ytligt jack i hakan???
    *ryser* nej, ingen antibiotika om det inte finns specifika skäl till det. Ryser gör jag få jag minns att jag som 8-10-åring trillade och jackade hakan på soffbordet hemma och det propsades på en ny stelkrampsspruta som jag fick i ryggen. Aj vad det gjorde ont. Hoppas din son fått sin beskärda del av olyckor på ett bra tag nu.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd