• La Lola

Vad betyder ordet "jämte" för dig?

Bara så nyfiken....för mig är jämte nån som kommer från Jämtland....

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-07 18:52
    Använder ni ordet jämte när nån tex sitter intill er eller säger ni bredvid? Jag använder aldrig ordet jämte på det sättet...jag säger bredvid.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad betyder ordet "jämte" för dig?
  • mindless
    Suzy QX skrev 2010-03-08 21:38:33 följande:
    Förövrigt hette det väl "Du skall inga andra gudar hava jämte mig"
    Så var det i alla fall formulerat i 1917 års bibelöversättning. Numera står det att "Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig".

Kanske var det alltför många som undrade varför Gud blandade in jämtlänningarna.
  • BertilB
    mindless skrev 2010-03-08 22:17:44 följande:
    Så var det i alla fall formulerat i 1917 års bibelöversättning. Numera står det att "Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig". Kanske var det alltför många som undrade varför Gud blandade in jämtlänningarna.
    Eftersom jag är jämtlänning själv så roas jag av denna beskrivningen "gud blandade in jämtlänningarna" Under Svergies hela existens har jämtlänningarna alltid stoppat krigsmakter som avancerat i Sverige, alla invasioner har upphört i Jämtland, dit, men inte längre. Utan jämtlänningarna, skulle Sverige inte existera. Nu förtäljer ju inte hur många % stridsbara styrkor som "fanns kvar" när de nådde Jämtland, men alltid har de stoppats där :)
    Länge leve Jämtland
  • Pleco

Min man använder det istället för bredvid, jag avskyr det.

• Flyktingbebis

Jämte = jämtlänning men förstår också den andra innebörden. När jag kom till Sverige som ensamkommande bebis från Somalia vid 3 månaders ålder så hamnade jag i jämtland så det är därför naturligt för mig att kalla mig för "jämte"

Ma går på stigom

å leit oss opp öve backan,bort milla åkrom opp hitat vållom,der bjällan pingel skvällti jänsmässti.Ma sir frå höjdombort mot åsom,der kjörsan står milla gålombort ditat fjällom vårder Skuta står,så gnistrenes vit.

:/: Fejen så sjong ma att JAMTLAND DE E LANNE VÅRT!I tusen år ha ma hadd'e,håll'e därför hårt.Ler ta den friheit som fedran ein gång at oss ga!Hen ske ma lava å minnes allt,som fedran oss sa. :/:
  • Curlie

Jämte = bredvid. Här i östergötland säger man "ijämter".

Svar på tråden Vad betyder ordet "jämte" för dig?