• La Lola

Vad betyder ordet "jämte" för dig?

Bara så nyfiken....för mig är jämte nån som kommer från Jämtland....

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-07 18:52
    Använder ni ordet jämte när nån tex sitter intill er eller säger ni bredvid? Jag använder aldrig ordet jämte på det sättet...jag säger bredvid.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad betyder ordet "jämte" för dig?
  • MaNiMi

förtydligande: stallt ijämter = ställt brevid (prickarna på ä:et har nog försvunnit någonstans på vägen mellan stora stan och lilla byhåla)

och "jämt sätt på mig tossera" ska det ju vara.. a:et brukar försvinna när släktingarna pratar

• Primrose

Jag röstade "bredvid", som i "kom och sitt jämte mig". Men jag skulle aldrig säga så själv. Om en person som kommer från Jämtland säger jag Jämtlänning.

• rasajj

Bade ock. Jamte ar en person fran Jamtland, OCH bredvid. Beroende pa meningen. Jamten satt jamte mig

'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • Virriga Vera

Beror det inte på om man har en versal i början eller ej. Jämte = någon från Jämtland eller jämte = bredvid?

• Superbia

Jämter heter det väl om man menar bredvid.. eller, vad konstigt det såg ut i skriven text {#lang_emotions_undecided}

Morten & Vidar - mina underbara små kottar
  • La Lola
    Superbia skrev 2010-03-08 07:07:35 följande:
    Jämter heter det väl om man menar bredvid.. eller, vad konstigt det såg ut i skriven text
    Jämter?!
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • mindless
    Virriga Vera skrev 2010-03-08 03:42:43 följande:
    Beror det inte på om man har en versal i början eller ej. Jämte = någon från Jämtland eller jämte = bredvid?
    Jämte är inget egennamn, så ingen inledande versal. Däremt får Jämtlandsbo stor bokstav i kraft av att det är en sammansättning med ett egennamn.
  • slangbella

Annat: Använder båda.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing ♥¸.?°´¯) ♥
  • Millimetern
    lövet2 skrev 2010-03-07 22:31:37 följande:
    Nja, Jämtland ligger ju så långt söderut att det knappt kan räknas till Norrland!
    Måste bara le lite {#lang_emotions_laughing}
    Jämtland tillhör Norrland. Vilket iofs nästan halva Sverige gör {#lang_emotions_wink}
    Gästrikland med tillhörande större stad Gävle ligger också i Norrland.
Svar på tråden Vad betyder ordet "jämte" för dig?