• Nenne

Cerclage?

Hej hej!!

Jag förlorade vår son i v 20 i sept förra året. Är nu gravid igen och fick förra veckan ett cerclage!
    Jag tänkte bara höra med er hur ni hanskas med oron och allt som sitter i huvudet. Jag är sådan som känner efter lite väl mkt för att sist så hade jag inga som helst symtom på att de skulle gå fel i graviditeten.
    Så nu känner jag nog efter lite väl mkt och blir rädd och orolig för minsta lilla.

Är de någon som har några tips på hur man kan handskas med sådan tankar.

• Nenne

Jo jag har också den tryggheten att jag kan ringa till sjukhuset ocj spec MVC när jag vill. Ringde faktiskt igår och fick komma förbi idag efter att jag varit hos kuratorn. Vilket var skönt, fick träffa både BM och min läkare som kollade tappen och gjorde ett ul och mätte. Har eran tapp blivit kortare på en vecka? Min hade gått från 5,1 cm till 4,2 cm idag på lite mindre än en vecka. Ändå har jag försökt ligga i soffan så mkt som möjligt är dock bara en vecka sedan operationen idag. Han sa att de såg bra ut och att de var stängt och fint å cerclaget satt bra. Så nu känner mig jag lugnare och vet att jag ska till BM på fredag redan och sen till läkaren nästa vecka för att kolla tappen igen.

De enda jag hade sist var att jag hade mensvärk på fredagen innan och Malte kom på söndag helt utan smärta. Så idag och igår har jag haft en hel del mensvärk så de var skönt å kolla att allt såg bra ut :)

Ja, jag får hitta något att göra. Har tänkt att de ta extra lugnt tills nästa vecka och är de okej med tappen då så kanske jag vågar göra lite mer saker. Vill bara att dessa veckor ska gå och att man ska vara i v 28 så kommer jag helt kunna slappna av även om jag vill gå så nära 40 veckor som möjligt.

• Nenne

Går man och kollar tappen varannan vecka? Eller är de individuellt?

• Nenne

Jag tänkte bara kolla om de är någon som har något bra knep mot förstoppning? Vill inte ta något som kan sätta igång något!

• Nenne
    ISSEN skrev 2011-04-08 22:48:53 följande:
    Förresten jag frågade gubbfan vad jag kan göra åt mina sammandragningar då säger han vila... jag är helt sängliggande sa jag då och då sa han att ja då finns det inget vi kan göra! Jag frågade oxå hur jagg skulle veta om jag har "vanliga" sammandragningar eller farliga, då säger han något om förvärkar ochjag undrar då om man verkligen kan ha det i v 22 redan? Han svarar barskt -TYDLIGEN!
    Boorde inte han kunna ha ett lite mer pedagogiskt svar på den frågan?
    ISSEN: Jag har också haft en del problem med sammandragningar enda sendan cerclagett sattes. Min läkare har sagt att så länge de inte kommer för tätt och inte gör jätteont så är de inte så mkt att göra åt dem. Sa samma som dig ang vilan att jag bara vilar hela dagarna. Men han sa att de inte finns så mkt att göra åt dem. Sökte nästan varannan dag efter att cerclaget sattes för sammandragningar och tappen har hela tiden sett bra ut.
    Sen kallas de förvärkar för sammandragningar är omm jag fattat läkarna rätt mer regbundna och håller i sig mer än 30 sekunder. För de har jag fått förfrågningar om. Men jag är dock inte helt hundra på om jag uppfattade dem rätt ang sammandragningar/förvärkar. Men fråga nästa gång om med din läkare ang de med sammandragningar och förvärkar. Så du är absolut inte ensam om att ha sammandragningar som de inte gör något åt.
    På vilket sjukhus går du på??
  • Nenne

Min läkare sa till mig igår att de störta risken är runt v20-22 om man öppnar sig pga av cervixinsufficiens. Så efter v 24 är den största risken borta sa han. Själv går jag in i v 25 (24+0) idag. vilket är skönt samt att allt såg bra ut igår på kollen. tappen var mellan 38mm till 41mm och så har den varit hela graviditeten hittills. som längst var den 47mm. Men som sagt de beror ju på hur läkarna mäter och hur mkt de trycker å allt. Är de ingen som går i göteborg??

• Nenne
    vixan skrev 2011-05-12 10:39:15 följande:
    Har haft en hemsk natt. Somnade med en kudde mellan knäna. Vaknade runt ett och tar tag i kudden och känner att den är blöt. Vattnet tänker jag och alla minnen kommer tillbaka. Försöker ta mitt förnuft till fånga och kommer på att så länge det inte är blött i sängen är det nog inte vatten. Försöker fråga sambon om vår dotter legat på den kudden men han är inte kontaktbar. Får världens ångest och kan inte somna om. Pratar med sambon på morgonen och får då reda på att han lagt sig med blött hår och blötat ner kudden. Nu vill inte ångesten släppa och nu har jag ont i magen. Känns inte som bebis magen utan mer runt om. Har en varm vete kudde på magen så knipen ska försvinna. Vet inte hur jag ska klara denna graviditet. Borde kanske ringa till spec och höra om jag kan få fler UL än var 3 vecka men det är ju inte heller bra att reta. Är så himla rädd att en bebis ska trilla ut men vet att det inte går när jag har cerklage och att om bebis är på väg ut så borde det göra ont och blöda. Vill bara ta något lugnade...

Jag har också en sådan känsla som ni beskriver att något är på väg ut men oftast känner jag av den på natten. Tänkte att det kanske är bebis som sträcker sig i livmodern så tappen åker ner. 
    Usch va hemskt att vakna med sån ångest.
    Min läkare tyckte att jag skullen kolla en gång i veckan. Och de har jag gjort sedan v 19 tror jag. Han sa att de inte var farligt att kolla en gång i veckan, Sen har de blivit lite mer då jag haft problem med sammandragningar och ont. Så de tycker jag verkligen att du ska fråga om du kan få kolla oftare för att känna dig lugnare.

jag har också sådan känsla att de känns som att något är på väg ut. Skönt att höra att man inte är ensam om det.
  • Nenne
    snalmums skrev 2011-05-18 09:11:26 följande:
    usch, vilken kväll jag fick igår! hade världens magont, inte i bebismagen utan mer på sidorna vid revbenen och uppåt mot magsäcken. verkligen ingen behaglig känsla. kändes som magen skulle sprängas. hade ändå inte ätit så mycket under dagen. jag kunde knappt ligga eller sitta, kändes som jag knappt fick luft. efter en lång stund somnade jag och sovit hela natten. idag känner jag mig riktigt seg som kola.

haft molande värk nu i två dagar längst ner i magen, någon mer än jag som har det så? blir ändå lite orolig nu om det verkligen ska vara så? har tagit alvedon men vågar ju inte ta alltför mkt eftersom jag har lätt påverkad lever som säger ifrån om jag får för mkt alvedon i mig. mannen är sjuk också med förkylning och halsont, *peppar peppar* så lyckas jag inte bli sjuk.
    Snalmums: Får jag fråga vad de är du har med din lever. Jag är själv levertransplanterad och allt med levern tycker jag är väldigt intressant.
  • Nenne

Okej..då förstår jag. Äter inte heller gärna alvedon pga av levern. Så jag förstår dig precis när de gäller att man får ont och inte vill ta de för mkt. Tog alvedon regelbundet i någon vecka precis efter att de satt cerclaget då jag hade så fruktansvärt ont på ett ställe i magen.

Har dem extra koll på dina levervärden nu under graviditeten?

Svar på tråden Cerclage?