• Nenne

Cerclage?

jag är i v 26 (25+5) du då?
    Tänkte bara eftersom levern kan blin påverkad under graviditet!!

• Nenne
    snalmums skrev 2011-05-18 15:21:21 följande:
    såg nu på din fina blogg att du också förlorat din son i v 20. vi förlorade våran dotter i v 20 ifjol i april. förstår precis din oro och att man inte vågar berätta för andra just för rädslan. jag håller verkligen tummarna för dig. hur kom det sig att du fick cerclage?

spännande att ni bygger husSkrattande
    Jag fick cerclage då jag var helt öppen när jag kom in pga av att jag blödde. Hade inga värkar eller sammandragningar alls då. Utan var helt öppen när läkaren gjorde undersökningen så de fanns inget att göra än att vänta på att förlossningen skulle börja. sen hittade de inga infektioner eller fel på varken Malte eller moderkakan så då tog vår läkare de säkra före de osäkra denna graviditeten och satte ett cerclage.

Ja de ska bli spännande med hus. Händer nya saker varje vecka där

Jag ska ha den 26 aug men tror den kommer i juli då transplanterade ofta får tidigt ändå.
  • Nenne
    Lanie skrev 2011-05-18 17:12:59 följande:
    Lillknas: hur har graviditeten sett ut för dig så här långt? mkt oro? hur ofta går du på kontroller?
    Tappen har varit helt intackt och legat runt 40mm varje gång. Ja de har varit mkt oro med tanke på sammandragnigar och smärta. Har fått gå varje vecka på kontroller, blir nog en kontroll imorn med å sen kanske dra ut på de..Får se va läkaren säger och vad jag själv känner. Kanske vill ha varje vecka fram til 28 hela veckor...får se hur de känns imorn. Har ju en massa hug och stickningar kring blygdbenet och inne också, Hittills har de inte varit något, så jag tror att de är de främre fogarna som spökar med stickningar och ilningar.
  • Nenne
    snalmums skrev 2011-05-18 17:18:11 följande:
    okej, så du fick ett akut cerclage nu eller det var planerat?

låter jätte roligt med huset, har en kompis som också håller på med husbygge. okej men hoppas bebisen stannar så länge det går. själv fick jag en vattenavgång i v20 så man kunde inte göra så mkt mer än att hoppas på att det skulle komma mer fostervatten som inte rann ut. sen efter 2v kom våran dotter ut.
    detta var planerat cerclage. Läkaren sa redan när vi låg på förlossningen med Malte att vi skulle få de om de inte fanns någon annan orsak till att jag hade öppnat mig. Så de var skönt att veta de innan man blev gravid.
    Fick du dit akut denna graviditeten??
  • Nenne
    MiScHoOo skrev 2011-05-18 17:29:11 följande:
    Grattis till grav. och beklagar sorgen om malte.

Du ska skratta dig lycklig som har bra vårdpersonal, det tog mig 3 änglabarn innan jag fick ett cerklage som tyvärr sprack vid mitt tredje barn.
    Nu håller jag tummarna för dig.
    Ja vi har väldig tur med läkaren och våran BM nu..Har nummret till läkarens egna telefon på jobbet och han är tydligen jagad i hela västra götalandsregionen. så vi har verkligen fått en riktigt bra läkare.
    Så de stod i min journal att jag skulle få de ifall de häånde något med läkaren och vi var tvugna att få en annan. Men de har vi sluppigt och de är jag väldigt tacksam för.
  • Nenne

på tal om flytnmingar så fick jag lite oro i min kropp...har nästan hela tiden ljusgulaktiga flytningar som fastnar på pappret och iblan även hänger ut från slidan ursäkta språket. Men nu blir jag orolig att de kan vara slemproppen. Men de har varit så i många många veckor, iallafall efter att jag fick cerclaget i v 15. Men allt ser bra ut på undersökningrna. Kan läkarna se om slemproppen gått?? Kommer ofta då jag gör nr 2. Utan att jag tycker på själv. Ska ringa BM imorn och fråga. Men de finns väl inget att göra va??

• Nenne

mina är nästan alltid gulaktiga när dem kommer så samt ganska stora då de kommer. sen har jag vanliga genomskinliga efter de. För när vi förlorade vår son så veckan innan så hade jag en stor klump i trosan som kändes som gel typ, inte som dessa som är mycket mer glansiga och man kan dra i sär dessa, men de kunde jag inte med den jag fick med Malte veckan innan han föddes. Därför har jag inte tänkte så mkt på de för en idag. När jag läste vad ni skrivit. Va sa din läkare när du frågade om detta. De är inte helt varje dag eller. Utan kan gå några dagar emellan å sen kan de iblan komma 2 st samma dag.

Tror jag ska ringa BM imorn ändå å prata med henne å se vad hon säger. Men allt såg bra ut idag på undersökningen. Vet du om de kan se om slemproppen gått???

• Nenne

Jag  har också hört att man får mer flytningar och att de kan bli lite mer klumpar då de kan "fastna" å sen komma som lite större flytningar. Men när Laine skrev gulaktig och så, så blev jag lite orolig och rädd. Men de såg som sagt helt normalt ut idag när min läkaren kollade idag.

• Nenne

okej....som sagt så om de nu var slemproppen jag fick veckan innan Malte föddes så var min också helt genomskinlig och som sagt väldigt geleaktig typ som gel man äter. Men tror inte heller jag behöver oroa mig. Men man blir ju lite väl nojig just nu. Trotts att jag även går in i v 27 (26 +0) trodde de skulle bli lite bättre då. Men blir nog helt lugn efter man gjort 28 hela veckor. Trotts att jag vet att de överlever nu om den skulle föddas nu. Men har sagt att den ska stanna minst 8 veckor till ;)

• Nenne
    snalmums skrev 2011-05-23 17:49:41 följande:
    du ska se att allt är bra och jag kände inte av bebisen i den veckan som du är i nu. kanske bebisen har lugnare dagar? jag kan också ibland bli orolig när man inte känt av på länge. hoppas det går bra med nya läkaren, var det imorgon du skulle dit?
    Hade du mkt sammandragningar när du åkte in och kollade extra??
    Själv fick jag åka in både i torsdags kväll och fredags, då jag hade sammandragningar var som kom allt från 7 min till 15 min intervaller. Men Tappen var var helt opåverkad. samt att de på fredagen efter att hållt på i ca 17 timmar blivit längre än va den var på torsdagskvällen. Konstigt men väldigt skönt att den inte var påverkad.

Jag har också dagar då bebis inte rör sig så mkt och blir jätteorolig. Medans andra dagar så känns de som att den är vaken hela dagen. Så den har väl dagar då den vilar mer än andra.

Här är en till med konstig mage. Har de som ogravid också. Men nu har jag problem med mkt gaser och de känns som att jag får lite mer sammandragningar när jag är väldigt gasig och körig i magen. Någon annan som känt av de??
  • Nenne
    Lanie skrev 2011-05-23 18:25:41 följande:
    vixan: lycka till imorgon!

lillknas: jag får mer sammandragningar av gasig mage eller om jag är kissnödig.. när magen är någorlunda stabil har jag nästan inga sammandragningar alls, men de dagar jag är förstoppad eller lös i magen så får jag mer sammandragningar.

sov i över en timme nu på eftermiddagen o när jag vaknade mådde jag verkligen skit. var fortfarande aptrött, kände mig hängig o hade jätteont i magen. nu när jag satte mig i soffan igen har det lugnat ner sig, men nu är bebis väldigt aktiv också o det gör ont i revbenen när hon sparkar omkring där inne... det är nästan så jag vill att förlossningen ska starta nu för jag börjar o bli trött på o känna så här.. men samtidigt vill jag ju att det går lite tid till, iaf till nästa tis när det är tänkt att de ska klippa cerklaget.
    Va skönt att höra att du också får mer sammandragningar då. Jag får mest längst ner i magen när jag är väldigt gasig eller orolig i magen. Hade en väldigt bra dag i lördags och då hade jag nästan inte heller några sammandragningar men så började magen krångla igår kväll och idag är den inte rolig. Samt att vissa av sammandragningarna känns väldigt när jag blir hård längst ner i magen. Hur ofta brukar dina sammandragningar komma när magen är i obalans??
  • Nenne
    Lanie skrev 2011-05-29 20:43:38 följande:
    hej hopp allihopa! vixan: alldeles riktigt! bebis har tittat ut, det gick snabbt, hann bara o vara på förlossningen ett par timmar, åtta cm öppen när jag kom in så det var ju bara o klippa cerklaget.. o med värkar samtidigt som de klippte... inte roligt! allt gick så snabbt att jag hade nog lite panik för det gjorde mer ont än vad jag kunde ha föreställt mig.. men nu är hon här! föddes 15.09 hon vägde 2885 g och var 46 cm lång! så nu har vi o göra kan jag säga, även om hon just för tillfället är väldigt trött, precis som sin mamma!
    Skriver grattis här med. Va skönt att allt gick bra iallafall =)   När åkte ni in?? Hade du riktiga värkar när ni in??
  • Nenne

Undrar bara om de är någon mer än jag som har väldigt mycket gaser i magen. Det verkligen bubblar och låter mycket.
    sen har jaga en till fråga som är lite mer intim. Är de  någon mer som blir väldigt svettig mellan benen nu när de är så himla varmt? Jag blir så svettig att trosorna blir så fuktiga att de syns om jag har röda/gråa trosor på mig.
    Har inte behövt använda trosskydd alls under graviditeten hittills, men tycker även att flytningarna har blivit mer nu den senaste veckan.

• Nenne
    snalmums skrev 2011-06-01 12:18:21 följande:
    hahaha vilken intim fråga, men absolut blir man det! det är ju varmt ute och så. känner igen mig ialf och du är inte ensam om det. flytningar har jag också och det är ju normalt under grav... men håll koll så det inte luktar illa eller ändrar färg bara! då kanske det är risk för en infektion.
    så du blir också väldigt blöt på trosorna. Man blir lite nojig för minsta lilla... trodde de skulle släppa, men de gör de väl inte fören man är över v 30. Nää de är bara att dem blivit tunnare och mer den sista veckan, så de luktar inte illa eller ändrat färg.
  • Nenne
    FruHellström skrev 2011-06-01 12:30:55 följande:
    gaser har jag till förbannelse, fast inte så mkt där bak, men fyf*n vad jag rapar, spelar ingen roll vad jag äter lr dricker. Sjukt jobbigt!!

O svettig blir jag oxå, fast jag fryser väldigt oxå emellanåt, går upp o ner  
    För mig är de så att hela magen bubblar som bubbelvatten typ. Har varit otroligt mkt nu de senaste dagarna. De kommer både väldigt mkt där bak och rapar väldigt mkt. Har blivit värre sen jag nog fick magkatarr kramper eller så var de ett gallstensanfall. Så nu äter jag omeprazol och hoppas att magen ska bli bättrre av de. Men har bara ätit de i 5 dagar så får väl ge de en vecka iallafall.

Jag frös också till och från men nu är jag mer varm. Men som sagt tycker de är jobbigt att trosorna blir så blöta.
  • Nenne
    snalmums skrev 2011-06-01 12:36:14 följande:
    ja det händer, försöker duscha nu varje dag känns fräschat så faktiskt! använder trosskydd från always tror jag den luktar lite gott ocksåSkrattande ok, har också lite vattniga flytningar, var på kontroll igår och läkaren tog en odlig har lämnat det varje vecka men aldrig varit ngt med infektion eller så.

skönt att du är i v 30, själv är jag i v 27 (26+3)
    Jag har frågat flera gånger min läkare om de läcker vatten men han ser inget vid undersökningarna och de får man ju lita på. Va på kolla förra veckan, Ska inte kolla tappen fören på tisdag dåm vi även ska göra TUL. ska bli roligt å se vad den uppskattas att väga. Nej jag är inte i v 30 Är i v 28 (27+5) idag.
    Men blir även fuktig så de syns när jag blir nervös eller sitter förlänge med benen väldigt tätt ihop. Så de är väl sånt man får leva med under graviditeten. De känns ju inte att de blir blött/fuktigt fören jag är på toa och ser de. Så om de skulle vara fostervatten så måste de väl kännas att de rinner till va??

Ska prata med BM om de på fredag när jag ska träffa henne. Så får hon säga till om hon tycker att någon ska kolla på de på fredag eller om jag kan vänta till tisdag.
  • Nenne

Grattis Snalmums =) Va roligt att de gick bra allt och att ni nu är hemma. Ta nu å njut =) Är nu själv hemma efter 10 veckor på neo. Kram på dig!!

• Nenne
    mamma mys skrev 2011-09-05 08:08:44 följande:
    lillknas: har allt gått bra?? skönt o vara hemma igen efter så lång tid på neo...kram
    Jo de har gått bra... Hon har syrgas kvar då hon fått en skada på lungan efter den infektion när hon var 5 dagar gammal. Men annars är hon frisk och fin... Ligger dock nu inne igen d hon började kräkas och inte bajsade. Men hoppas vi snart får komma hem igen. Ligger inne på den avdelningen som jag själv jobbar på så de blir lite lyxvård =)
Svar på tråden Cerclage?