• ISSEN

Cerclage?

Hej! Jag hoppar in här med en fråga om jag får? Jag har precis plussat och är LIVRÄDD, har fått mina tidigare barn förtidigt v 30+6 och 26+2. För ett tag sen pratade jag med spec mvc som sa att det är viktigt att jag hör av mig såfort jag plussat för i v 10  sätter de cerklage isåfall, nu är det så att min senaste sk men var 6 Okt och var då ljusrosa och väldigt sparsam och endast 2 dagar , har börjat fundera på om det kunde ha vart en sk nid blödning? Isåfall är jag ju typ i v 8-9 vilket skulle betyda att det snart är försent för cerklage? Kan man sätta det senare än v 10??  Är så rädd för att det kommer vara försent och vill verkligen inte föda så tidigt igen!!

• ISSEN

Tack så mkt för era svar :) Känner mig inte lika nervös längre! Hur är det att ha cerklage ni som har det? Känns den? Måste man ligga still hela grav när man har det?

• ISSEN

Hej! Jag tänkte bara höra med er som är erfarna med cerklage, har letat efter andra trådar men hitta endas den här! Vet inte om jag platsar in här är bara i v 14+6  men fick idag ett cerklage insatt och är precis hemkommen från sjukhuset! De sa att jag kan röra mig ungefär som vanligt i hemmet men skeptisk som jag är så undrar jag om det verkligen är så bra? Har ni kunnat leva som vanligt efter någon vecka eller är man sängliggande för det mesta? Läkarna säger såklart att jag kan leva som vanligt men då båda mina söner är väldigt tidigt födda är jag extra orolig och kommer nog ligga ner så mkt som möjligt trots att läkarna sagt att jag inte behöver! Är jag dum som nojjar? Sen tänkte jag bara höra om ni blödde mkt efter op?  Läkaren sa idag att de hoppas att jag ska kunna gå fram till v 32 iaf, jag vart lite besviken för jag skulle helst vilja gå liite längre!

• ISSEN
    MiScHoOo skrev 2011-02-11 02:14:07 följande:
    hej! du har hamnat helt rätt. ett råd ifrån mig som har haft ett vanligt cerklage som sprack... så lyssna inte på läkarna som säger att du får röra dig som vanligt,,, det fick jag som råd och det ångrar mig så mycket att jag inte lyssnade på mig själv. Vila så mycket som möjligt även om du går små grejer så ansträng dig inte. vila, vila, vila så mycket du bara kan...
    Usch så tråkigt att det sprack för dig! I vilken vecka var du i då och hur långt gick graviditeten? Jag vet sen neotiden att man får ta det läkarna säger med en nypa salt så jag kommer nog ta det väldigt lungt!
    Lanie skrev 2011-02-11 08:20:18 följande:
    Välkommen hit! Vad roligt att du har hittat hit..många börjar ju o få sina små så det är ju inte så många kvar här.. Grattis till graviditeten o jag förstår dina känslor helt! Till mig har dom också sagt att leva på som vanligt, dock inga långa promenader, inga tynga lyft o så, men annars ska det inte vara ngn fara, men jag tar det lugnare än så. Jobbar halvtid hemifrån, ligger i sängen med datorn i knäet, jag undviker att gå på stan, gå o handla, vara ute öht. Om jag rör på mig så är det mest i hemmet, lagar lite mat, slänger in en tvätt då o då, hänger tvätt, plockar undan lite grejer, kanske tar en sväng med dammsugaren...men så fort jag känner ngt i magen så lägger ner allt o går o lägger mig 

o med den iställningen din läkare säger så tycker jag verkligen att du ska vila så mkt du kan, för det klart att man ska satsa på att gå längre än till v 32 om man kan o vila är det enda du kan göra.

Jag blödde ingenting efter operationen, dock har jag sen operationen svårt o sitta på en stol, jag kan sitta i soffan med benen uppdragna i soffan, men att sitta på en stol är nästan omöjligt.. o det är åtta veckor sen nu jag fick cerklaget.. fick du cerklaget sytt med stödstygn?

känn inte att några frågor eller känslor är för dumma för att fråga eller känna, vi vet vilka nojor o tankar du kan få..

i vilken vecka föddes dina söner?

Kram till dig!
    Mina söner föddes i v 30+6 och 26+2 och det vill jag inte riktigt vara med om igen! Jag tycker det känns konstigt att läkaren siktar på v 32 och sen säger till mig att leva ett normalt liv! Känndes inte rätt helt enkelt, jag tycker snarare att sängläge och vila vore en bra ordination om jag ändå ska få så tidigt som v 32! Iallafall tills man ser att cerklaget funkar och att allt ser bra ut! är lite avis på er som snart ska föda eller er som fått era underbara små bebisar! Längtar så tills jag är över v 30 iaf så jag kan sluta nojja fö precis allt!

Jag har inte ont men blöder fortfarande lite och det blir så fel i hjärnan när det kommer blod på pappret! Kommer man vara såhär orolig under hela graviditeten nu??? Det känns som att det inte skulle vara så bra för barnet!
  • ISSEN

Jag fick mitt cerklage i Torsdags och imorgon är första kollen så att allt ser bra ut! Är nervös som bara den och inbillar mig massor (tror jag)  Det känns idag ungefär som att något skaver fast det gör inte ont men är obehagligt när jag ex sitter eller går, Vet inte om det ska vara så eller om jag har gått för mkt, vad tror ni?  Är nog bara nojjig!

Magda: Jag fick min yngsta son i v 26+2 och när han föddes vägde han 1187g och var 37cm lång, hans lungor var inte utvecklade nästan alls så det vart respirator i ett par veckor, men när lungorna var ok gick det bara frammåt och vi fick stanna sammanlagt 8 veckor på sjukhus! Hoppas verkligen dina vänner slipper få så pass tidigt och att de lyckas hålla det lilla livet i magen iaf ett par veckor till!

• ISSEN

Allt gick jättebra på kollen! Eller ja allt såg ut precis så som hon lämnat det och cerklaget satt där det skulle! Min tapp va 20mm och som jag uppfattat det är det väldigt kort va? Hur lån är era tappar om man får fråga?  Känns rätt drygt just nu då jag inbillar mig att 20mm tapp inte kommer hålla spec länge :(  Om den blir kortare så finns et ju logiskt sett inget för cerklaget att hålla sig fast vid eller har jag fel? Jag ligger iaf ner så mkt som det går att ligga ner med två små yrväder hemma :) Går över förväntan måste jag säga! Skönt att det finns en sån här tråd som man kan läsa om er andra, har börjat plöja genom tråden från början :)
    Hoppas alla får en trevlig helg!

• ISSEN

Tack alla för eran uppmuntran! Hade en sån där orolig dag igår, oroade mig för det mesta och läste en heldel vilket inte alltid är bra! Jag har rätt lång tapp innåt enligt läkaren som är stängd men utåt är den kort! Jag hade fått för mig att 2 cm tapp inte kunde hålla spec långt och är mer eller mindre inställd på det värsta :( Kanske något slags försva ifall något skulle hända! Idag är min sambo jättesjuk så jag har en hel del att göra här hemma med mina två yrväder som busar :) Men ska försöka ligga så mkt det bara går ändå! Hur sjutton har ni andra som har små barn som behöver tillsyn gjort?

• ISSEN

Här hemma är det jag som fått ta över allt jobb :( Min sambo är VERKLIGEN dålig!! Får knappt kontakt med honom, blir lite orolig för han har verkligen aldrig varit såhär dålig! Ska ringa och boka en tid hos en läkare åt honom tror jag! Han fick dock lov att pallra sig upp imorse och köra oss, och sätta barn i bilstolen så lämnade jag barnen, Hoppas inte det va någon fara och jag gör verkligen mitt bästa, har legat ner sen jag kom hem men om två timmar är det full rulle här hemma igen och jag vet ärligt talat inte hur jag ska klara av det här om han är sjuk i flera dagar :( Känns så olägligt och tungt :(
    Gud känns som att jag bara gnäller när jag skriver här :( Förlåt!

• ISSEN
    Schäfer skrev 2011-02-23 10:38:27 följande:
    Hej, tittar in lite snabbt o berättar att vi fick en pojke i måndags natt efter en dramatisk förlossning som slutade i panik med två skrikande läkare som mer eller mindre slet ut honom med sugklocka då han fastnat och hade navelsträngen runt halsen... Men nu mår vi bra Han har inte fått något namn ännu. 3200 g och 49 cm och helt underbar! Vi blir kvar några dagar då han ev är lite gul och så behöver han tilläggsmatas. Nu ska vi träffa läkaren! Kramar från oss
    Grattis! :) Skönt att ni alla mår bra!! Vilken vecka var du i?
  • ISSEN
    MagdaA skrev 2011-02-24 19:42:13 följande:
    vet inte om ni minns, men jag berättade förra veckan att en kompis blivit inlagd på förlossningen eftersom hon var öppen... idag fick jag ett sms, i natt föddes deras dotter, vecka 27 + nån dag... 34,8 cm lång och 1083 gram. en liten liten plutt! än verkar allt ha gått bra, personalen på barn är imponerade för hon är väldigt pigg å stark. å jag hoppas hoppas att allt ska gå bra! vi ska åka upp i morgon och tanken var att hälsa på dom, vi får se hur läget är i morgon, vore skönt att få åka dit å bara ge dom en kram.
    Håller tummarna för att allt ska gå bra för era kompisar! Min son föddes i v 26+2 och vägde 1187g va 33 cm men hans lungor var helt outvecklade så det blev respirator de 3 första veckorna i hans liv! Hann eran kompis få några sprutor för lungmognaden? Jag hann tyvärr aldrig få det då allt gick så snabbt för mig!
Svar på tråden Cerclage?