• Minys

Cerclage?

Är i 28+5 idag och bebis ännu kvar!

På kollen i förrgår var tappen 29 mm men funnelingen var tyvärr 20 mm så jag 9 mm kvar...... shit!!

Får panik..... man hinner tänka så mycket, man vill ju att hon ska stanna iaf till till v32...

Hoppas det visar bättre på måndag när jag ska tillbaka....      

• Minys

Fick åka hem under förutsättning att jag åker in om jag känner av någon förändring.... Mina sammandragningar för inte ont utan magen blir stenhård och det stramar men de är ju helt normalt att få dem bara dem inte ändrar karaktär... Ja det är svårt att avgöra men jag känner bara jag går några meter hur hon trycker neråt. Sen har ju min lilla tjurskalle vänt sig med huvudet neråt så det trycker på extra.... Hur mår du i övrigt? Vad är din historia? :)

• Minys

Läste ditt inlägg ovan ... Är de ditt första cerklage? Jag försäkrade mig innan mitt cerklage eftersom de var akut insatt

• Minys

Hej alla! Ville bara berätta till min lycka att jag har nu lyckats ta mig till 33+0 och lillatösen är kvar där hon ska min funneling har pendlat från v26 har varit som minst bibehållen 7,2 mm och senaste var 14 mm. Men tappen är ännu 29 mm. Tjurskallen har nästan bara vilat på cerklaget, men nu har trycket mellan ''benen'' börjat lätta när hon istället vilar i bäckenet, som dom sa sist, hon har vänt huvudet neråt, fixerad men ruckbar!

Och lilleskrutt har passerat 2000gr enligt senaste UL!

Trodde aldrig jag skulle gå så här långt!        

• Minys

Hej alla! Jag har en ''liten'' fråga till er som är lite mer erfarna......

Är i v  34+5 idag och har de senaste dagarna haft hemskt onda sammandragning, ryggont som varvats med förvärkar. Sist jag var in på tappkoll var den 6 mm sluten alltså bara cerklaget som håller fast, funnelingen är nästan borta för att barnet är så långt nere nu. Och har utplånats 15 mm på en vecka, alltså halsen är nu ca 14mm (och det är funneling) om än 6mm helt sluten. Varje gång jag får en sammandragning känns det som att jag måste krysta, får ett behov av att göra nr 2 varje gång, dom varierar i karaktär.......

Ringde in igår och fick komma in. Dom fick upp sammandragningarna på skärmen och proppade i mig bricanyl och jag fick åka hem. För det var ingen fara, cerklage håller ju fick jag som svar.... Hade dock inte hänt någon förändring förutom att funnelingen nu är u formad.

Mådde pytom av bricanylen och skulle aldrig proppa i mig det någonsin igen..... Läkaren menade också på att det inte var någon fara att få barn nu.... barnmorskan tyckte vi skulle proppa mig full så jag får barn efter v37...

Vad ska jag nu göra om det fortsätter??? Där jag bor och mitt sjukhus har vi endast 2 läkare som är kunniga på cerklage, varav den ena på semester och den andra bara där varannan onsdag (jobbar på annan ort)......

Har ni några erfarenheter?? Jag vet inte alls hur jag ska bete mig och säga eller hur det ska vara?        

• Minys

* Glömde säga för er som inte vet, att jag har ett akut cerklage lagt i v.25 pga att jag var 2 cm öppen buktande hinnblåsa. Cerklaget sitter ytligt längst ner.

• Minys

Hej alla! Efter att ha gått med förvärkar, ryggont och sammandragningar i över en vecka var jag på min kontroll idag, livmoderhalsen helt utplånad nästan, bara 2 mm kvar. Och bebis otroligt långt ner (dem kände huvudet). Men jag fick guldmedalj för att jag har klarat mig så här länge Inte illa för ett akutcerklage!

Så dom har dragit mitt cerklage idag 35+2 för att undvika att det skär in och sliter sönder något! Med tanke på hur ont jag har.

Lillan är beräknad att väga ca 2600 gr. Så det är inte illa för dunderklumpen det heller! 

Åhhh vad nervös jag är, tänk att man ska bli mamma närsomhelst!

Hur länge har ni gått efter cerklage klippet innan ni födde och var ni utplånade när det drogs, eller hur mycket hade ni kvar??   Hur började förlossningen??     

• Minys
    Lanie skrev 2012-06-20 19:28:54 följande:
    Minys: Vad spännande! Tänk att du kommit så här långt! På mig satte förlossningen igång innan cerklaget var borttaget. Skulle ta bort det i v 36+6, men förlossningen satte igång 36+4. När jag kom in på förlossningen kl 12:30 tog de bort cerklaget 12:55 och då var jag åtta cm öppen! Thea föddes sen 15.09. Hon kom på självaste mors dag förra året, en mycket bättre mors dag present gick inte och få :) Vill bara önska er lycka till!

Ja! Verkligen jättespännande, vad snabbt och smidigt det gick! Går omkring här hemma med tryckkänsla och molvärk och sammandragningar, så får se när det kommer i gång :)

• Minys
    nyasha skrev 2012-06-21 08:29:37 följande:

Brylepudding;

Fruktansvärt att du ska ha förlorat två barn. jag förstår din oro över kommande graviditeter. När vi blev gravida med vår son så vågade jag inte tro, trots cerklgae, att jag faktiskt skulle få behålla honom. Inte ens när han fötts. Första dagarna var jag övertygad oma tt han skulle gå bort. Är lika orolig nu. Tro det blir så när man gått igenom sorgen och smärtan att förlora en liten. Var bor du någonstans? Jag har kontakt med spec mvc i Malmö trots att jag bor 11 mil därifrån och jag vet att min läkare där även har en patient fr Halmstad, dvs nästan 20 mil bort.

Minys;

Vad spännande! Då kan bebisen komma när som helst. De tog mitt cerklage i v 37+2 och sonen föddes fem dagar senare. Var öppen 2 cm dagen efter att de tagit cerklaget.

Ja, jag går o väntar på att det ska hända något :) Hur började det för dig? Värkar? Vattenavgång? :)
    Dags for en liten skrev 2012-06-21 09:05:35 följande:
    Minys: Åh vad spännande. Vilken vecka satte de in ditt akut cerclage?
    Lycka till!!

Brylepudding: då förstår jag =) 
    Ja jättespännande! I v 25+2 Så dom är mäkta förvånade att jag har tagit mig så här långt, men jag är glad =)

• Minys
    Dags for en liten skrev 2012-06-21 14:20:06 följande:
    Minys: Hur kommer det sig att de är så förvånade? Jag satte in mitt akuta cerclage 20+4 och läkarna har gett mig känslan att jag skulle kunna gå till 36+0. Blir lite nervös nu...
    Min tapp var 22mm efter operationen. En ny mätning ska göras på måndag.

Hur har det gått? Känner du nåt? Kanske blir en midsommarbebis =)

Brylepudding: Från vecka 22+0 och framåt. Tror det blir tiden ut. 

När jag kom in i 24+6 var jag 2-3 cm öppen och hade buktande hinnblåsa och dom fick knappt dit akut cerklaget. Men dom lyckades.... tappen efter op var 29 mm sen har den hållt sig så men med mycket funneling... Min läkare i på NUS trodde jag skulle hålla mig till v28 och sen ändrade sig till v32! Men utsikterna är ju olika för alla. Men för mig har det varit så mycket påverkan. Men nu de senaste 2 veckorna som tappen har börjat utplåna sig och längden var igår vid cerklageklippet nere på 2 mm.

Hur långt gången är du nu och hur känns det? 
  • Minys
    Dags for en liten skrev 2012-06-21 14:59:10 följande:
    Jag var oxå öppen 2cm med buktande hinnblåsa när de opererade mig (vecka 20+5).
    Vad menar du med mycket påverkan? Sammandragningar? Har du då bara haft onda sammandragningar?

Är i vecka 25+2 idag. Och är extremt orolig för att föda tidigt.
    Min läkare verkar vara väldigt lugn och sa senast i måndags att om det har hållt så här länge så ska det inte vara någon större risk att föda extremt tidigt (för mig innan vecka 32).Jag har inte lyckats få henne att säga någon speciell vecka.
    Jag känner inte av cerclaget alls och har få sammandragningar. Men oron finns fortfarande där som sagt. 

Okej men då är det ju liknande, nej inte sammandragningar, hade jag ca 3 st per dag fram till v 30 sen började det öka (men det är ju normalt) och förvärkar. Men man måste ju också ta hänsyn till att man är normal kvinna också :)

Nej men min tapp har haft så mkt funneling. 15-23 mm funneling efter cerklaget, resten av min 29mm långa tapp var  behållet och slutet ner mot cerklaget, resten funneling..

Har du haft någon funneling?? 

Jag förstår det, är ju ganska ovanligt med cerklage och man har inte så många att prata om det med om! Och man har ju en ständig oro, men det ända man kan göra är att vila,vila,vila! Och tänka positivt. Men du har ju ändå hållt dig i snart 6 veckor sen cerklaget. Så förstår att dom är positiva, det är ju toppen bra och har du inga symptom på något annat, så tycker jag inte alls att du behöver oroa dig... men som sagt det GÖR man ändå!

Jag fick ju mitt ganska sent! När jag hade haft mitt 6 veckor var jag ju i v31 och då började läkarna förstå att ''tjurskallen'' stannar nog inne =)     

Jag oroar mig ännu, även fast jag vet att min bebis är stor och klarar sig mer än väl. Man är inte mer än mamma! :) 
  • Minys
    Dags for en liten skrev 2012-06-25 15:59:49 följande:
    Minys:
    Hur har det gått? Satte det igång efter cerclaget klipptes upp? Har tänkt på dig under helgen.

Jag har ingen funneling. Var på ett vaginalt ultraljud idag och tappen är fortfarande 22mm (som den var för 3veckor sedan). Så det känns rätt bra att tappen e lika mycket sluten som tidigare.

Du har så rätt. Oron kommer nog att stanna nu är man har ett barn att tänka på. Det är bara att vänja sig =) 

Det är lite jobbigt att det är så ovanligt med just akuta cerclage. Känns himla bra att du har en sådan lik historia som jag och att det har gått så bra för dig. =)

Hej! Nej det har inte satt igång ännu! :) Men har hunnit bli förkyld, så är bara glad att det håller sig! Men är lite förvånad måste jag säga.

Det är ju jättebra att du inte har det, jag hade ju som sagt det hela graviditeten.. Och du har ju en bra längd på tappen också, hur ofta är du på tappkoll? Ja det är svårt att hitta info om akut cerclage... finns dock väldigt mycket på engelska och motsvarande forum ''familjeliv i USA'' ...

Du ska se att det kommer gå jättebra för dig! Har du kommit så här långt så tror jag inte att det ska vara några större problem, hur går det att vara sängliggandes? Vet själv efter 10 veckor att man blir knäpp!     
  • Minys
    Dags for en liten skrev 2012-06-25 19:53:56 följande:
    Spännande och se när det kommer igång. Man tar lite för givet att det ska sätta igång så fort de klipper cerclaget, men så behöver det såklart inte vara. 
    Är du nervös? Det kommer att gå jättebra!!

Ja läkaren verkar vara rätt optimistisk. Så jag får hänga med på hennes tåg. Är på tappkontroll varannan vecka. Idag fick jag ju göra ett vul. Detta var sista. Läkaren sa att om det ser bra ut så blir det inge mer.
    Men det känns rätt bra det med. Det e ju inte bra att de är där och pillar för mycket.
    När hon gör sina vanliga undersökningar är hon väldigt försiktig.
    Läkaren som utförde vul:et var lite klumpigare =)

Tack för peppet. Det betyder mycket!
    Sängliggandet går bra, är inte knäpp än..men lite stel i höfterna. Jag har valt att ligga mer än vad läkaren vill. Hon vill att jag typ ska följa med och handla och så. Kanske börjar med det efter vecka 28+0 =) 

Ja, man har ju gått så länge och förberett sig på att ''bebis kan komma närsomhelst'' och oroat sig, och när cerclaget åkte bort tänkte man, men kom då!! :) Nej faktiskt inte alls nervös, men det är väl för att det är mitt första barn så vet ju inte vad som komma skall! Längtar något enormt efter min lilla tös bara!!

Förstår det, ser det så bra ut så behöver dom ju inte vara och pilla där i onödan, dom hade varannan vecka på mig också, men fick ju fortsätta med det, men det berodde ju på att det ständigt var förändringar åt det sämre hållet. Men skulle du känna att något inte känns okej, får du ju alltid vända dig till förlossningen, det gjorde jag MÅNGA gånger, bara för att ta det säkra före det osäkra!

Hur upptäckte du att något var fel och åkte in och fick cerclaget?? Jag kände bara att något inte stämde och hade haft ständigt tryck neråt från v22....

Nej du har inte hunnit bli knäpp! är bara att sysselsätta dig, jo ta det lugnt och lyssna på kroppen... jag låg mest fram till v28 som du känner... sen började jag ta mig upp lite mer, koka kaffe, hämta post osv.... och efter v32 tog jag de första turerna till affären! :)        
  • Minys
    Dags for en liten skrev 2012-06-25 21:15:29 följande:
    Jag kan tänka mig att det känns lite snopet på ett sätt. Så du väntar en tjej. Vad kul - jag med!! 
    Vad bra att du är peppad inför förlossningen. Jag tror absolut att det kommer att kännas, men tänk vad häftigt att få ha varit med om en förlossning.

Jag får lätt urinvägsinfektion. Kristihimmelfärdsveckan kände jag ett tryck nedåt när jag kissade. Kände bara att något var på tok. Så jag pratade med min mvc som inte kunde göra en urinodning (det skulle ta ca 1 vecka innan svar då det var ledighet osv) så hon hänvisade mig till gynaktuen.
    Väl där upptäcktes det att jag var öppen. Så det var bara tur egentligen.
    Var du inlagd? Jag var inlagd i 11 dagar. 

Jag tror att vi tänker ungefär likadant i hur mycket man vågar röra på sig i vilken vecka. =)

Jo det är en liten tös!! Vad skoj du med!! :) Precis, ser framemot att få uppleva det, även fast man vet hur ont det kommer att göra, eller kan tänka sig iaf.

Precis så hade jag också, var på MVC och tog kissprov för att utesluta uvi en vecka innan jag blev inlagd, för att jag var ''kissnödig'' hela tiden... anade ju inget då.... först veckan efter när trycket blev värre o värre... då åkte jag in.... Vilken tur att du kände på dig något! Är många som inte har haft lika tur som du och jag.

Jo jag var inlagd 8 dagar... de längsta i mitt liv.  Med dropp och sprutor överallt blääää... Hann du få kortison sprutorna för lungmognad?       
  • Minys

Hej! Mina värkar började i tisdags kl halv fem på efter middagen. På onsdag 16.24 är vår lilla tjej född exakt en vecka efter cerclaget togs bort 2525gr och 46 cm i v36+2 . Vi mår bra får nog åka hem idag.

• Minys

Tusen tack alla! :)

Vi mår så bra och har aldrig varit så lycklig, har en sån snäll liten tös! :)  

Amere skrev 2012-06-29 16:40:42 följande:
    Stort, stort grattis!!!!

När åkte du in till sjukhuset? Jag har inte fött barn tidigare men jag är lite fundersam på om förloppet kommer att gå snabbare när man haft cerclage och förkortad tapp? Jag har väl en timmes bilväg till sjukhuset ungefär... De skall dock inte ta bort cerclaget förrän v37+3 är det tänkt 

Värkarna började som onda sammandragningar som jag ignorerade för jag trodde att det just bara var onda sammandragningar (har haft mycket under grav, kände ingen skillnad) kl 16.30 på tisdag och höll sig oregelbundna till onsdag morgon 06.00 då vaknade jag av att '' nu är det nog dags '' ... klev upp och ringde förlossningen och fick rådet att äta frukost och ta det lugnt och sen komma in. 09.00 var jag 5 cm öppen när jag kom in med 3 min mellan värkarna. Men det är ju olika för alla hur brottom det är! Men det känner du, och som sagt ring in och rådfråga! Själva öppningsarbetet från 0-5 cm tror jag nog går fortare för oss!

Ester03 skrev 2012-06-29 22:11:44 följande:
    Grattis Minys!

Jag undrar också hur lång tid det kommer ta tills förlossningen startar efter att man tagit bort cerklaget planerat, och ifall förloppet går snabbare då. Vad säger ni som har erfarenheter? Jag har ännu inte fått tid för att ta bort cerklaget, men jag har hört att det ska bli av runt vecka 37 (är i vecka 32 nu).

Min läkare sa till mig när han drog cerklaget i 35+2 att han trodde några dagar max en vecka. Och han hade rätt! Fråga läkaren som drar cerclaget, dom ser hur det ser ut.
     Det varierar från sjukhus till sjukhus med dom brukar dra mellan 36+0-37+0 om det inte uppstår något som för mig att min hals nästan var utplånad eller att man får värkar, då tar dom bort det tidigare så det inte slits sönder. 

Svar på tråden Cerclage?