• Duckie

Cerclage?

Glömde tillägga att jag fick inte heller antibiotika efter operationen, trots att jag tog upp det. De ger bara vid behov, var svaret. Min tanke var att jag ville inte ens få behovet, för en infektion kunde vara direkt ödesdigert..

Men men, där var dem stenhårda.

Jag tiggde till mig Bricanyl, som vi hämtat ut. Nu har jag inga större problem m sammandragningar, men bra att ha hemma utifall att, skulle de starta av någon anledning finns medel hemma att försöka häva dem utan att behöva åka in akut.

• Duckie

Halloj Giggle,

be dem ta CRP, snabbsänka, snabbt stick i fingret så ser dem. Fick jag innan jag skrevs ut från sjukhuset efter op, och då såg det bra ut.

Ja, du... Dessa dagar, hur får man dom att gå? Jag ser till att gå upp m sambon runt 6-7. Förbjudit mig själv att sova på dagen så jag inte vänder på dygnet. Går på toa, sedan direkt till soffan. Får frukost o kaffe av sambon som intas halvliggande på sidan så magen liksom flyter ut åt sidan, tycker jag funkar bra ur avlastningssynpunkt. Kollar morgonnyheterna på 4:an tills jag ruttnar, sedan åker Desperate housewifes på. Är på säsong 3 och det är 8 säsonger, så räcker väl ett tag till...;) lyxar med en sittande snabbdusch varje dag nu faktiskt..

Vi köpte Apple-tv innan jul, den i kombi med Netflix är super!!! Kan tipsa om serien Sons of Anarchy om ni inte redan sett den, hur otippat bra som helst, har grav abstinens nu av att vänta på säsong 6...

Kardashians måste jag kolla in. De visar även repriserna av En unge i minuten på fyran kl 14, den fascinerar ju nu iom graviditeten.

Ja, du hör ju hur skadad jag låter. Har aldrig ens varit ett fan av att titta på tv.. Älskar vanligtvis att läsa, men av någon konstig anledning finner jag ingen ro till det nu. Måste vara den inre stressen tror jag som spökar, kommer detta gå vägen eller vaknar jag en dag och cerclaget brakar och vattnet går?

Sammandragningarna.. Ja, som tur är har jag väldigt få. Sammandragningar i kombo med svag livmtapp är ingen bra kombo vad jag förstått, därav att läkarna hela tiden ställer frågan. Mina kommer enbart när jag ligger på rygg, eftersom jag även kan bli yr i kolan då så kopplar jag samman ryggläget med att barnet plus vattnet måste trycka på något av de stora kärlen och blodtillförseln stryps. Känns som en muskelkramp i livmodern, jag har aldrig i hela utan enbart i delar av livmodern. Hävs genom att jag lägger mig på sidan, då avtar det direkt.

Magen blir dessutom stenhård, iaf på mig. Gör inte ont, men känns lite obehagligt tycker jag. Tror inte du skulle undgå att märka det om du fick det. Jag hade inga alls i första grav som gick till v 21. Nu däremot fick jag första i v 18 har jag för mig. Men som sagt, bara när jag ligger på rygg och max några stycken/vecka, så har inte tagit Bricanyl för det ännu. Läkaren menade att några stycken då och då är helt normalt för veckan jag är i.

Tror det är värre om det blir mer eller mindre konstant, har läst i den här tråden om tjejer som behövt läggas in då. Så bra att vara uppmärksam på dem, helt klart..

Oj, nu blev det en halv roman, man kanske skulle ta en av de sista utflykterna till toan? Känns som en lyx att få komma upp en liten stund.. ;)

Gäller att ha starkt psyke, men ibland håller jag på att bli knäpp. Lätt att glömma bort målet i sig då, en levande bebis.. Får påminna mig om det ibland..

Vi får peppa varandra helt enkelt! :)

• Duckie

@ kgv: jag tillhör Danderyd, det var där vi hamnade efter att vi förlorade vårt barn i v21 sommaren -11. De hade även koniserat mig tidigare. När vi förlorade skrevs det in i min journal att vid nästa grav skulle vi skickas direkt till deras specmödra pga risk för cervixinsufficiens. Inget krångel, och tycker läkarna där verkar vana vid cerclagesättningar. De provade m progesteronbehandling först men det hjälpte inte fullt ut på mig.

Jag har order om strikt sängläge, endast uppe för toabesök och kortare dusch. Mitt är satt akut dock.

@ Ebolms: försöker tänka positivt, och bra ord din vän fått med på vägen från psykologen. Skall bära med mig dem.. Hade också svårt att se En unge i minuten när det sändes, men förlorade ju också tidigare än dig och har kanske kommit lite längre i bearbetningen, för nu fascinerar det mig. Jag är ju lite längre gången också, v24 på måndag. Nu börjar det kännas overkligt istället, tänk om hon faktiskt kommer till oss? Jag vet ju ingenting om tiden efter en graviditet, de sista snart 3 åren har ju bara handlat om att lyckas bli gravid och få behålla den.

Skall nog försöka bolla lite tankar med barnmorskan nästa gång..

• Duckie

Halloj Ebolms,

kollen gick över förväntan, tappen tillbaka på 26 mm (14 mm vid operation, 18 mm när vi åkte hem från sjukan) och knappt någon funneling alls! Cerclaget satt ordentligt där det skulle.

Nu får jag röra mig friare i hemmet och ta kortare utflykter med rullen :) känns som en enorm lyx och befrielse.

Men hur gick det för dig? Hoppas, hoppas på lika goda nyheter. Tog ni reda på vem som gömmer sig därinne? ;)

Kram!

• Duckie

Ebolms, hur gick det m tappmätningen?

En liten tjej för dig med, vad roligt!! :)

Nu går du in i v 19?

Vi går in i v 25 imorgon, nu börjar det bli tyngre, det känns! Växtvärk i magen och tycker att sammandragningarna kommer lite oftare nu. Tar faktiskt en Bricanyl morgon och kväll då jag tycker dem är lite obehagliga. De släpper fort, men tycker nog att de känns rejält.

Uppe på toa 2ggr/natt vilket också är nytt.

Lanie: att dem inte kunde klippa i v 36, tycker så många andra i den här tråden haft klipp då? Inte kul att ha det så där kämpigt, skall ju finnas krafter kvar till förlossning och tiden efter också.

Förstår också att det måste finnas en oro över att fl drar igång innan klippet..

• Duckie

Hej Ebolms,

har också fått höra att de kan mäta olika, men också att tappen är lite dynamisk i sig självt och att det kan skilja lite från mätning till mätning, hur van läkaren är att tolka UL osv.

Bra att du får kollas av spec läkaren med sitt spec UL. Jag har haft dr N och han är super!! Det var han som så snabbt sprang och letade upp min läkare och informerade om läget. Engagemang till 110% !

Själv hamnade jag på DS förlossning igår kväll.. Helt plötsligt kom det blod i en flytning, så ilfart in. Allt ser dock bra ut, stängd inifrån och tappen mättes till 27 mm. Rikliga vattniga flytningar dock som blandas m blod fortfarande. Fått dropp mot smdr samt första kortisonsprutan för säkerhets skull. De diskuterar nu om jag skall skickas till KS eller ej.

Hej och hå, svänger fort.. Inga mängder blod så känner mig hyffsat lugn än så länge. Hon mår toppen också och inga tecken på att fl skulle dra igång.

Går som sagt in i v 25 idag, läkarna räknar 24 fulla. Så hon måste stanna minst 3-4 v till har jag bestämt!

• Duckie

Hej..

Blev flyttad till KS förlossning på fm i måndags. När tappen mättes på natten såg den så bra ut, men på morgonen bara 15 mm kvar samt funneling inifrån.

Ambulans till KS och blev igår flyttad till antenatalen. Fortfarande rikliga flytningar m lite färskt blod i. De hittade bakterier i urinen och infektionsvärdena hade gått upp, så får antibiotika nu. Värkhämmande droppet togs bort igår kväll så nu avvaktas effekterna av det. Hittills lugnt m sammandragningar iaf.

En dag i taget som gäller nu.. Hon mår fortfarande toppen iaf. Hoppas flytningarna o blodet kommer från cerclaget och inte inifrån.

Ja, byt läkare, vill du så kan jag skicka namnet på min? Vi hade en först som jag upplevde som väl nonchalant med tanke på vår historia. När jag misstänkte läckande fostervatten och tom uppsökt deras gynakut för detta vägrade hon trots detta att ta ett Amniosure test, då testet är så dyrt!!?

Nästa besök fick vi vår underbara läkare igen, som genast gick och hämtade testet, så var den oron ur världen. Detta hände innan cerclaget sattes, när jag stod på progesteronbehandlingen.

Ni måste få känna er trygga, det är A och O.

Tack för omtanken, 24+3 idag, så håll tummarna!!

• Duckie

Hej, blev flyttad till KS antenatal i förrgår. Gjort ett TUL idag, lillfian väger iaf ca 817 g så det var bra nyheter! Tappen dock 13 mm m funneling, fortfarande lite blodblandat som kommer. Infektionsvärde som går upp och ner, är väl det primära nu att få ner det värdet. Sammandragningarna hålls i schack med Bricanyl, funkar bättre än adalat faktiskt. Supernöjd med KS också, även om jag såklart kan sakna att diskutera med den läkare som följt oss fram till nu. Men allt för bebban, och KS har bäst beredskap för henne som läget är nu. Hoppas på att de får bukt m infektionsvärdet så att jag kanske, kanske kan få komma hem på lite permis... Men men, det skall se stabilt ut isf, inga chansningar. Längtar också efter att få passera v 28!!

• Duckie

Hej Dallis, skönt att cerclaget är väck! Hoppas att du nu fått chans att vila lite inför det som stundar. Kanske har du fått redan? :) Själv ligger jag kvar på antenatalen.. Infektionsvärdet fortsatte att gå upp trots all antibiotika. Igår kom läkaren in och förberedde oss på att hon kanske behövde plockas ut ganska snart om inte värdena börjar vända nedåt :( Som tur är hade de gjort det idag, 8 enheter ner så håll tummarna nu att det fortsätter så.. 25+1 imorgon, så då går vi in i v26..

• Duckie

Hej... Det går inte så bra.. Sent igår kväll började jag läcka fostervatten. De närmaste tre dagarna är nu kritiska. Håller det sig lugnt kan hon dock stanna ett tag till säger läkarna, förutsatt att hon mår bra förstås. Barnläkare på ingång som skall informera om vad vi har framför oss. Är livrädd!!!!

• Duckie

Tack, vad gulliga ni är!!! :) Läckaget har lugnat ner sig, peppar peppar... Finns fortfarande mycket vatten runt henne och infektionsvärdena går så sakteliga nedåt. Hennes hjärtljud har också lugnat sig lite, ligger nu mellan 140-160 istället för 160-170. Om de högre värdena nu berodde på infektionen så verkar ju den påverkan vara borta nu iaf. Även sammandragningarna har lugnat sig avsevärt, har inte behövt ta Bricanyl på 2 dagar nu. Snart har en dag till passerat, första delmålet är 26 fulla veckor. Tack för artikeln! Ja, vår loppa borde ju så sakteliga närma sig 900 g nu, man förstår verkligen hur pass viktig varje dag och vecka är i de här veckorna. Det kan vara milsvid skillnad mellan att födas i v 23-24 mot 25-26. Drömmålet just nu är att komma förbi 27 veckan. Kramar till er och häng i ni också! Lägen kan ändras fort, varje dag utan drama är värd att firas. Kram!

• Duckie

Hej.. Det svänger fort som sagt.. 30 min efter att jag postade inlägget gick allt vatten. Efter ett tag kom sammandragningar, och ett helt läkarteam kom in och pratade och kollade m UL. De gjorde sig beredda för att plocka ut henne m snitt. De avvaktade effekten av en Bricanyltablett samt infektionsprover som togs snabbt. Sammandragningarna gav med sig m Bricanylen och infektionsvärdet var inte högre än sista mätningen, så faran blåstes över för natten och vi fick försöka sova. Inga smdr alls just nu och senaste CTGt visade att hon mår bra i magen fortfarande. Jag är livrädd för snittet, vet inte varför.. Fick nästan panik igår, men är kanske en reaktion på all anspänning. Får en primitiv känsla av att bara klä på mig och smita hem och förtränga det som händer. Skönt att ha sambon boendes här nu iaf. .

Svar på tråden Cerclage?