• Jomajano

Cerclage?

usch ja nu blev jag också lite ängslig.. fan ska de med göra ont... trött på allt som har med vård att göra... mitt cerclage sitter väldigt ytligt, typ 7-8 mm bara längst ut på tappen. Jag var på kontroll i går och då mättes tappen till 11 mm..  men en läkare jag träffat tidigare han tyckte inte det gjorde så my om cerclaget satt kvar när förlossningen satte igårng..

• Jomajano

Det sitter ytligt för dom satte det så sent kallas typ rescue (räddning) dom tager vad dom haver, :) det sitter väldigt dåligt i alla fall men dom lät det sitta kvar ändå, i v 31 var jag öppen 2 cm och hade buktande hinnor men sen så stängde sig tappen igen.... Knasigt allt dedär med tappen.. Är i vilket fall i v 35 nu så nu kan hon gärna få komma snart... :)

• Jomajano

Ja så himla skönt.. Har varit en alldeles för lång väntan.. När var det dax för dig? Förstår att du har det jobbigt och ont.. E det samandragningar?

• Jomajano
    (Becca81)
    min tapp var
    v 22+4 1.7cm  höll sig så i 4 v,
     v 26 blev den 7-8 mm då satte dom ett cerclage som var sådär lyckat..
     v 28 var läget oförändrat skrevs ut från sjukhuset..
     v 29 var jag öppen 2 cm och hade buktande hinnor..
     v 30+2 tappen återställd på 7-8 mm
    nu v 33+4 så är tappen 1.2 cm.. vem vet vart de här slutar!! hopp finns det alltid! lycka till
  • Jomajano

Becca81 konstigt för till mig har dom sagt att enda anledningen att stoppa upp i dom vevkorna är för att ge bebis kortison å de fick min i v 26 så från v 30 tänkte dom inte stoppa alls! Olika på olika sjukhus antar jag..

• Jomajano

Hej ring barnmorskan, jag förstår att du tycker det är skiiit jobbigt med sjukhus, jag är precis lika dan, jag hatar sjukhus.. Men ibland har man inget val, denna gången är det för något positivt, denna gången ska du få en underbar liten bebis, nu e det så nära... Ring och be om hjälp

• Jomajano

Gör de, hur långt har du kommit? Jag är 34+4 idag jag e redo, bebis får gärna komma snart :)

• Jomajano

Nä jag kan förstå att det känns så, men det borde läkarna ta hänsyn till också, alltså ditt mående.. Bebisarna är stora nog att klara sig bra nu så dom borde ju kunna plocka ut din skatt snart med tanke på vad du gått igenom.. Men se till att få sova först. så du e pigg och fit for fight när du blir mamma :)

• Jomajano

Har också fått klipptid den 19/1 kl 8.00 dom vill att jag kommer fastande så dom kan söva mig om de skulle behövas.... Hmmm e det vanligt att klippet sätter igång kakaset?

• Jomajano

Klipp tid.. Inget snitt här :) skrev fel 19/12 mena jag.. Om 2 veckor.. E planerad till 11/1 så de kan ju ca bra att ta det innan :) mitt cerclage sitter helt på sniskan så jag hoppas också det går lätt som en plätt :)

• Jomajano

Casipoeia: hej förstår hur du har det jag blev sängliggande från v 23 till i stort sett nu v 35+0 idag :) 8 v låg jag på sjukhus också, blää har varit den värsta tiden men nu väntar nått gott :) stort lycka till!

En fråga till er allihop, kom på att min sjukskrivning går ut nästa v 14/12.. Men har inte klipptid försen 19/12 hur har ni det med sjukskrivningar? Det kan ju kanske inte stå pga. Hotande förtidsbörd men om man har legat still i 13 v kan man ju inte direkt jobba heltid nu... Och föräldrar dagar vill man ju inte ta ut än...

• Jomajano

Ok tack för svar, gravidpenning, e det havandeskapspenning?? Pratade med FSK om det tidigare i graviditeten men då va det att glömma pga att dom gick bara på tunga lyft.... Knäppt!

• Jomajano

Hej 111212 kl 06.50 kom min sessa till världen, 35+4 2790g och 47 cm lång allt har gått bra å det känns så bra.. Hejja alla er som har an liten bit kvar å alla som har lite längre bit ned :)

• Jomajano

Stort lycka till både mamma mys och mischooo snart e dom här :) vi har de jätte bra, hon bara äter å sover :) men som att det inte räckte med allt som varit så åkte vi på att hennes höft e lite överrörlig så nu måste hon ha en slags ställning på sig i sex v men sen ska de visst bli bra.. God jul allihopa!!

• Jomajano

Silverklar, min dotter föddes med cerclaget kvar så dom fick ta det i efterhand, skulle rekomendera att du åker in en gång för My hellre för det var inte så kul att ta det när man e nyförlöst... Tyckte jag :) åk hellre in en gång för My så dom kan kolla om det händer nått! Lycka till!
    Violatricolor jag träffade pupp på sjukhuset för flera veckor sedan, då gick det ganska bra lilla pojken andades själv å så.. Har jag för mig, hon sa att hon inte va så aktiv på FL men tittade in i bland, vi får bara hoppas å hålla tummarna för att allt går och har gått bra! Gott nytt år allihopa !!

• Jomajano

Det är säkert lite sämre å sätta det akut än planerat, så är det med allt, men på mig satt de ett cerclage v 26 var då öppen ca 2 cm innifrån och hade ca 7 mm sluten tapp, men med vila kom inte min lilla snäcka försen 35+4 vägde 2,8kg och vi åkte hem 2 dar senare... Stort lycka till!!

• Jomajano

Kan tillägga att min "tråkiga" graviditet började i v 23 då de upptäckte att min tapp v 1,7 cm sakta å tyst öppnade jag mig den ens bilden av tappen var inte den andra lik.. I v 29 bl.a., va jag öppen 2 cm med buktande hinnor trots cerclaget och två dar senare var jag stängd igen... Tappen är oförutsägbar helt enkelt...

• Jomajano

Hej måste ge ett litet peppinslag :) för ett halvår sedan var jag aktiv på denna tråden, då min dotter skulle födas, jag blev inlagd i v 23 med en tapp på 1.7 mm sakta men säkert blev den mindre å mindre, i v 26 sattes ett cerclage och jag fick fortsatt vara sängliggande då det i stortsett misslyckades pga att det var för lite tapp kvarka 1 cm.. trots en fruktansvärt jobbig graviditet med mycket Ångest och oro kom vår lilla tjej inte försent v 35+1 det var det ingen som trodde kan jag säga, kämpa på trots att uppförsbacken är förbaskat lång så finns det en ände.... Stor kram!!!

Svar på tråden Cerclage?