Inlägg från: PennyJenny |Visa alla inlägg
  • PennyJenny

Cerclage?

MagdaA skrev 2010-07-14 22:43:16 följande:
    menade såklart torsdag nästa vecka...
    Jag är lite graviditetströg här så det är ingen fara Lycka till!
  • PennyJenny

Magda 84: Ja, här är stiltje just nu :o) Själv "firar" jag 4 veckor på sjukhus idag! Tänk för 4 veckor sedan var allt så totalt beckmörkt det kan bli i ens liv. Och nu går jag snart in i 25 fulla veckor och hoppet växer för varje dag :)

Jag har en fundering till er "cerklagare" här ute; Kan slemproppen gå trots att man har cerklage?? Dum fråga kanske, men jag kan inte låta bli att undra. Har inga som helst tecken på slemmis men jag tänkte OM förlossningen närmar sig så kan man ju märka det på att slemproppen går (det gjorde den ju i v21 för mig, huuu!!).

• PennyJenny
    Grazila skrev 2010-07-20 22:42:05 följande:
    Nej slemproppen kan inte lossna förrän cervix öppnas, vilket den inte kan i sin helhet förrän cerclaget är borta. Däremot kan man ju få rikligare flytningar som inte riktigt är jämförbara med den där klumpen :P Tyvärr får vi märka förlossningsstart med smärtsamma värkar och ev. blödning.. uscha.

Här MVC idag igen... det börjar sjunka in att det faktiskt snart kan vara dax. Svårt att sova och mycket konstiga tankar nu. 
    Misstänkte nästan det :) Lite korkad fråga men jag var tvungen att kolla iaf haha.
  • PennyJenny
    tigerkaka skrev 2010-07-21 17:57:51 följande:
    i morrn har jag varit inlagd i 5 veckor , läget har försämrats stegvis o nu är de knappt 5mm lite slem och en lös tråd som håller i hop. fosterhinnan är långt ner i kanalen med. slemproppen har lyckats trycka ut sig i små mängder sen en vecka tillbaka, känns sådär.. har haft mkt sammandragningar =(

är rädd för infektioner me tanke på min gbs, me lite fantasi kan man få för sig mkt...

är verkligen inte sugen på att föda barn alls , nu.

så här kämpas det på in i det sista!   tänker på er allihopa =)

kramar från sjukhussängen !
    Oj oj oj! Jag firar 4+ i veckor här :) Vilken vecka är du i nu?
    Jag ska på ny mätning imorgon (de ska göra TUL så jag antar de kollar cerklaget då oxå, den hade ju minskat från 2 cm till 8 mm för nån vecka sedan...)
  • PennyJenny
    Grazila skrev 2010-07-21 18:21:39 följande:
    Shit pommes, du har det inte för roligt :/ Och där fick vi ett mer utförligt svar på PennyJennys inte alls dumma fråga om slemproppen.
    Good thing, tigerkaka att den efter hand kan ombildas inifrån och din knodd ändå skyddas mot gbs:en. Hoppas du lyckas knipa en bra stund till, håller tummarna!! 
    Ja, den kan ju det som tur var! Min försvann ju helt den där fasansfulla morgonen när förlossningen drog igång. Men den är återbildad igen med all sannolikhet enl dr :)
  • PennyJenny
    MagdaA skrev 2010-07-21 19:33:00 följande:
    tigerkaka: kämpa på! Hoppas du får ligga många veckor till!

ja, hoppas att det blir en tåd för mig snart. är i vecka 9+4 nu, men jag tror att dom vill vänta till 13 el 14+0 inte helt säker. ska till läkaren i morgon så jag hoppas få klara besked då. så 3el 4 veckor till skulle jag tippa... det är min semester de. jobbar sista dagen på fredag, sen 3 veckor helt ledigt! (nästan)
    Vad skönt, då går kanske tiden lite fortare oxå :)
  • PennyJenny
    MagdaA skrev 2010-07-22 09:43:19 följande:
    snart dax för mig att åka till läkaren. känner mig lite nervös, samtidigt som jag har sett fram emot det här besöket. hoppas kunna lägga upp en plan så jag vet lite mer hur det blir framöver.

drömde om blödningar i natt igen, men inget har kommit, skönt!
    Lycka till!!!

Idag var jag på TUL, liten väger 728 gram :) Allt ser finemang ut med honom, vilket är skönt. Hade hoppats på de skulle kollat tapp och livmodervägg idag men det var "bara" en bm som utförde TUL idag.

Hoppas ni alla mår bra här inne, bebisar som mammor :) Själv är jag 25 fulla veckor idag vilket känns heeelt fantastiskt. Kan ni också känna en känsla ibland av att "tänk om vi gett upp, då hade han/hon aldrig funnits idag"? Den tanken slår mig ff ganska ofta, att vi så himla lätt hade kunnat ge upp om vi lyssnat på läkarna som verkligen frågade oss om och om igen om vi ville satsa då i v20 när cerklaget sattes. Vet inte vad jag vill ha sagt egentligen... men känslan gör mig ledsen fast jag sitter här idag och ff är gravid liksom. Tänk om vi inte kämpat? Då hade han inte funnits nu. Rörigt inlägg, jag vet :-/
  • PennyJenny
    Grazila skrev 2010-07-22 11:27:31 följande:
    Mm, det är sådär... att man funderar kring hur det gått om man varit lättare att prata omkull kanske. Läkarna får ju inte inge för mycket hopp. Men du har ju velat detta, med oddsen emot från första början, så har jag uppfattat dej här iaf! Så låt det inte gnaga för mycket i dig, du/ni har ju kämpat med bravur från start för ert barn. Allt har ju kunnat hända på vägen, men inget av det hade berott på dig. 

GRATTIS till era 25 veckor! Varje dag är ett jätteplus ju!! 
    Ja, för mig har det hela tiden bara funnits en väg - att kämpa. Ibland kommer dom tankarna bara, det är inte ofta men ibland som sagt. Men nu kämpar vi vidare, vill såååå gärna gå 3 veckor till. Hade hoppats på de skulle kollat cerklaget idag, är en vecka sedan sist och då var det bara 8 mm tapp kvar. Den hade ju krympt väldigt fort då. Så man kanske hinner "förbereda sig rent mentalt"
  • PennyJenny
    MagdaA skrev 2010-07-22 14:01:37 följande:
    hejsan hejsan

tilbaka från läkaren. inte riktigt så klok som jag hade önskat med hyffsat iaf. är nu sjukskriven 100% 1 månad. nästa koll om 3-4 veckor. lutar åt cerklage kring vecka 15.

fick se en sprattlande liten bäbis som vinkade med både händer och fötter. lycka!

nån som vet hur det funkar med FK om läkaren har sjukskrivit mig heltid men om jag ändå skulle vilja jobba t ex 10%? läkare kan ju bara sjukskriva 25, 50, 75 el 100%
    Skönt med en liten sprallande bebis :)

Hmmm.... vet inte riktigt hur det funkar, men 10% borde man väl kunna jobba? *funderar*
  • PennyJenny
    Grazila skrev 2010-07-22 18:24:42 följande:
    Du kan väl be dem göra en ny bedömning av din tapp? Det är ju en väldigt bra motivering att du vill veta och ev. vara förberedd. 
    Jag ska ta upp det på ronden imorgon. Borde ju vara intressant och viktigt även för dom med tanke på vilken paniksituation det kan bli om det drar igång plötsligt...
Svar på tråden Cerclage?