• Elins mamma 2010

Vad kostar en bettskena?

Min tandläkare tycker att jag behöver en bettskena. De är väl väldigt dyra? Nån som vet vad de kostar?

BF 100904 - Längtar!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-09 11:11
    Jag har inte frågat min tandläkare om pris än, tänkte jämföra lite priser :)
  • Svar på tråden Vad kostar en bettskena?
  • antitanten

Hos tandläkaren kostar en bettskena ganska mycket.
    Här är ett exempel från tandläkarmottagning :

Skenor Pris
      Bettskena (hård) inkl. teknikerkostnad
    3760:-
      Mjuk bettskena/tandskydd
    2163:-
      Antianpnéskena (snarkskena)
    6430:-
    Profylaxskena per styck 772:-

MEN.... du kan även köpa  bettskena på internet till otroligt mycket lägre pris:
    Dessutom slipper man ju gå till tandläkaren.

www.medistore.se/dental-protection-tandskydd-...

Hoppas du fick svar på det du undrade över.

Hälsn
    Lena/Antitanti

• antitanten
    antitanten skrev 2010-03-09 02:32:33 följande:
    Hos tandläkaren kostar en bettskena ganska mycket.Här är ett exempel från tandläkarmottagning :Skenor Pris   Bettskena (hård) inkl. teknikerkostnad3760:-   Mjuk bettskena/tandskydd2163:-   Antianpnéskena (snarkskena)6430:- Profylaxskena per styck 772:- MEN.... du kan även köpa  bettskena på internet till otroligt mycket lägre pris:Dessutom slipper man ju gå till tandläkaren.www.medistore.se/dental-protection-tandskydd-...Hoppas du fick svar på det du undrade över.HälsnLena/Antitanti
    Bettskenor hos Medistore kostar  349 :-      ett riktigt fynd alltså- och precis samma som tandläkarmottagningarna har och gör.
  • Menhir

Nej nej nej! Det är INTE samma sak att köpa en prefabricerad skena som att en tandtekniker gjuter upp en skena på gipsmodeller av dina egna tänder!! Det är som att jämföra ett frisörbesök med att klippa sig själv i spegeln ungefär...

Den färdiga skenan, hur noga den än gjorts, ska dessutom slutjusteras i munnen.

Din tandläkare har bedömt att du behöver en bettskena, troligen antingen för att musklerna är överansträngda eller för att skydda käkleden. Satsa  på en riktig bettskena, med "gör-det-själv-varianter" riskerar du att förvärra läget och då är det faktiskt nästan alltid bättre att avstå helt och hållet tills du har råd.

Be i så fall tandläkaren om rörelseträning eller annat som kan fungera under tiden.

Menhir, leg tandläkare

• Umbrageous
    Menhir skrev 2010-03-09 15:55:52 följande:
    Nej nej nej! Det är INTE samma sak att köpa en prefabricerad skena som att en tandtekniker gjuter upp en skena på gipsmodeller av dina egna tänder!! Det är som att jämföra ett frisörbesök med att klippa sig själv i spegeln ungefär...Den färdiga skenan, hur noga den än gjorts, ska dessutom slutjusteras i munnen.Din tandläkare har bedömt att du behöver en bettskena, troligen antingen för att musklerna är överansträngda eller för att skydda käkleden. Satsa  på en riktig bettskena, med "gör-det-själv-varianter" riskerar du att förvärra läget och då är det faktiskt nästan alltid bättre att avstå helt och hållet tills du har råd.Be i så fall tandläkaren om rörelseträning eller annat som kan fungera under tiden.Menhir, leg tandläkare
    Fast de du köper gjuter du av dina egna tänder med också. SÅ vad är skillnaden?
  • Örnie

Jag har en skena som tandläkaren passade in. Den är fantastisk. Jag önskar bara att min förra tandläkare hade kommit på det för 10 år sen så hade jag sluppit en massa tandproblem och kostnader. Den passar dessutom perfekt och finslipningen efter provning osv gjorde tandläkaren på plats. 

• Elins mamma 2010
    Örnie skrev 2010-03-09 16:01:29 följande:
    Jag har en skena som tandläkaren passade in. Den är fantastisk. Jag önskar bara att min förra tandläkare hade kommit på det för 10 år sen så hade jag sluppit en massa tandproblem och kostnader. Den passar dessutom perfekt och finslipningen efter provning osv gjorde tandläkaren på plats. 
    var den inte så dyr alltså?
    BF 100904 - Längtar!
  • Callina

Min kostade ca 3.000 kr hos tandläkare. I min flytt verkar den ha kommit bort så nu känns det lite jobbigt att behöva göra om proceduren :-/

• huny

Ett tips bara - när jag skaffade min senaste bettskena så fick jag en avgjutning av mina tänder "på köpet". I och med detta behöver jag inte göra om gjutningen om min bettskena kommer bort, utan lämnar bara in avgjutningen.

Förresten så kan jag tipsa om NTI-bettskenan. Den är mindre och skyddar inte bara tänderna utan gör även att musklerna slappnar av. Kostar lite mer, men för mig har det varit värt det då jag slipper huvudvärken.

Svar på tråden Vad kostar en bettskena?