• Elins mamma 2010

Vad kostar en bettskena?

Min tandläkare tycker att jag behöver en bettskena. De är väl väldigt dyra? Nån som vet vad de kostar?

BF 100904 - Längtar!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-09 11:11
    Jag har inte frågat min tandläkare om pris än, tänkte jämföra lite priser :)
  • Svar på tråden Vad kostar en bettskena?
  • Elins mamma 2010
    huny skrev 2010-03-09 18:29:33 följande:
    Ett tips bara - när jag skaffade min senaste bettskena så fick jag en avgjutning av mina tänder "på köpet". I och med detta behöver jag inte göra om gjutningen om min bettskena kommer bort, utan lämnar bara in avgjutningen.Förresten så kan jag tipsa om NTI-bettskenan. Den är mindre och skyddar inte bara tänderna utan gör även att musklerna slappnar av. Kostar lite mer, men för mig har det varit värt det då jag slipper huvudvärken.
    bra tips, tack!
    BF 100904 - Längtar!
  • Menhir
    Umbrageous skrev 2010-03-09 15:58:38 följande:
    Fast de du köper gjuter du av dina egna tänder med också. SÅ vad är skillnaden?
    Vad jag vet finns inte avtrycksmassa att köpa ute i handeln, specialgipset för att tillverka modellerna kan man säkert få tag på (vanligt gips är alldeles för poröst) och dessutom ska man ha tillgång till avtrycksskedar ("formar").

I vilekt fall är det tveksamt om ens jag, med över 10 års erfarenhet som allmäntandläkare, kan ta särskilt bra avtryck på mig själv. Och det tar ett antal avtryck att träna sig på innan de uppfyller kraven för att tillverka en bettskena.

NTI-skenan fungerar jättebra men ska inte användas under för lång tid. Eftersom man bara biter på framtänderna börjar hos många kindtänderna att "vandra ner" - efter några månader finns risken att framtänderna inte går ihop längre. Det drabbas inte alla men tillräckligt många för att rekommendationen är att inte använda NTI-skenan permanent. Det finns bettskenor som fungerar som NTI men som går över samtliga tänder i överkäken och då försvinner risken att tänderna "vandrar".
  • Umbrageous
    Menhir skrev 2010-03-09 22:37:17 följande:
    Vad jag vet finns inte avtrycksmassa att köpa ute i handeln, specialgipset för att tillverka modellerna kan man säkert få tag på (vanligt gips är alldeles för poröst) och dessutom ska man ha tillgång till avtrycksskedar ("formar"). I vilekt fall är det tveksamt om ens jag, med över 10 års erfarenhet som allmäntandläkare, kan ta särskilt bra avtryck på mig själv. Och det tar ett antal avtryck att träna sig på innan de uppfyller kraven för att tillverka en bettskena.NTI-skenan fungerar jättebra men ska inte användas under för lång tid. Eftersom man bara biter på framtänderna börjar hos många kindtänderna att "vandra ner" - efter några månader finns risken att framtänderna inte går ihop längre. Det drabbas inte alla men tillräckligt många för att rekommendationen är att inte använda NTI-skenan permanent. Det finns bettskenor som fungerar som NTI men som går över samtliga tänder i överkäken och då försvinner risken att tänderna "vandrar".
    Jag har svårt att förklara men de jag köper värmer du och formar direkt i munnen. De ser först ut som de på bild i tråden men oformade kan man ju inte ha dom i munnen. De skenorna täcker ända fram till bak över mina visdomständer, jag fick klippa till lite bara för att korta skenan.

Jag har gjort många sånna där avtrycksmojjar med specialgips, visst är det typ lila-ish först som sen blir typ vitt?

Jag har vidgat käkben och flyttat om hela munnen utan att överdriva....
  • stinalottalarsson

Vilken är livslängden på en skena man köper på internet? Det är väl ganska relevant i sammanhanget. Jag har haft bettskena i 13 år, en hård däruppe och en mjuk därnere (jag är inte direkt attraktiv när jag ska sova ). Den mjuka skulle behöva bytas ut, men jag har varit lite för snål. Den har spruckit på toppen vid framtänderna, men då jag har den hårda där uppe så sliter jag ju inte tänderna emot varandra...Jag skulle nog inte köpa på internet ändå, jag vill vara säker på att det är någon som kan sin sak som gör det så att inte tillståndet blir förvärrat istället.

• Umbrageous
    stinalottalarsson skrev 2010-03-10 13:17:15 följande:
    Vilken är livslängden på en skena man köper på internet? Det är väl ganska relevant i sammanhanget. Jag har haft bettskena i 13 år, en hård däruppe och en mjuk därnere (jag är inte direkt attraktiv när jag ska sova ). Den mjuka skulle behöva bytas ut, men jag har varit lite för snål. Den har spruckit på toppen vid framtänderna, men då jag har den hårda där uppe så sliter jag ju inte tänderna emot varandra...Jag skulle nog inte köpa på internet ändå, jag vill vara säker på att det är någon som kan sin sak som gör det så att inte tillståndet blir förvärrat istället.
    Livslängd ingen aning men den kostade 29 spänn den jag köpte och jag hade den i 6 månader.
  • giftgrodan

jag har köpt hockeyskydd på Intersport som jag använder, för att inte gnissla tänder.

• Elins mamma 2010
    giftgrodan skrev 2010-03-10 21:22:12 följande:
    ja, jag undrar också. Vad är det värsta som kan hända?
    kan tänderna flyttas en aning för att skyddet inte är exakt utformat? ja jag vet inte...
    BF 100904 - Längtar!
  • Menhir
    Elins mamma 2010 skrev 2010-03-10 21:11:02 följande:
    menhir, du som är tandläkare vad säger du om att använda hockeyskydd?
    Hockeyskydd är oftast personligt utformade de också, åtminstone de jag har gjort. Hemmasnickrade hockeyskydd vet jag itne mycket om.

Lite förenklat får man bettskena antingen för att musklerna är inflammerade och överansträngda eller för att själva leden är påverkad. Leder kan antingen vara inflammerade - sk artrit - eller "nedbrutna" - sk artros. Artros är ofta inte så mycket att göra åt, det gäller att skydda leden (med bettskena tex) så den inte bryts ner mer. Är den riktigt risig KAN man transplantera revben till käken men det är ovanligt.

Artrit gör skitont helt enkelt och tro mig, det vill ingen ha! Vid akuta besvär kan man tex spruta kortison i leden för att lindra. Och återigen bettskena för att avlasta leden.

Sedan kan man ha andra bekymmer med käkleden som att disken hamnat snett (det knäpper) eller att disken hamnat helt fel (då  kan man knappt gapa).

Så vad kan hända om man inte anvnder bettskena? Lite av problemet är att käkleden är en tålig led som inte gör ont i första taget. Hade tex mina knäleder varit lika skadade som mina käkleder hade jag suttit i rullstol, nu räcker det med bettskena och rörelseträning.

För mig innebär bettskenan att jag slipper värk (oftast) och att jag skonar mina käkleder så jag kan tugga maten även som gammal. Om man tycker det är värt pengarna eller inte är upp till var och en. Fråga din tandläkare varför just du ska ha bettskenan och vad som kan hända på sikt om just du väntar.

Personligen tycker jag att det är lika dumt att inte lyssna på mekaniker som tycker bromsarna borde fixas på bilen. Att göra egna bettskenor är som att fixa bromsarna med silvertejp.

Hur länge en bettskena håller - sköts den om bra så lääänge. Min är 15 år nu och har justerats emellanåt (eftersom den nöts) men fungerar annars väldigt bra. Borstas varje kväll med tandkräm och ligger i vatten för att inte få microsprickor.
Svar på tråden Vad kostar en bettskena?