Elins mamma 2010 skrev 2010-03-10 21:11:02 följande:
menhir, du som är tandläkare vad säger du om att använda hockeyskydd?
Hockeyskydd är oftast personligt utformade de också, åtminstone de jag har gjort. Hemmasnickrade hockeyskydd vet jag itne mycket om.
Lite förenklat får man bettskena antingen för att musklerna är inflammerade och överansträngda eller för att själva leden är påverkad. Leder kan antingen vara inflammerade - sk artrit - eller "nedbrutna" - sk artros. Artros är ofta inte så mycket att göra åt, det gäller att skydda leden (med bettskena tex) så den inte bryts ner mer. Är den riktigt risig KAN man transplantera revben till käken men det är ovanligt.
Artrit gör skitont helt enkelt och tro mig, det vill ingen ha! Vid akuta besvär kan man tex spruta kortison i leden för att lindra. Och återigen bettskena för att avlasta leden.
Sedan kan man ha andra bekymmer med käkleden som att disken hamnat snett (det knäpper) eller att disken hamnat helt fel (då kan man knappt gapa).
Så vad kan hända om man inte anvnder bettskena? Lite av problemet är att käkleden är en tålig led som inte gör ont i första taget. Hade tex mina knäleder varit lika skadade som mina käkleder hade jag suttit i rullstol, nu räcker det med bettskena och rörelseträning.
För mig innebär bettskenan att jag slipper värk (oftast) och att jag skonar mina käkleder så jag kan tugga maten även som gammal. Om man tycker det är värt pengarna eller inte är upp till var och en. Fråga din tandläkare varför just du ska ha bettskenan och vad som kan hända på sikt om just du väntar.
Personligen tycker jag att det är lika dumt att inte lyssna på mekaniker som tycker bromsarna borde fixas på bilen. Att göra egna bettskenor är som att fixa bromsarna med silvertejp.
Hur länge en bettskena håller - sköts den om bra så lääänge. Min är 15 år nu och har justerats emellanåt (eftersom den nöts) men fungerar annars väldigt bra. Borstas varje kväll med tandkräm och ligger i vatten för att inte få microsprickor.