Inlägg från: HäxanSurtant3 |Visa alla inlägg
  • HäxanSurtant3

Sänk abortgränsen!

Shadilly skrev 2010-03-11 19:17:57 följande:
    VAR VILL DU BLI ANMÄLD? FL? POLISEN? HSAN? RADIOTJÄNST?
    tja mig spelar det inte så stor roll...för jag har inget att dölja.
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • HäxanSurtant3
    Shadilly skrev 2010-03-11 19:26:43 följande:
    då verkar det väl rimligare att du anmäler dig själv istället för att tjata om att andra borde?
    nej det är inte jag sjäv som tjatar om att jag borde ditten o datten-det är de självutnämnda tråd-poliserna som ägnar sig åt diverse person-agrepp-då tycker jag de kan anmäla istället om de stör sig så..
  • HäxanSurtant3
    Shadilly skrev 2010-03-11 19:22:41 följande:
    OCH APROPÅ SYLTSMÖRGÅSAR HAR JAG FORTFARANDE ETT HORN I SIDAN TILL MATTANTERNA.
    jag avskydde flour-tanterna ..
  • HäxanSurtant3
    Shadilly skrev 2010-03-11 19:41:31 följande:
    men om man anser att det är olämpligt att en läkarstudent uttalar sig på ett visst sätt betyder det ju inte automatiskt att det bryter mot FLs regler. 
    nej men det finns inga som helst regler som säger att inte en läkarstuderande får tycka illa om aborter, tycka folk som slarvar med P-skydd är oaktsamma om de sedan gör abort (moralen att de borde ha skyddat sig innan). Det är fullt tillåtet med dessa åsikter. Det finns inget som reglerar åsikter inom sjukvårdem. Det är åsiktsfrihet där. Men i förhållande till sina patienter så har man en yrkeskodex där man så klart inte delger dem sina privata åsikter.

Ingen här på FL är min patient. Och kommer antagligen heller aldrig bli...dessutom är jag privatperson här. Är det svårt förstå?

Det är yttrandefrihet i Sverige och det gäller alla människor.
  • HäxanSurtant3
    Plutteli skrev 2010-03-11 20:02:05 följande:
    En sak jag inte begriper mig på är att så gott som varenda en som hoppar in i tråden och propagerar för sänkt abortgräns gör det med argumentet att man minsan inte ska få komma på i v. 22 att man inte vill ha barn trots allt och liknande åsikter. Har verkligen alla abortmotståndare helt missat att sena aborter bara får göras med speciellt tillstånd, för att inte tala om att det är så pass få aborter per år som görs efter v. 12 att det knappt är ett problem i vilket fall. Är det värt att göra ett sådant väsen pga 300 aborter om året, varav majoriteten görs på foster till kvinnor med svåra sociala problem (dvs. missbrukare) eller pga sjukdommar?
    nej du har helt rätt! det du skriver har jag också skrivit här flera ggr: dagens abortlag är egentligen inget problem eftersom det är så få som utförs sent och då av ,som dus kriver, missbrukande socialt belastande kvinnor som inte har koll...elelr så är det fara för barnet el fostret är inte livsdugligt.

det som är anmärkningsvärt är isåfall tex en bekant jag har som upptcäkte sin graviditet i v 10 oc ville ej behålla pg att hon ahr en termin kvar på sin utbildning plus att hon inte ville "bli tjock" rent allmänt. hennes man vill ha barnet..

Där tyckte de flesta av våra vänner hennes beslut var korkat...

Men hon mådde bäst av en abort och det var ju HENNES val som jag naturligtvis respekterade fullt ut.

Men man an ändå få ha åsikten att abort är ett nödvändigt ont, att alla borde ta sitt yttersta ansvar för att undvika graviditet om man inte önska få barn just då....
    och åsikten att ett embryo och ett foster också är ett liv värda respekt....
  • HäxanSurtant3
    Stinky skrev 2010-03-11 20:26:58 följande:
    Kan du svara på min fråga?
    vilken ? redan glömt vad du frågade. jag har nattat barn här en stund.
  • HäxanSurtant3
    Shadilly skrev 2010-03-11 20:25:30 följande:
    Tydligen inte de som har åsikter om det du har att säga? Det ingår i yttrandefriheten att få säga att det är olämpligt att vissa typer av människor är läkare om man tycker det. Häpp.
    nej det är inte Ok skriva så direkt til en person på FL då det är personagrepp enligt Fls regler. Det är inte Ok angripa personen bakom åsikten.....
  • HäxanSurtant3
    Stinky skrev 2010-03-11 20:26:58 följande:
    Kan du svara på min fråga?
    om jag anmäler alla opassande inlägg? hurså? Tja det är ju det man skall göra ist för att börja med personangrepp....om man skall följa Fls regler.
  • HäxanSurtant3
    Shadilly skrev 2010-03-11 20:36:10 följande:
    Det låter som att det är du som borde anmäla i så fall, om du inte vill det kan du väl sluta tjafsa om att du blir illa behandlad för att lämpligheten i dina åsikter ifrågasätts och återgå till ämnet?
    ämnet som är abortgränsen,vilken jag kan tänka mig skulle ses över ja...kanske ev sänkas för helt fri abort...svår fråga,många aspekter väga in....

Rent känslomässihgt har jag lust skriva "sänk till v 12" men det är ju inte riktigt förenligt med hänsyn till alla situationer.

Man får väl antaga att de som fattat dessa beslut om vart gränsen skall gå har utrett detta noga...

Utifrån min personilga åsikt är abort aldrig ett tänkbart alternativ för just MIG, men för andra så får de själva bedömma vad som är bäst för dem. Men jag har svårt att ta in deras val känslomässigt då jag inte kan tänka mig avsluta en påbörjad graviditet såvida det inte är fara för mitt liv eller fostret/barnet är livsodugligt.

Så-nu har jag nog inget mer att tillföra själva ämnet..

Såvida ingen vill debattera embrouts/fostrets egenvärde och rätt till liv?

I och för sig en helt hopplös debatt då jag själv inte ens har aalrt för mig då ett foster får ett människovärde.....svår fråga.
  • HäxanSurtant3
    siamusen skrev 2010-03-11 20:38:48 följande:
    Du far gärna svara pa min fraga om varför du säger att du jobbar utomlands nâr du jobbar i skåne?
    jag behöver inte redovisa mina arbetsplatser för dig.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!