Inlägg från: HäxanSurtant3 |Visa alla inlägg
  • HäxanSurtant3

Sänk abortgränsen!

Fru U skrev 2010-03-11 14:54:16 följande:
    Eftersom du gillar psykologi så borde du vara på det klara med att man aldrig helt kan koppla bort delar av den man är och det kommer att påverka arbetet man gör.Men det förvånar mig inte att du förnekar att det är så.
    efetrsom du uppenbarligen inte har samma yrke som jag så tycker jag du skall bespara dig dessa uttalanden...du har inte en susning om vad du pratar om märker jag.

Grunden i en proffession är att kunna åsidosättasitt privatliv/privata åsikter och agera objektivt. Det går hur bra som helst och det har funkat i snart 20 år för mig.Utan en enda anmälan på jobbet av mitt agerande.

lägg ned nu.
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • HäxanSurtant3
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-11 15:00:25 följande:
    Jag är lingvist, språkvetare. Jag vet när någon försöker limma på någon något, en åsikt, en tanke eller en diagnos. Personlighetsstörning är inte en bekrivning på en handling, det är en diagnos på en persons mente. Du kan försöka ducka bakom Edward Jenner bäst du vill, det hjälper inte.
    Ett beteende kan beskrivas som just "drag av personlighetsstöring"- det görs dagligen i sjukvården. Just själva beteendet. Vi i sjukvården skiter i hur en språkvetare analyserar detta. Det är helt ointressant. Hade det varit intressant hade det funnits språkvetare anställda då det skrivs journaler, vilket det inte gör.
  • HäxanSurtant3
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-11 15:02:17 följande:
    Så du menar att du skulle kunna hålla med om att det är helt rätt att kalla ett barn för en parasit, men att man (och då även du) ska skickas till psykolog om så sker???Du kan knappast säga att någon borde skickas till terapeut och mena att du inte gör en värdering av personens åsikter. Du skulle knappast skicka någon som du anser har rätt till en terapeut, eller hur!
    what ever -dina argument gör att jag börjar gäspa nu och som vanligt tappar intresset....

Du får gaffla vidare med ngn annan som är lika språkintresserad -jag hoppar av ointresse.

Detta är helt OT du håller på med.
  • HäxanSurtant3
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-11 15:03:28 följande:
    Tänk om du kunde vara lika objektiv här då. För det är du inte.
    här är jag inte yrkesutövare utan privatperson.
  • HäxanSurtant3
    Fru U skrev 2010-03-11 15:03:19 följande:
    Och jag tycker du ska lära dig läsa bättre. Det går inte att koppla bort delar av sig själv på det vis som du försöker påstå.
    jag kan det uppenbarligen.
  • HäxanSurtant3
    Doktorn skrev 2010-03-11 15:16:03 följande:
    Du anser alltså att alla andra kvinnor måste inse att de är gravida, göra testet, genomgå UL (minst tre veckor för tidigt för att hinna se missbildningar), och sedan bestämma sig på mindre än 3 månader, bara för att DU anser att det borde vara så?  Den första månaden är ju bara "utebliven mens" och den andra månaden går oftast av bara farten eftersom mensen hoppar över ett tillfälle ibland för många, särskilt unga.  Då återstår 4 veckor för hela den svenska kvinnliga befolkningen att fatta ett svårt beslut som redan idag med 18-veckorsgräns leder till sena aborter.Du har rätt i att de flesta aborter som utförs sker före v12, men det är ju inte de aborterna som är problemet, eller hur?  Missbrukarmammor, tonåringar som döljer sin graviditet eller inte ens begriper att de blivit gravida, osv, blir de som drabbas av ditt förslag.Räcker det inte med du att har möjligheten att avstå från abort om du vill?  Att "tvinga dem att tänka till" genom att sänka gränsen för fri abort är ingen lyckad uppfostringsmetod för den utsatta gruppen av hårt ansatta kvinnor som kommer att drabbas hårt om kvinnans rätt till fri abort begränsas.  Jag är emot att straffa missbrukare, ensamstående tonårsmödrar och våldtagna tjejer som försöker dölja sin skam, genom att tvinga dem att bikta sig och förklara sig inför myndighetspersoner innan de får den abort de ha rätt till idag.
    ok då har vi olika uppfattningar.
  • HäxanSurtant3
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-11 15:13:23 följande:
    Du är inte en privatpersom om du slänger diagnoser omkring dig.
    jo det är jag...har aldrig sett FL anställt ngn i sjukvården som sätter diagnoser i trådar...konstigt om du ser legitimerade ssk/läkare och psykologer här i full yrkesutöving-det gör inte jag.

Dessutom har du missuppfattat vad en diagnos är.
  • HäxanSurtant3
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-11 15:22:04 följande:
    Jag är lingvist, men också lärare. Så jag vet när vanlig pedagogik helt enkelt inte fungerar.Personen i fråga hade inte behövt ta upp sitt exempel, eftersom det var helt irrelevant för tråden. Jaha, så hon hade en sorglig erfarenhet, det var tråkigt, men det betyder nada för eller emot abort vid v 18. Att fostret såg ut som ett litet barn betyder heller ingenting. Jag kan karva ut ett fosterliknande bit trä, det blir inte mer barn för det.Och att gå in och efter detta nämnda exempel, som är ett finfint sätt att gardera sig från kritik (för det är ju så synd om henne), och hävda att hon minsann VET hur andra tänker och känner, är arrogant, uppblåst och bara direkt vidrigt. Så jag synade hennes kort. Det var inte fint, men det behövde göras.
    Det är ett stört beteende också ....ge sig på en sörjande mamma..då har man inte alla hästar hemma.
  • HäxanSurtant3
    Dorian Ertymexx skrev 2010-03-11 15:13:23 följande:
    Du är inte en privatpersom om du slänger diagnoser omkring dig.
    så du menar att alla som har ett hum om olika medicinska termer eller tillgång till en diagnosbok autamtiskat blir läkare om de uttalar si? Så fungerar det inte kan jag tala om...

Man får inte läkarleg genom att studera en diagnosbok...kanske ngt nytt för dig?
  • HäxanSurtant3
    Fru U skrev 2010-03-11 15:45:29 följande:
    Särskilt när man använder sin yrkesroll för att få tyngd. Det rimmar illa för mig.
    men om jag tycker det är ett stört beteende då som jag skrev om innan? kan det inte accepteras? tydligen inte...
Svar på tråden Sänk abortgränsen!